Apsys zaprezentował osiągnięcia w dziedzinie ESG

1 miesiąc temu

„Polityka zrównoważonego rozwoju Apsys Polska” to czwarty kompleksowy dokument, który prezentuje pozafinansowe efekty pracy organizacji. Ogólnodostępne raporty Apsys związane z aspektami środowiskowymi, społecznymi oraz ładu korporacyjnego ukazują się regularnie od 2020 roku. Najnowsza publikacja obejmuje wyniki za rok 2023.

– Odpowiedzialność społeczną postrzegamy jako misję, dlatego zobowiązaliśmy się do raportowania osiągnięć z zakresu ESG jeszcze przed wprowadzeniem unijnych przepisów dotyczących raportowania czynników pozafinansowych. Regulacje dyrektywy CSRD funkcjonują w Polsce od tego roku w przypadku największych spółek zainteresowania publicznego, a w 2025 obejmą kolejną grupę dużych przedsiębiorstw, w tym również Apsys. Z własnej inicjatywy od kilku lat przygotowujemy coroczne raporty, które nie tylko zawierają mierzalne dane, ale także porządkują i wskazują kierunki działań całej organizacji. Od początku istnienia firmy angażujemy się w rozwój miast, z troską i poczuciem faktycznego wpływu na dobrostan ich mieszkańców. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę ze znaczenia zrównoważonego rozwoju dla przyszłości gospodarki i kondycji przedsiębiorstw. Wierzymy, iż rzetelna i regularna praca nad przygotowywaniem raportów ESG, nastawienie na wymierne efekty i transparentność informacji zaowocują wzrostem społecznego zaufania do świata biznesu, upowszechnieniem wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju i coraz większym zaangażowaniem naszej branży w dobre praktyki – mówi Magdalena Błądek, ESG Officer w Apsys Polska.

4 filary strategii Apsys

Raport składa się z 4 rozdziałów spójnych z filarami strategii Apsys. Pierwszy dotyczy działań i zobowiązań związanych z ochroną środowiska, m.in. redukcją śladu węglowego, oszczędnościami energii elektrycznej i wody, certyfikacją i bioróżnorodnością. Drugi filar skupia się na projektach szytych na miarę dla konkretnego miejsca. Zawiera informacje o tym, ile firma osiągnęła w obszarze dbania o jakość przestrzeni miejskich i wspierania lokalnych społeczności, prowadzenia własnych projektów handlowych, gastronomicznych (Food Fyrtel w Poznaniu) i mieszkaniowych (Solea – Mieszkania przy Wyścigach w Warszawie, Nowa Stawowa i Apartamenty Staromiejskie we Wrocławiu), w likwidowaniu barier architektonicznych, efektywnym zarządzaniu centrami handlowymi oraz rozwijaniu ich oferty zakupowej i pozazakupowej. Trzecia część raportu dotyczy działań związanych z promowaniem dobrych praktyk wśród klientów i partnerów biznesowych (m.in. wdrażanie zielonych umów i rozwiązań proekologicznych, propagowanie zasady transparentności w organizowaniu przetargów, włączanie interesariuszy w łańcuchu wartości w dobre praktyki biznesowe). Ostatni rozdział jest poświęcony kulturze korporacyjnej Apsys Polska, projektom wspierającym rozwój zespołu i indywidualnych talentów oraz regularnym badaniom satysfakcji pracowników.

Do największych ubiegłorocznych osiągnięć Apsys w dziedzinie ESG, wyszczególnionych w raporcie, należy m.in. obniżenie emisji CO2 dla całego portfolio do 82 kg/mkw., co stanowi rekordowy 39-procentowy spadek w porównaniu z rokiem 2022. Organizacja systematycznie zmniejsza także zapotrzebowanie na energię elektryczną – w ubiegłym roku średnie zużycie wyniosło o 8% mniej w porównaniu z rokiem 2022 i aż o ok. 29% mniej w stosunku do roku bazowego 2014, oraz wodę, której zużycie w przeliczeniu na jedną osobę odwiedzającą spadło o 9% w porównaniu do 2014 r. Ponadto Apsys z sukcesem przeprowadza procesy certyfikacji zarządzanych budynków. W 2023 r. 90% portfolio zarządczego organizacji posiadało certyfikaty BREEAM In-Use na poziomie Excellent. Na przestrzeni minionego roku istotnie wzrosło także znaczenie tzw. zielonych załączników do umów najmu wdrażanych przez Apsys Polska – w Posnanii już 87% wszystkich umów najmu posiada taki załącznik. Jednocześnie organizacja odnotowuje coraz wyższe wyniki w badaniu satysfakcji pracowników – w ubiegłym roku zadowolenie z pracy wzrosło o 2 punkty NPS.

Realizacja strategii ESG

Realizując swoją strategię Apsys koncentruje się na 12 z 17 Celów określonych w Agendzie ONZ 2030, tj. czysta woda i warunki sanitarne, czysta i dostępna energia, zrównoważone miasta i społeczności, działania w dziedzinie klimatu, życie na lądzie (ochrona zrównoważonych ekosystemów lądowych i różnorodności biologicznej), wzrost gospodarczy i godna praca, mniej nierówności, odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, partnerstwa na rzecz celów, dobre zdrowie i jakość życia, dobra jakość edukacji oraz równość płci.

Aktywność Apsys związana z polityką ESG wykracza poza obowiązek raportowania nałożony przez prawodawstwo. Jednym z priorytetów Apsys pozostają działania edukacyjne w dziedzinie ochrony praw człowieka, etyki w biznesie i ochrony środowiska. Firma realizuje autorskie programy CSR skierowane do konsumentów, takie jak Think Green i Spektrum Zrozumienia, organizuje akcje ekologiczne i prozdrowotne w obiektach handlowych (w samym tylko 2023 roku odbyło się odpowiednio 145 i 17 tego rodzaju wydarzeń), prowadzi szkolenia dla pracowników w ramach Akademii Rozwoju, a także poświęcone tematyce ESG warsztaty z cyklu Mozaika Klimatyczna. Zasady, którymi kieruje się w wewnętrznych strukturach organizacji i relacjach biznesowych, zostały ujęte w dwóch dokumentach: „Kodeksie Etycznym Grupy Apsys” oraz przygotowanym z myślą o klientach i partnerach biznesowych zielonym załączniku do umów z kontrahentami. Od 2023 roku firma należy do UN Global Compact, powołanej z inicjatywy ONZ największej na świecie organizacji zrzeszającej przedsiębiorców działających na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Idź do oryginalnego materiału