Afera KPO w branży HoReCa – komentarz prawnika Michała Grodzkiego

3 dni temu

Ostatnie dni przyniosły falę doniesień i publicznych komentarzy dotyczących wykorzystania środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) przez przedsiębiorców z sektora HoReCa. W sieci pojawiły się informacje o wnioskach obejmujących m.in. zakup jachtów, maszyn do lodów czy saun, co wywołało ogólnokrajową dyskusję, a w niektórych przypadkach – publiczny lincz branży.

Adwokat Michał Grodzki z kancelarii GRODZKI LEGAL CONCIERGE, specjalizującej się w obsłudze podmiotów gospodarczych, w tym hoteli i firm z sektora HoReCa, przedstawił swój komentarz do sytuacji.

Rozliczenia – tak, ale bez populizmu

– jeżeli ktokolwiek z wnioskujących wpłynął na proces decyzyjny, a więc była jakakolwiek ustawka czy kolesiostwo – wszystko trzeba wyjaśnić i rozliczyć. BASTA – podkreśla mecenas Grodzki.

Zwraca jednak uwagę, iż przedsiębiorcy, którzy składali wnioski zgodnie z procedurą, nie szukając „znajomości” i postępując zgodnie z prawem, nie powinni być obiektem publicznego potępienia tylko dlatego, iż skorzystali z dostępnego programu.

Błędy w konstrukcji programu

Według prawnika, odpowiedzialność za kontrowersje w dużej mierze spoczywa na autorach programu. – Zamiast wspierać odbudowę po pandemii, stworzono narzędzie do rozbudowy działalności. W sposób niezrozumiały zawężono kryteria, co spowodowało, iż część przyznanych dotacji może dziś budzić wątpliwości – mówi Grodzki.

Podkreśla, iż prawo przedsiębiorców do składania choćby nietypowych wniosków było nienaruszalne, a obowiązkiem instytucji oceniających było odrzucanie tych, które nie realizowały celu programu.

Ryzyko „wylania dziecka z kąpielą”

Mecenas ostrzega przed pochopnym odbieraniem środków tym przedsiębiorcom, którzy już rozpoczęli inwestycje na podstawie zatwierdzonych wniosków. – Jakie to buduje zaufanie do państwa, jeżeli ktoś zgodnie z prawem zainwestował, a teraz zostanie z tym jak Himilsbach z angielskim? – pyta retorycznie.

Znaczenie branży HoReCa

Zdaniem Grodzkiego, poszerzanie oferty hoteli i restauracji – choćby o elementy, które w oczach opinii publicznej mogą wydawać się kontrowersyjne – może mieć uzasadnienie biznesowe. – Nie ma nic złego w tym, iż hotel premium nad jeziorem kupuje jacht, by zwiększyć atrakcyjność oferty. Problemem nie jest sam pomysł, a sposób weryfikacji wniosków – zaznacza.

Wskazówki dla przedsiębiorców

Adwokat radzi, aby każdy, kto otrzymał środki z KPO, był przygotowany na ewentualne kontrole:

  • rozważył samodzielne opisanie swojej historii udziału w programie w formie pisma do instytucji lub prokuratury,
  • miał gotową narrację wyjaśniającą zasadność projektu i proces wydatkowania środków,
  • dokumentował wszystkie działania, by móc je przedstawić w razie wątpliwości.

– Tak dla mądrych rozliczeń, nie dla populizmu i strzelania na oślep w branżę – podsumowuje mecenas Grodzki.

Michał Grodzki – adwokat, właściciel butikowej warszawskiej kancelarii GRODZKI LEGAL CONCIERGE, specjalizującej się w obsłudze podmiotów gospodarczych, w szczególności hoteli i firm z branży HoReCa. Od 2023 r. kancelaria jest członkiem-dostawcą IGHP. W ramach współpracy przygotowała m.in. wzór procedury wewnętrznej ochrony sygnalistów, w związku z obowiązkiem, który wszedł w życie jesienią 2024 r.

Idź do oryginalnego materiału