Austriackie Koleje Federalne (Österreichische Bundesbahnen) zaprezentowały pierwszy z zamówionych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Uroczysta prezentacja dwupokładowego pociągu odbyła się 6 listopada br. w St Pölten, gdzie pokazano pojazd, który wcześniej można było obejrzeć podczas targów InnoTrans 2024 organizowanych we wrześniu w Berlinie.
Nowy piętrowe składy to odpowiedź na rosnące potrzeby przewozowe, szczególnie we wschodniej części kraju. Pojazdy rozwijające prędkość do 160 km/h, mogą zabrać na pokład 591 pasażerów na miejscach siedzących oraz 60 rowerów. EZT-y zamówione przez ÖBB zapewniają dobre warunki podróży dla osób łączących różne środki transportu.
Spodziewamy się rekordowej liczby pasażerów w 2024 r., dlatego zwiększanie możliwości przewozowych jest dla nas priorytetem – podkreślił Andreas Matthä, CEO ÖBB.
Szczególnie istotne jest to w regionie wschodnim, gdzie realizujemy ok. 2/3 wszystkich połączeń lokalnych – dodał.
Koleje Austriackie stawiają na komfortowe podróże
Nowe Cityjety wyposażono w szereg udogodnień m.in. w klimatyzację, gniazdka elektryczne i porty USB przy każdym rzędzie siedzeń, bezpłatne Wi-Fi oraz system monitoringu CCTV. Szczególną uwagę zwrócono na dostępność – w pociągach wyznaczono przestronne strefy wielofunkcyjne na rowery i wózki dziecięce oraz wejścia pozbawione barier.
Jak podkreśla Christian Diewald, dyrektor zarządzający Stadler Austria, nowe składy zapewniają nie tylko wysoki komfort podróży, ale także wyznaczają nowe standardy w zakresie efektywności energetycznej i ochrony środowiska.
Wdrożenie nowych składów piętrowych to kolejny krok w kierunku modernizacji austriackiego taboru kolejowego, który ma zagwarantować pasażerom jeszcze wyższy standard podróżowania przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnych przewozów na najbardziej obciążonych trasach.
Ambitny program inwestycyjny
Zaprezentowany skład wpisuje się w szerszy program inwestycyjny ÖBB. W lutym 2022 r. ÖBB i Stadler zawarli umowę ramową o wartości ok. 3 mld euro, obejmującą dostawę do 186 zespołów trakcyjnych. Aktualnie zamówiono 109 jednostek za blisko 1,5 miliarda euro. W lipcu 2023 r. przewoźnik zdecydował się również na zakup 14 sześcioczłonowych składów KISS dla usług dalekobieżnych Railjet oraz 3 pięcioczłonowych jednostek do obsługi połączenia CAT z lotniskiem w Wiedniu.
Autor: Damian Malesza
Sprawdź także:
- Podsumowanie 14. edycji Międzynarodowych Targów Technologii Transportu InnoTrans 2024 – VIDEO
- Berlin na szczycie kolejowych innowacji – podsumowanie InnoTrans 2024
- Stadler Converter – nowy zakład Stadlera w Białymstoku uruchomiony
- Stadler i ÖBB zaprezentowali „Servicejet” – nowy pociąg ratunkowy