Po ponad roku działalności, Airbus ogłosił zakończenie operacji swojej wyspecjalizowanej linii lotniczej cargo, Airbus Beluga Transport (AiBT). Decyzja ta zaskoczyła branżę, która dostrzegała w tej usłudze unikalne możliwości transportu lotniczego wielkogabarytowych ładunków.
Koniec działalności Airbus Beluga Transport
Samoloty Beluga są wykorzystywane od ponad dwóch dekad. Usługa Airbus Beluga Transport rozpoczęła działalność w 2022 roku, oferując transport ładunków wielkogabarytowych na całym świecie. W listopadzie 2023 roku linia otrzymała własny Certyfikat Przewoźnika Lotniczego (AOC), co umożliwiło jej funkcjonowanie jako niezależna jednostka.
Jednak teraz, po nieco ponad roku działalności, producent ogłosił zakończenie operacji. Ostatni lot floty A300-600ST, znanej jako BelugaST, odbył się 17 stycznia. Samolot F-GSTB, który był drugim wprowadzonym do floty, zakończył misję między Bremą a Tuluzą.
Airbus poinformował, iż decyzja była podyktowana względami ekonomicznymi. Pomimo dużego zainteresowania usługą, koszty operacyjne i ograniczona rentowność zmusiły producenta do zamknięcia projektu. Airbus w tej chwili koncentruje się na wsparciu pracowników w procesie zmian i analizuje dalsze możliwości wykorzystania maszyn A300-600ST.
Potwierdzamy, iż podjęto decyzję o zakończeniu działalności Airbus Beluga Transport w zakresie transportu ładunków wielkogabarytowych. Wszystkie loty obsługiwane przez flotę BelugaST są zawieszone. Proces zamknięcia dopiero się rozpoczął i jest zbyt wcześnie, by przewidzieć datę zakończenia. Jednym z naszych głównych priorytetów w tym czasie jest wsparcie naszych pracowników podczas procesu społecznego – powiedział rzecznik Airbusa.
Dziedzictwo BelugaST
BelugaST, opracowana na bazie Airbusa A300-600R, weszła do służby w 1996 roku jako sukcesor legendarnego Super Guppy. W ciągu dekady Airbus stworzył pięć tych unikatowych maszyn, które przez lata służyły głównie do transportu elementów lotniczych między zakładami producenta.
W 2022 roku Airbus postanowił rozszerzyć działalność BelugaST, oferując jej możliwości klientom zewnętrznym. Projekt miał umożliwić przewóz wielkogabarytowych ładunków, takich jak sprzęt przemysłowy, elementy konstrukcyjne czy duże pojazdy. Flota była wykorzystywana do obsługi tras na całym świecie, w tym do Sydney, Dubaju, Szarm el-Szejk czy Shenzhen.
Airbus Beluga Transport odegrała kluczową rolę w rozwoju transportu lotniczego wielkogabarytowych ładunków. Dzięki unikalnej konstrukcji i ogromnej ładowności, BelugaST zyskała status ikony w lotnictwie. Choć projekt okazał się finansowo nierentowny, pozostawił po sobie dziedzictwo innowacyjności i wyjątkowych rozwiązań technologicznych.
Obecnie Airbus stawia na BelugaXL, która dzięki nowoczesnej konstrukcji i większym możliwościom transportowym lepiej odpowiada na potrzeby rynku. Flota BelugaXL bazuje na większym Airbusie A330-200, przez co maszyny oferują o 30% większą pojemność transportową i zostały wprowadzone w celu obsługi zwiększonej produkcji modelu A350.
Airbus Beluga casually loading two planes
[ theaviationmadness] pic.twitter.com/Foszpn4a48— Massimo (@Rainmaker1973) December 3, 2024
Obecnie sześć samolotów BelugaXL obsługuje trasy między zakładami Airbusa w Europie, przewożąc najważniejsze komponenty samolotów, takie jak sekcje kadłuba czy skrzydła. BelugaXL ma ładowność 51 ton, zasięg 2 200 NM i jest wystarczająco duża, by pomieścić największą sekcję kadłuba A350 lub dwie 30-metrowe skrzydła tego flagowego samolotu szerokokadłubowego.
Ogromny i z wielkimi drzwiami! Tak wygląda nowy frachtowiec Airbusa [ZDJĘCIA]