Alert legislacyjny: rząd implementuje rozporządzenie bateryjne. Kolejny krok ku gospodarce obiegu zamkniętego.

4 dni temu
Alert legislacyjny: rząd implementuje rozporządzenie bateryjne. Kolejny krok ku gospodarce obiegu zamkniętego. Piotr Maciążek śr., 23.07.2025
Kanał
W Zielonej Strefie
rozporządzenie bateryjne legislacja
Treść

Rząd wpisał do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów projekt ustawy implementującej rozporządzenie bateryjne. Ustawa ma stworzyć szkielet nowego rynku baterii i tym samym wprowadzić szereg nowych obowiązków dla branży.

SUBSKRYBUJ NASZ NEWSLETTER LEGISLACYJNY

Obszar – gospodarka o obiegu zamkniętym dla sektora bateryjnego

Projekt ustawy o bateriach i zużytych bateriach ma implementować rozporządzenie bateryjne (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii, zmieniającego dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie (UE) 2019/1020 oraz uchylającego dyrektywę 2006/66/WE), które ustanawia jednolite reguły w UE w zakresie całego cyklu życia baterii: od projektu do końca eksploatacji.

Ustawa ma zgodnie z rozporządzeniem określać:

  • organ notyfikujący odpowiedzialny za opracowanie i przeprowadzanie procedur koniecznych do oceny i notyfikowania jednostek oceniających zgodność oraz do monitorowania jednostek notyfikowanych i wprowadzić system umożliwiający funkcjonowanie jednostek oceniających zgodność,
  • organ odpowiedzialny za wypełnianie obowiązków dotyczących gospodarowania zużytymi bateriami, w szczególności za monitorowanie i weryfikację przestrzegania wymagań z tym związanych przez producentów i organizacje odpowiedzialności producentów,
  • sankcje za nieprzestrzeganie wymagań określonych w rozporządzeniu bateryjnym.

    Ostatecznie rozporządzenie a wraz z nim projektowana ustawa mają ustanowić ramy dla gospodarki o obiegu zamkniętym dla sektora baterii w Polsce i Unii Europejskiej.

Ścieżka legislacyjna

Projekt ustawy został wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Przewidywany termin przyjęcia projektu ustawy przez rząd to IV kwartał 2025 r.

Rząd wprowadza obowiązki dla rynku bateryjnego i sankcje za uchybienia

Projekt ustawy w szczególności:

  • określa szczegółowe warunki magazynowania zużytych baterii, m.in. w zakładach przetwarzania zużytych baterii, a także sposób magazynowania zużytych baterii SLI, zużytych baterii przemysłowych i zużytych baterii do pojazdów elektrycznych oraz dopuszczalny okres magazynowania przez wszystkich kolejnych posiadaczy tych odpadów,
  • nakłada na producentów baterii obowiązek podpisania umowy z organizacją odpowiedzialności producenta baterii,
  • określa procedurę wydawania zezwolenia na wypełnianie obowiązków w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta baterii przez organizację odpowiedzialności producenta baterii i zobowiązuje tę organizację do informowania we wniosku o wydanie zezwolenia o braku skazania prawomocnym wyrokiem sądu członków rady nadzorczej, członków zarządu i prokurentów organizacji odpowiedzialności producenta baterii za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
  • określa obowiązek zawarcia umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności, pomiędzy organizacją odpowiedzialności producenta baterii a zbierającym zużyte baterie, dotyczącej zbierania zużytych baterii, kategorii, które obejmują zakres działalności organizacji, a także z prowadzącym zakład przetwarzania zużytych baterii, ze wskazaniem zakresu umowy zawieranej pomiędzy tymi podmiotami,
  • określa obowiązek przeprowadzenia przez organizację odpowiedzialności producenta baterii, co najmniej raz na trzy lata audytu zewnętrznego,
  • określa zasady ponoszenia, w tym obliczania, opłaty produktowej, w celu zapewnienia realizacji obowiązków dotyczących osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytych baterii,
  • określa zasady pobierania oraz zwrotu opłaty depozytowej, której ideą jest prawidłowe zebranie i zagospodarowanie zużytych baterii SLI.

Co z tego wynika?

Implementacja rozporządzenia bateryjnego to z jednej strony krok naprzód w budowie gospodarki o obiegu zamkniętym. Z drugiej strony należy uważać żeby ustawa wdrażająca przepisy unijne nie była zbytnio przeregulowana, co niestety często się w Polsce zdarza.

Warto aby przy wprowadzaniu rozporządzenia oraz (w przyszłości) dyrektywy bateryjnej nasz rząd miał na uwadze, iż Polska została namaszczona przez azjatycki biznes na „europejskiego tygrysa” produkującego akumulatory litowo-jonowe - nieodzowne w produkcji samochodów elektrycznych. W rezultacie Polska gospodarka jest drugim producentem baterii litowo- jonowych na świecie, odpowiadającym za 6% ich globalnej produkcji. Jest to bardzo ważne nie tylko z uwagi na wzrost PKB i poprawienie bilansu w handlu zagranicznym, ale także dlatego, iż dzięki temu polscy przedsiębiorcy zdobywają know-how niezbędne do produkcji baterii do aut elektrycznych.

W związku z tym wskazane jest, aby ustawa nie była restrykcyjna, a dyrektywa nie przykładała szczególnej wagi do pochodzenia komponentów i energii elektrycznej wykorzystywanej do produkcji baterii, gdyż wymóg „zieloności” może zamordować nasz przemysł.

Alert legislacyjny: rząd implementuje rozporządzenie bateryjne. Kolejny krok ku gospodarce obiegu zamkniętego.
Piotr Maciążek
Idź do oryginalnego materiału