Alior Bank podsumowuje III kwartał 2025 r. udanymi wynikami – zysk netto wyniósł 563 mln zł, a przychody osiągnęły 1,53 mld zł. Wartość aktywów w ujęciu rocznym wzrosła o 7 proc., osiągając 97,7 mld zł. Sprzedaż kredytów hipotecznych odnotowała znaczący wzrost w wysokości 111 proc. w porównaniu z III kw. 2024 r. Bank inwestuje w rozwój relacji z klientami – widać to zarówno we wzroście liczby klientów relacyjnych o 6 proc. rok do roku, jak i w 15-proc. wzroście użytkowników aplikacji mobilnej.
– Wyniki wypracowane w minionym kwartale po raz kolejny potwierdzają, iż Alior Bank jest w stanie się rozwijać oraz utrzymywać wysoką efektywność, również w otoczeniu spadających stóp procentowych. Przychody przekroczyły 1,5 mld zł, a wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE) ukształtował się na poziomie 18,9 proc. W III kw. 2025 r. sprzedaż kredytów hipotecznych po raz kolejny wyniosła 1,3 mld zł, co pozwoliło nam osiągnąć 4,2-proc. udział w sprzedaży w tym segmencie. Zgodnie z przyjętą strategią aktywnie pozyskujemy nowych klientów w obszarze cyfrowym. Na koniec września 2025 r. liczba użytkowników naszej aplikacji mobilnej wyniosła 1,6 mln, tym samym wzrosła o 0,2 mln w ciągu ostatnich 12 miesięcy – mówi Piotr Żabski, prezes zarządu Alior Banku.
W III kwartale 2025 r. zysk netto Grupy Alior Banku wyniósł 563 mln i był niższy o 103 mln zł (-15 proc.) w porównaniu z wynikiem osiągniętym w III kw. 2024 r. Przychody ogółem sięgnęły 1,53 mld zł, co oznacza spadek o 3 proc. w ujęciu rocznym. W porównaniu rok do roku wartość aktywów wzrosła o 7 proc., osiągając na koniec września tego roku 97,7 mld zł. Wolumen depozytów zwiększył się o 8 proc. rok do roku i wyniósł 80,6 mld zł. Wartość kredytów pracujących wyniosła 63,2 mld zł, co oznacza wzrost o 6 proc. w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku.
– Pomimo spadku stóp procentowych, dzięki wzrostowi portfela kredytowego, Alior Bank utrzymuje stabilny poziom wyniku odsetkowego na poziomie ok. 1,3 mld zł za III kw. tego roku. Również koszty działania banku w bieżącym roku utrzymywane są na relatywnie stabilnym poziomie. W III kw. 2025 r. wyniosły one 565 mln zł, co oznacza 3-proc. wzrost w porównaniu z ubiegłym kwartałem – mówi Zdzisław Wojtera, wiceprezes zarządu Alior Banku, odpowiedzialny za obszar finansów.
W 2025 r. obserwowany wzrost wolumenów przyczynił się do stabilizacji wyniku odsetkowego, mimo spadku marży odsetkowej. Wynik odsetkowy za III kw. wyniósł 1,3 mld zł, co oznacza spadek o 5 proc. rok do roku. W ujęciu rocznym wynik odsetkowy wyniósł 3,87 mld zł i utrzymuje się na stabilnym poziomie.
Klienci indywidualni
Alior Bank konsekwentnie inwestuje w rozwój relacji z klientami indywidualnymi. W ciągu ostatniego roku liczba aktywnych użytkowników usług bankowych wzrosła o 98 tys., co oznacza zmianę o 6 proc. rok do roku.
Dynamicznie rośnie również aktywność klientów w kanałach cyfrowych. Liczba użytkowników aplikacji mobilnej zwiększyła się o 15 proc. rok do roku. Z kolei udział użytkowników aplikacji mobilnej wśród klientów relacyjnych i ratalnych wzrósł o 4,6 proc., osiągając poziom 47,3 proc. Warto odnotować również, iż udział sprzedaży inicjowanej w kanale mobilnym wzrósł o 5,4 pp. rok do roku, co potwierdza rosnącą rolę kanałów cyfrowych w obsłudze klientów.
Utrzymuje się trend wzrostowy w segmencie kredytów hipotecznych. W III kw. 2025 r. sprzedaż kredytów mieszkaniowych dla klientów detalicznych wyniosła 1,3 mld zł, co oznacza ponad dwukrotny wzrost rok do roku. Na koniec okresu portfel kredytów hipotecznych osiągnął wartość 22,3 mld zł, stanowiąc 32,2 proc. (brutto) całego portfela kredytowego banku.
Na koniec III kw. 2025 r. wartość kredytów brutto w segmencie detalicznym wyniosła 43,1 mld zł, co oznacza wzrost o 6 proc. rok do roku. Sprzedaż pożyczek gotówkowych i kredytów ratalnych sięgnęła 3,3 mld zł, czyli o 21 proc. więcej niż rok wcześniej, a łączna wartość kredytów konsumpcyjnych na koniec września wyniosła 20,8 mld zł.
Klienci biznesowi
III kwartał 2025 r. pokazał, iż segment klienta biznesowego Alior Banku utrzymuje się na stabilnym poziomie. Sprzedaż kredytów osiągnęła 2,5 mld zł, co oznacza wzrost aż o 34 proc. rok do roku, a portfel kredytów brutto w segmencie MŚP wyniósł 5,6 mld zł, odnotowując wzrost o 8 proc. rok do roku.
