Amazon został pozwany przez prokuratora generalnego Waszyngtonu, Briana Schwalba. Zarzuty dotyczą wykluczania dwóch dzielnic w stolicy USA z szybkich dostaw w ramach programu Prime, mimo iż mieszkańcy płacą pełną cenę za subskrypcję. Sprawa dotyczy aż 48 000 klientów Amazon.
Amazon pozwany przez prokuratora generalnego Waszyngtonu
Prokurator Brian Schwalb twierdzi, iż od 2022 roku Amazon celowo wyklucza dwie dzielnice z południowo-wschodniej i północno-wschodniej części Waszyngtonu (kody pocztowe 20019 i 20020) z usługi szybkiej dostawy. Amazon został pozwany, ponieważ mieszkańcy tych dzielnic płacą pełną cenę za członkostwo w Prime (139 dolarów rocznie), ale usługa szybkiej dostawy działa u nich zdecydowanie gorzej niż w pozostałych rejonach miasta.
Wow. The @DCAttorneyGen has sued Amazon for covertly redlining two zip codes in D.C. (majority Black). Starting in 2021, Amazon dramatically slowed deliveries while still charging residents the full cost of Prime. When residents complained, Amazon gaslit them. pic.twitter.com/6WuCWgQm0c
— Stacy Mitchell (@stacyfmitchell) December 4, 2024
Omawiane dzielnice to obszary, które od lat borykają się z problemami społecznymi i historycznymi zaniedbaniami. Wcześniej 72% zamówień z tych kodów docierało do mieszkańców w ciągu dwóch dni, jednak teraz wskaźnik ten spadł do 24%. W tym samym czasie dostawy w innych rejonach Waszyngtonu poprawiły się i osiągnęły 74% w terminie.
Amazon pobiera opłaty od dziesiątek tysięcy ciężko pracujących mieszkańców Wards 7 i 8 za usługę szybkiej dostawy, którą obiecuje, ale nie zapewnia. Gigant e-commerce ma prawo do dokonywania zmian operacyjnych, ale nie może potajemnie decydować, iż dolar w jednym kodzie pocztowym jest wart mniej niż dolar w innym – przekazał Schwalb w oświadczeniu.
Amazon broni swojej decyzji, powołując się na bezpieczeństwo kierowców dostarczających paczki. Według rzeczniczki firmy, Kelly Nantel, w omawianych dzielnicach dochodziło do „specyficznych i celowych aktów przemocy wobec dostawców”. Firma zrezygnowała więc z korzystania z własnej floty dostawczej na tych terenach, zastępując ją przewoźnikami zewnętrznymi, takimi jak UPS i USPS.
Chcemy dostarczać jak najszybciej do każdego kodu pocztowego w kraju, jednak musimy jednocześnie dbać o bezpieczeństwo kierowców. Podjęliśmy świadomą decyzję o dostosowaniu naszych operacji, w tym tras i godzin dostaw, wyłącznie w celu ochrony bezpieczeństwa kierowców – powiedziała rzeczniczka Amazon, Kelly Nantel, która oświadczyła, iż zarzuty prokuratora są „kategorycznie fałszywe” i zaprzeczyła, jakoby praktyki firmy były „dyskryminujące lub wprowadzające w błąd”.
Amazon stosuje praktyki niezgodne z prawem?
Pozew prokuratora generalnego wskazuje, iż Amazon nie poinformował mieszkańców o zmianach w dostawach. Konsumenci, którzy zgłaszali problemy z wolniejszymi dostawami, byli informowani, iż to wynik „okoliczności poza kontrolą firmy”. Zdaniem Schwalba, takie praktyki są niezgodne z prawem konsumenckim i wprowadzają klientów w błąd.
DC sues Amazon because it secretly stopped Prime deliveries to Black neighborhoods! What? Watch my commentary with the best team in the business @MarinaMarraco and @JoeClair @fox5dc pic.twitter.com/h8dUb3mUki
— A. Ari Aramesh (@AriAramesh) December 4, 2024
Omawiane dzielnice zamieszkałe są głównie przez czarnoskórych mieszkańców. Według danych z 2022 roku, są to obszary historycznie niedoinwestowane. Chociaż Amazon został pozwany dopiero teraz, podobne zarzuty wobec giganta e-commerce pojawiły się już w 2016 roku, gdy firma została oskarżona o wykluczanie niektórych dzielnic z dostaw tego samego dnia w miastach takich jak Atlanta, Chicago czy Dallas. Amazon zaprzeczał wtedy zarzutom i zobowiązał się do rozszerzenia dostępu.
Eksperci od praw konsumenckich zwracają uwagę, iż problem wykluczania niektórych obszarów z usług technologicznych to szersze zjawisko. Firmy mają prawo do zmian operacyjnych, ale powinny jasno komunikować je swoim klientom.
NEW: Amazon charges 48,000 DC residents in Wards 7 & 8 for full Prime membership while excluding them from Prime delivery benefits.
Amazon failed to inform customers they were excluded.
We are suing Amazon for deceiving DC residents into paying the same price for worse service. pic.twitter.com/72RxzyIPfa
— AG Brian Schwalb (@DCAttorneyGen) December 4, 2024
Prokurator generalny domaga się od Amazon zakończenia „wprowadzających w błąd praktyk” oraz rekompensaty dla poszkodowanych mieszkańców. Ostateczny werdykt w tej sprawie może mieć szerokie konsekwencje nie tylko dla Amazon, ale także dla innych gigantów technologicznych operujących na rynku usług subskrypcyjnych.
Tym razem nie zwalniają… Ćwierć miliona osób znajdzie pracę na Amazon