Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza do polskiego biznesu, choć jeszcze niedawno wielu przedsiębiorców podchodziło do niej z dystansem. Jak wynika z raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL), w 2024 roku odsetek przedsiębiorstw korzystających z AI wzrósł z 3,7 procent do 5,9 procent, a wśród dużych firm już co dziesiąta wykorzystywała tę technologię.
Aby lepiej analizować rozwój sztucznej inteligencji, EFL stworzył Barometr AI pozwalający monitorować nastroje przedsiębiorców i perspektywy wykorzystania tej technologii w Polsce. Pierwszy odczyt Barometru wskazuje, iż MŚP (sektor małych i średnich przedsiębiorstw) w pierwszym półroczu 2025 roku dostrzegają duży potencjał AI i planują jej szersze wdrożenie w swoich strukturach.
AI szansą czy wyzwaniem?
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje wiele aspektów prowadzenia biznesu. Wspiera obsługę klienta poprzez chatboty, ułatwia zarządzanie kadrami oraz optymalizuje procesy finansowe, m.in. analizując dokumenty, wykrywając błędy i prognozując przepływy pieniężne.
Jednak wdrożenie sztucznej inteligencji wiąże się także z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa danych, zgodności z regulacjami oraz dostosowania jej do istniejącej infrastruktury IT. Przedsiębiorcy obawiają się także kosztów oraz braku odpowiednich kompetencji w swoich zespołach.
Jak podkreśla Adam Mioduszewski, kierownik Zespołu Projektowania Innowacji w EFL:
– Sztuczna inteligencja dynamicznie zmienia sposób funkcjonowania firm, optymalizując procesy i umożliwiając lepsze decyzje biznesowe. Jej potencjał w automatyzacji, analizie danych i personalizacji usług jest ogromny, ale niesie też wyzwania związane z etyką i bezpieczeństwem. najważniejsze będzie strategiczne podejście do wdrożeń AI, szczególnie w organizacjach regulowanych, gdzie konieczne jest pogodzenie innowacji z normami prawnymi i korporacyjnymi.
AI w różnych branżach
Największą otwartość na AI, według danych GUS w 2024r., wykazują branże związane z handlem i marketingiem. Firmy wykorzystują ją do analizy zachowań klientów, automatyzacji kampanii reklamowych czy dynamicznego ustalania cen. Nieco bardziej sceptyczne są sektory tradycyjne, takie jak logistyka, gdzie AI nie może zastąpić kierowców, a autonomiczne ciężarówki to jeszcze odległa przyszłość. Sztuczna inteligencja mogłaby jednak usprawniać planowanie łańcucha dostaw, prognozować popyt i lepiej zarządzać zapasami.
Według prognoz AI prężnie rozwinie się w Afryce