Równocześnie bank utrzymuje stabilny wzrost wolumenów depozytów (+5 proc. rok do roku) i wysoki poziom aktywnych klientów korzystających z karty debetowej. W segmencie klientów mikro bank przez cały czas notuje duży udział sprzedaży on-line, którego wartość wzrosła o 2 pp. rok do roku.
Sprzedaż w Alior Leasing pozostaje na wysokim poziomie – w III kw. wyniosła ona 852 mln zł, co oznacza wzrost o 21 proc. w porównaniu z III kw. poprzedniego roku. Portfel leasingu i pożyczek zwiększył się o 8 proc. rok do roku i wyniósł 6,96 mld zł. W III kw. 2025 r. Alior Leasing utrzymuje 3. pozycję na rynku w liczbie rejestracji pojazdów pow. 3,5 t, a w segmencie samochodów używanych do 3,5 t plasuje się na 4. miejscu.
Zgodnie ze strategią, Alior Bank intensywnie rozwijał nowy system bankowości internetowej Alior Business oraz aplikację Alior Business Mobile, zastępujące dotychczasowe rozwiązania BusinessPro i BusinessPro Lite. Nowe narzędzia zostały zaprojektowane z myślą o potrzebach przedsiębiorców, oferując bardziej intuicyjną obsługę, nowoczesny interfejs i rozszerzony zakres funkcjonalności.
Alior Business i Alior Business Mobile są elementem szerszego procesu modernizacji bankowości elektronicznej. W 2026 roku bank planuje zintensyfikować działania mające na celu ujednolicenie oferty dla wszystkich segmentów klientów biznesowych w ramach nowego systemu. W kolejnych etapach zamierza także wdrażać rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.
Zarządzanie ryzykiem kredytowym
Alior Bank z powodzeniem kontynuuje transformację strategii zarządzania ryzykiem kredytowym, co przekłada się na wysoką odporność portfela kredytowego w wymagającym otoczeniu makroekonomicznym. Wskaźnik kosztów ryzyka (CoR) za III kwartał wyniósł 0,72 proc., łącznie za 3 kwartały tego roku – 0,55 proc., przy czym na jego poziom istotny wpływ miało rozliczenie transakcji sprzedaży portfela NPL w poprzednim kwartale, w ramach której bank rozpoznał znaczący zysk. Po wyłączeniu efektu tej transakcji wskaźnik CoR za 3 kwartały tego roku wyniósłby ok. 0,7 proc.
– Na obecnym etapie nie identyfikujemy ryzyk, które mogłyby istotnie negatywnie wpłynąć na koszty w tym obszarze. Przy założeniu braku znaczących zmian w otoczeniu makroekonomicznym, oczekiwany poziom CoR w kolejnych latach nie powinien przekroczyć 0,8 proc. Bank utrzymuje doskonałą pozycję kapitałową. Zaliczenie części zysku za I półrocze 2025 r. pozwoliło na zwiększenie współczynnika Tier1 o ok. 94 pb. do poziomu 17,65 proc., tj. 815 bp. ponad wymogi regulacyjne – mówi Marcin Ciszewski, wiceprezes Alior Banku, odpowiedzialny za zarządzanie ryzykiem.
Bank kontynuuje również strategię redukcji udziału kredytów niepracujących w portfelu. Na koniec III kwartału 2025 r. wskaźnik ten wyniósł 6,29 proc., co jest zgodne z założonym celem jego obniżenia do poziomu poniżej 5 proc. do końca 2026 r.
Nowa strategia marketingowa
W pierwszej połowie roku Alior Bank zaprezentował nową strategię marketingową, którą konsekwentnie realizuje. W ramach nowej identyfikacji wizualnej wprowadzono m.in. nowe wizerunki kart – to pierwsza zmiana tego typu od 2008 r. Jednocześnie wystartowała pierwsza kampania promująca Alior Business – wielokanałowa akcja promująca Konto dla Biznesu oraz nową bankowość elektroniczną.
Alior Bank aktywnie wspiera również wydarzenia muzyczne, między innymi został jednym z głównych partnerów 3. edycji festiwalu Inside Seaside, który odbędzie się w listopadzie w Gdańsku. Ponadto bank będzie pełnić funkcję sponsora tytularnego sceny Alior Bank UPstage, prezentującej najświeższe brzmienia muzyki alternatywnej.
W ostatnim czasie Alior Bank zrealizował także jeden z najbardziej oryginalnych projektów w swojej historii, łącząc świat muzyki z nowoczesnym podejściem do finansów. Wspólnie z zespołem PRO8L3M i Anitą Lipnicką powstała reinterpretacja utworu Pocałuj noc – Nie bój się bać, stanowiąca najważniejszy element kampanii promującej Alior Konto. Projekt obejmuje działania w telewizji i internecie, współpracę z influencerami oraz wprowadzenie limitowanej karty płatniczej.
Kluczowe wskaźniki finansowe Grupy Alior Banku w III kw. 2025 roku:
- Przychody: 1,53 mld zł
- Zysk netto: 563 mln zł
- Bardzo mocna i bezpieczna pozycja kapitałowa: Wskaźnik Tier1 oraz TCR na koniec III kw. 2025 r. przekraczają minima regulacyjne, odpowiednio o: 8,15 pp. (4,9 mld zł) oraz 6,15 pp. (3,7 mld zł).
- NPL (wskaźnik kredytów niepracujących): 6,29 proc.
- NIM (marża odsetkowa netto): 5,61 proc.
- ROE (rentowność kapitału własnego): 18,9 proc.
- C/I (koszty do dochodów): 36,9 proc.

8 godzin temu




