Jak pokazuje badanie Danae dla Allegro [1], dwie trzecie Polaków (65%) uważa walentynki za istotne święto ⎼ jednak to właśnie najmłodsza grupa (18–24 lata) napędza ten entuzjazm. Aż 40% z nich wskazuje dzień zakochanych jako “bardzo ważną” okazję do świętowania. Z badania wynika również, iż to mężczyźni wydają więcej na prezent dla swojej drugiej połówki.
Choć deklaracje ankietowanych Polaków pokazują, iż prezenty wolą kupować z wyprzedzeniem, wygląda na to, iż nie dotyczy to dnia św. Walentego. Jak wynika z danych własnych Allegro, w ubiegłym roku szczyt zakupów walentynkowych przypadł na 12 lutego, czyli zaledwie dwa dni przed samym świętem. W tym roku, pierwsze wyszukiwania z hasłem “walentynki” pojawiały się już w styczniu, jednak w ostatnich dniach to zainteresowanie dynamicznie wzrasta. Kto za nim stoi?
W badaniu Danae, większość Polaków zgodnie odpowiedziała, iż dzień zakochanych to dla nich “ważna” (40%) a choćby “bardzo ważna” (25%) okazja. Potwierdza to, iż walentynki są w Polsce nieźle zadomowione – i to bez względu na płeć czy metrykę. Jednak to właśnie najmłodsza grupa respondentów (18-24 lata) wyróżnia się swoimi odpowiedziami, bo najliczniej wskazuje, iż nie tylko obchodzi walentynki (77%), ale również, iż to dla nich szczególnie istotne święto (40%).
Walentynkowe wydatki
Czy świętowanie oznacza przygotowanie prezentu? W większości wypadków tak. Blisko 72% badanych deklaruje, iż kupuje prezent dla swojej ukochanej bądź ukochanego. Najczęściej na ten cel przeznaczamy od 51 do 100 złotych (30%). Popularne są też drobne upominki o wartości do 50 złotych (21%). Co ciekawe, mężczyźni niemal dwukrotnie częściej wydają większe kwoty na upominek dla swojej drugiej połówki: niemal co piąty ankietowany mężczyzna przeznacza na prezent od 101 do 300 zł, co deklaruje mniej niż co dziesiąta z zapytanych kobiet.
Ile wydajesz na walentynkowe prezenty?
Wszyscy badani | Kobiety | Mężczyźni | |
do 50 złotych | 21.40% | 24.90% | 18.04% |
od 51 do 100 złotych | 29.60% | 30.20% | 29.02% |
od 101 do 300 złotych | 14.00% | 9.39% | 18.43% |
od 301-500 złotych | 5.00% | 2.86% | 7.06% |
powyżej 500 złotych | 1.80% | 1.22% | 2.35% |
Nie kupuję prezentów z tej okazji | 28.20% | 31.43% | 25.10% |
A co najczęściej ląduje w walentynkowym koszyku? Jak pokazują tegoroczne dane Allegro, kupujący chętnie sięgają po zabawne gadżety prezentowe oraz interesujące aranżacje kwiatowe. Popularne są też zestawy upominkowe takie jak zestawy gadżetów np. do samochodu czy pakiety słodkości. Niezmiennie często wybieranymi prezentami są też damska bielizna i biżuteria.
[1] Raport Danae dla Allegro, badanie przeprowadzone metodą wywiadów CAWI na reprezentatywnej grupie 500 dorosłych Polaków (n=500). Badanie przeprowadzone w czerwcu 2024.