ARiMR w ciągu ponad 2 dekad istnienia przekazała ponad pół bln zł na rozwój rolnictwa

2 godzin temu

Wywiad z Wojciechem Legawcem, Prezesem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

– Zacznijmy od podstawowego pytania – do kogo są skierowane instrumenty wsparcia, którymi dysponuje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa?

Nasze instrumenty wsparcia kierowane są do rolników, agroprzedsiębiorców, mieszkańców wsi, pszczelarzy, samorządów lokalnych czy też podmiotów z sektora rybackiego. Wsparcie obejmuje zarówno modernizację gospodarstw, zakup sprzętu rolniczego, rozwój przetwórstwa rolno-spożywczego, jak i inwestycje infrastrukturalne na obszarach wiejskich. W swojej ofercie mamy również pomoc dla kół gospodyń wiejskich, organizacje producentów, a także lokalne inicjatywy społeczne. Stawiamy na rozwiązania innowacyjne oraz proekologiczne, ponieważ to dzięki nim zwiększa się konkurencyjność polskiego rolnictwa i poprawia jakość życia mieszkańców wsi.

Spróbujmy zobrazować skalę działalności Agencji. Ile środków finansowych przekazała ARiMR od początku swej działalności i jakie są ich źródła?

Od 1994 roku, kiedy powstała, do października 2025 r. ARiMR przekazała blisko 522 miliardy złotych. Znaczna część tej kwoty to pieniądze z budżetu unijnych programów wsparcia. Największa część – ponad 272 mld zł – to płatności bezpośrednie i obszarowe wypłacane co roku rolnikom prowadzącym gospodarstwa. Ponad 197 mld zł przeznaczone zostało na inwestycje w gospodarstwach, przetwórstwo rolno-spożywcze czy rozwój infrastruktury wiejskiej. Z kolei blisko 50 mld zł to środki krajowe, obejmujące m.in. dopłaty do kredytów, wsparcie dla rolników, którzy ponieśli straty spowodowane niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi czy nieprzewidzianymi zdarzeniami – np. patrząc na ostatnie lata to epidemia Covid-19, wojna na Ukrainie czy prowadzenie działań zapobiegających afrykańskiemu pomorowi świń (ASF). Ze środków krajowych udzielana jest także pomoc dla sektora pszczelarskiego czy dla kół gospodyń wiejskich.

Jak te fundusze zostały wykorzystane w praktyce? Czy wpłynęły na rozwój gospodarstw rolnych i obszarów wiejskich?

Skala inwestycji sfinansowanych z tych funduszy jest naprawdę imponująca. Dzięki wsparciu rolnicy zakupili bowiem ponad 861 tys. maszyn i urządzeń rolniczych, powstało ponad 3,7 tys. nowoczesnych zakładów przetwórczych, a także zrealizowano szereg inwestycji infrastrukturalnych: 65,5 tys. km sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, 20,7 tys. przydomowych oczyszczalni ścieków oraz 8,4 tys. km lokalnych dróg. Przekazane przez nas pieniądze przyczyniły się do modernizacji gospodarstw, zwiększenia efektywności produkcji oraz poprawy jakości życia mieszkańców terenów wiejskich. Nasza działalność jest więc elementem strategicznego wsparcia polskiego rolnictwa i wsi.

jeżeli ARiMR rozdysponowuje takimi funduszami, to ile przyjmuje wniosków od interesariuszy?

Co roku obsługujemy około 3 mln wniosków i ponad 1,2 mln rolników. W ubiegłym roku zrealizowaliśmy ponad 240 różnych działań pomocowych, obejmujących m. in dopłaty bezpośrednie, inwestycje w gospodarstwach, wsparcie kryzysowe oraz szkolenia. Jak zatem widać, skala naszych działań jest ogromna, a sprawna obsługa wszystkich instrumentów wsparcia i tak wielu beneficjentów wymaga niezawodnych systemów informatycznych, transparentnych procedur, a przede wszystkim dobrze przygotowanych i zaangażowanych pracowników.

