Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie spółki Stadler Polska dotyczące przetargu na dostawę 42 dwupokładowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Oferta złożona przez Alstom Polska warta 4,1 mld zł pozostaje najkorzystniejszą, zatem w najbliższym czasie dojdzie do podpisania umowy z narodowym przewoźnikiem. Pociągi powstaną w fabryce w Chorzowie i będą kursowały z prędkością do 200 km/h.
15 września Stadler Polska złożył odwołanie do KIO. Producent domagał się unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty, powtórzenia oceny i wykluczenia konkurenta z postępowania. Izba oddaliła je, co otwiera drogę do finalizacji kontraktu wartego łącznie 6,9 mld zł – oprócz produkcji pojazdów umowa obejmuje ich utrzymanie za 2,8 mld zł. Oferta Alstomu okazała się tańsza od propozycji Stadlera o niemal 400 mln zł. W zamówieniu uwzględniono również prawo opcji na dostawę dodatkowych 30 składów.
Dwupokładowe EZT-y mają obsługiwać połączenia w kategoriach ekonomicznych. Przewoźnik planuje wykorzystać je na kluczowych trasach krajowych z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku oraz Terespola. Każdy skład pomieści ponad 500 pasażerów i zostanie przystosowany do realizacji przewozów dalekobieżnych. Pierwsze pojazdy mają wyjechać na tory za blisko 3,5 roku.
Zobacz również: