TBM Faustyna zaczęła drążyć trzeci jednotorowy tunel w Łodzi, biegnący między komorą startową przy ul. Żniwnej a przystankiem Koziny. Dzięki tej inwestycji, aglomeracja łódzka zyska nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Cały projekt, realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe, opiewa na kwotę około 1,9 mld zł netto, z czego aż 85% finansowane jest ze środków unijnych.
Kolejny tunel drążony w Łodzi
Maszyna TBM Faustyna rozpoczęła drążenie kolejnego tunelu od komory technologicznej zlokalizowanej przy ul. Żniwnej w stronę przystanku Łódź Koziny. Na odcinku o długości około 750 metrów powstanie trzeci spośród czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra. Ten tunel będzie łączył dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej z przystankami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
Po zakończeniu budowy drugiego tunelu, maszyna TBM została rozmontowana i przetransportowana nad torami z ul. Skarpowej do komory znajdującej się przy ul. Żniwnej. W kolejnym etapie, poszczególne elementy o łącznej długości 110 metrów i wadze przekraczającej 1,3 tys. ton przeszły proces konserwacji oraz wymiany zużytych podzespołów, w tym części skrawających. Następnie zostały podłączone niezbędne elementy. Dzięki sprawnemu zakończeniu tych operacji, maszyna była gotowa do ponownego uruchomienia.
#Łódź, ul. Żniwna. Ruszyły przygotowania do startu drążenia trzeciego jednotorowego tunelu. Układane są pierwsze tubingi – od nich odepchnie się TBM, aby przebić betonową ścianę komory. https://t.co/BXrFD1xwTd zmieni oblicze kolei w mieście, regionie i kraju. #FunduszeUE pic.twitter.com/6D7SHS4GdN
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) February 26, 2024
Maszyna TBM Faustyna usprawnia pracę
Mniejsza tarcza TBM dotychczas ukończyła budowę dwóch jednotorowych tuneli: pierwszego z komory przy ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 680 m) oraz drugiego z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). W planach jest również wybudowanie kolejnej nitki o długości 696 m, prowadzącej z przystanku Łódź Koziny do komory przy Al. Unii Lubelskiej.
Obecnie duża tarcza TBM przebywa w obszarze bloku postojowo-technicznego, zlokalizowanego przy ul. Mielczarskiego. Przywrócenie procesu drążenia dużego tunelu będzie poprzedzone wzmocnieniem podłoża nad trasą, począwszy od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna.
Przed przystąpieniem do wzmocnienia gruntu, koniecznym etapem jest konstrukcja szachtów. Do tej pory udało się wybudować dwa z planowanych szachtów, a w tej chwili realizowane są prace nad trzecim. Dzięki szachtom maszyna będzie mogła wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże, a także zminimalizować wpływ procesu drążenia na istniejące budynki.
Projekt tunelu średnicowego stanowi kontynuację budowy dworca Łódź Fabryczna, który przekształci się z dworca końcowego w przelotowy. Dzięki temu, pociągi regionalne i dalekobieżne będą kursować przez ścisłe centrum Łodzi na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) oraz na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).
No to Intercity poszalało w ferie! Zakopane znów zrobiło furorę