Ministerstwo Infrastruktury weryfikuje najważniejsze inwestycje infrastrukturalne. Resort zapowiedział między innymi zmiany w Krajowym Programie Kolejowym. Rusza również audyt CPK.
Audyt CPK i zmiany w Krajowym Programie Kolejowym
Nowy rząd przeprowadza przeglądy istotnych inwestycji infrastrukturalnych. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiada zmiany w obowiązującym Krajowym Programie Kolejowym. Jednocześnie trwa również audyt projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
W Krajowym Programie Kolejowym będą zmiany, ponieważ już pierwszych kilka tygodni mojego urzędowania pokazało, iż trzeba m.in. przyjrzeć się zakresowi niektórych inwestycji, aby zwiększyć efektywność tego, co chcemy zbudować na torach. Przeprowadziliśmy już pewne ćwiczenie w inwestycjach na kwotę ponad 2 mld zł i tam znalazły się pewne mankamenty, które powodowały, iż zbudowalibyśmy coś, co nie jest do końca funkcjonalne i nie dawałoby możliwości dobrego prowadzenia ruchu pociągów – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.
Poprzedni rząd w sierpniu zeszłego roku zaakceptował nową, zaktualizowaną wersję Krajowego Programu Kolejowego do roku 2030 (z perspektywą do 2032 roku). W ciągu tego okresu przewidziano realizację inwestycji kolejowych o wartości ponad 90 mld zł, z czego 80 mld zł przypada na lata 2021–2027, a 11 mld zł na projekty związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Celem tych działań jest m.in. poprawa szybkości połączeń i skrócenie czasu podróży między głównymi miastami.
Wśród priorytetów na lata 2021–2027 znajduje się finalizacja rozpoczętych dużych projektów inwestycyjnych, takich jak prace na linii średnicowej w Warszawie, budowa tunelu w Łodzi, modernizacja ciągu Gdynia – Słupsk oraz modernizacja magistrali węglowej na odcinku Chorzów – Zduńska Wola. Ponadto planuje się kontynuację prac na kluczowych liniach sieci bazowej TEN-T, takich jak ciąg Katowice – Zebrzydowice, Rail Baltica na odcinku Białystok – Ełk, oraz działania mające na celu ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego, jak budowa linii kolejowej Podłęże – Tymbark, modernizacja linii Skierniewice – Łuków czy Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia.
CPK do zaorania?
Po zmianie władzy w grudniu, nowy rząd koalicyjny rozpoczął przegląd istotnych inwestycji infrastrukturalnych, w tym projektów zawartych w Krajowym Programie Kolejowym. Nowy rząd zapowiedział również audyt CPK, którego losy w tej chwili są niepewne. Przypomnijmy, iż planowany od kilku lat, Centralny Port Komunikacyjny, ma stanowić węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
CPK to flagowy projekt rządu Prawa i Sprawiedliwości, który od początku wzbudza duże kontrowersje oraz wątpliwości co do jego skali, kosztów i harmonogramu. Z tego powodu koalicyjny rząd ogłosił kompleksowy audyt CPK, który ma ocenić dotychczasowe wydatki związane z tym projektem oraz zakres zrealizowanych prac. Celem audytu jest także dostosowanie projektu do rzeczywistości oraz przedstawienie planu dalszych działań. Wielu ekspertów zgadza się bowiem, iż dotychczasowy harmonogram tej inwestycji jest nierealny do utrzymania.
Spodziewam się, iż audyt pokaże wiele szczegółów, o których nie mówi się publicznie, a które mają ogromny wpływ na zakres i koszty tego projektu. Obstawiam, iż pójdziemy z budową nowych linii kolejowych, z realizacją priorytetów i iż zapadnie decyzja dotycząca budowy nowego lotniska, ale jednocześnie obstawiam, iż będzie decyzja związana z jakimś zakresem prac i rozbudową lotnisk istniejących. jeżeli chodzi o linie kolejowe w projekcie CPK, to tutaj ważne jest, żeby poukładać priorytety, bo nie da się wszystkiego zbudować od razu. Nie ma takich zasobów kadrowych, sprzętowych i finansowych, żebyśmy wszystko od razu zaczynali. Dlatego zaczynamy od priorytetów w postaci linii kolejowej Warszawa – Łódź, tunelu w Łodzi i dalszych odcinków w kierunku Wrocławia i Poznania. To ma być nowy kręgosłup komunikacyjny na osi Wschód – Zachód – przewiduje Piotr Malepszak.
Pierwszy etap projektu, który zgodnie z pierwotnym harmonogramem miałby zakończyć się w 2027 roku, obejmuje uruchomienie nowego centralnego lotniska dla Polski w Baranowie pod Warszawą, mogącego obsłużyć około 40 milionów pasażerów rocznie. W kolejnych latach planuje się stopniową rozbudowę tego lotniska, aby było w stanie obsłużyć około 65 milionów pasażerów do 2060 roku.
Dodatkowo, w ramach tego projektu, przewidziano budowę 12 nowych szybkich tras kolejowych, w tym 10 tzw. „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Razem tworzą one niemal 2000 kilometrów nowych linii kolejowych, które, zgodnie z harmonogramem, miałyby być gotowe do użytku do końca 2034 roku.
Ponad 75 tysięcy podpisów pod petycją „TAK dla CPK”! Co zrobi rząd?
Znajdziesz nas w Google News