Firma Arriva osiągnęła ogromny sukces na czeskim rynku kolejowym, wygrywając przetarg na obsługę dalekobieżnych połączeń w zachodnich Czechach. W wyniku zwycięstwa w przetargu spółka przejmie obsługę linii Západní expres oraz Rychlík Berounka, co pozwoli państwu zaoszczędzić miliardy koron.
Arriva wygrywa przetarg na obsługę połączeń w Czechach
Po miesiącach rywalizacji, firma Arriva Vlaky wygrała historyczny przetarg na obsługę tras dalekobieżnych w zachodnich Czechach. Realizacja kontraktu, którego wartość początkowo szacowano na 8,5 miliarda koron (1,44 mld zł), rozpocznie się w grudniu 2028 roku i potrwa 15 lat.
Zgodnie z decyzją Ministerstwa Transportu Arriva zastąpi dotychczasowego operatora, České dráhy (ČD), na kluczowych trasach:
- Západní expres (Ex 6) – połączenie Pragi z Chebem przez Pilzno,
- Rychlík Berounka (R16) – linia łącząca Pragę z Klatovami.
Jednym z najważniejszych aspektów przetargu była kwestia finansowa. Arriva zaoferowała rekordowo niską cenę w wysokości 3,03 miliarda koron (510 mln zł), co oznacza ogromne oszczędności dla państwa. Dla porównania, druga w kolejności oferta – złożona przez RegioJet – wynosiła 5,54 miliarda koron (940 mln zł), a České dráhy proponowały kwotę 6,4 miliarda koron (1,09 mld zł).
Dzięki tej decyzji czeski budżet zaoszczędzi ponad 5 miliardów koron (580 mln zł) w porównaniu do pierwotnych szacunków, co czyni ten kontrakt jednym z najkorzystniejszych w historii kolei dalekobieżnej w Czechach.
Kto rywalizował z Arrivą?
Chociaż to Arriva wygrała przetarg na obsługę tras dalekobieżnych w zachodnich Czechach, w rywalizacji wzięło udział jeszcze trzech przewoźników: RegioJet České dráhy oraz Leo Express.
Ministerstwo Transportu oceniło oferty według sześciu kluczowych kryteriów, z których najważniejsze były dwa:
- wysokość rekompensaty za 15 lat działalności – 55% oceny,
- całkowite koszty (w tym prognozowane przychody i zyski) – pozostała część punktacji.
To właśnie w kategorii finansowej Arriva okazała się bezkonkurencyjna. Przewoźnik przewidział znacznie wyższe przychody niż konkurenci, co pozwoliło mu zaproponować najkorzystniejszą ofertę. Podczas gdy RegioJet i ČD oszacowały swoje potencjalne przychody na około 8 miliardów koron (1,36 mld zł), Arriva przedstawiła prognozę na poziomie 15,6 miliarda koron (2,65 mld zł). To oznacza, iż firma liczy na dużą popularność swoich usług i znaczący wzrost liczby pasażerów.
Arriva zobowiązała się do wprowadzenia nowoczesnych pociągów o wysokim standardzie komfortu, co oznacza lepsze wyposażenie, wygodniejsze fotele oraz nowoczesne systemy informacyjne. Zwycięzca przetargu musi spełnić surowe wymagania techniczne. Nowe składy będą musiały osiągać prędkość co najmniej 200 km/h, co znacząco wpłynie na komfort podróżowania.
Mimo oficjalnego ogłoszenia firmy Arriva jako zwycięzcy, przetarg nie pozostało ostatecznie zamknięty. Przegrane firmy mogą się odwołać, co oznacza, iż finalna decyzja może jeszcze ulec zmianie. Zarówno Arriva, jak i Ministerstwo Transportu wstrzymują się z komentarzami do momentu zakończenia całej procedury. Jednak jeżeli nic się nie zmieni, od grudnia 2028 roku Arriva stanie się operatorem kluczowych tras w zachodnich Czechach.
Pociągiem do Pragi? Nic prostszego! Rusza Baltic Express
Znajdziesz nas w Google News