Ile osób zatrudnia ARiMR i jaka jest struktura organizacyjna Agencji?

ARiMR zatrudnia ponad 11 tys. osób, w większości kobiet, z których dwie trzecie związane jest z Agencją dłużej niż 15 lat. Struktura jest trzypoziomowa: centrala w Warszawie z 25 departamentami, 16 oddziałów regionalnych oraz 314 biur powiatowych. Szczególną rolę pełnią pracownicy biur powiatowych, którzy mają bezpośredni kontakt z rolnikami, przyjmują wnioski i udzielają informacji.

Jak ARiMR wykorzystuje nowe technologie w codziennej pracy i ułatwia życie swoim interesariuszom?

Technologie informatyczne odgrywają w ARiMR kluczową rolę. Agencja jest liderem we wdrażaniu rozwiązań cyfrowych w administracji publicznej. Prawie wszystkie wnioski składane są online, co przyspiesza obsługę i wypłatę środków, a nasze procedury stają się bardziej przejrzyste i bezpieczne. Rolnicy korzystają z aplikacji takich jak eWniosekPlus, IRZPlus, Mobilna ARiMR czy Geoportal ARiMR. Te informatyczne rozwiązania umożliwiają sprawniejsze składanie wniosków pomocowych, ułatwiają kontakt z Agencją, przyspieszają wyjaśnianie ewentualnych wątpliwości, pozwalają na zdalne zgłaszanie wszelkich zmian dotyczących posiadanych zwierząt gospodarskich, są także źródłem danych o gospodarstwach i działkach rolnych. To z całą pewnością znacznie ułatwia rolnikom załatwianie spraw w Agencji.

Jakie są cechy pro pracowniczej kultury pracy w ARiMR?

W ARiMR przykładamy dużą wagę do środowiska pracy sprzyjającego zaangażowaniu i rozwojowi pracowników. Promujemy transparentność, współpracę i ciągłe podnoszenie kwalifikacji. Wspieramy równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Wprowadziliśmy np. godziny dla rodziny czy krótszy czas pracy w ostatni piątek miesiąca. Agencja buduje środowisko pracy oparte na stabilności, bezpieczeństwie zatrudnienia i rozwoju zawodowym. Oferujemy godziwe wynagrodzenia, benefity socjalne, dostęp do szkoleń oraz możliwość pracy w systemie hybrydowym i ruchomym czasie pracy. Pracownicy uczestniczą w tworzeniu nowoczesnych systemów IT, co zwiększa ich kompetencje i wpływ na rozwój cyfryzacji.

Jakie wyzwania czekają Agencję w najbliższych latach?

Przyszłość przyniesie zarówno wyzwania, jak i nowe możliwości. Będziemy musieli odpowiedzieć na rosnące wymagania w zakresie innowacji, ekologii czy zrównoważonego rozwoju. Wyzwania to także adaptacja do zmian regulacyjnych Unii Europejskiej oraz rozwój technologii cyfrowych. Jednocześnie, trzeba to sobie jasno powiedzieć, iż aby zwiększać konkurencyjność polskiego rolnictwa potrzebne są inwestycje w innowacyjne rozwiązania, ale także działania proekologiczne i dalszy rozwój cyfryzacji procesów. To są nasze główne wyzwania i nad ich realizacją się skupiamy. W kwestii informatyzacji muszę powiedzieć, iż teraz jesteśmy w trakcie realizacji bardzo ważnego projektu. Chodzi o Portal Rolnika, czyli jedno miejsce, w którym rolnik znajdzie potrzebne informacje czy działania pomocowe oferowane przez różne instytucje. To będzie takie centrum zarządzania gospodarstwem. W ten sposób prowadzenie działalności rolniczej stanie się łatwiejsze i sprawniejsze.

https://www.gov.pl/web/arimr
Idź do oryginalnego materiału