Greenman Poland wraz z trzema centrami handlowymi – Nowe Czyżyny, Nowe Bielawy i Nowa Górna – aktywnie włącza się w obchody Europejskiego Dnia Bez Samochodu, który przypada w najbliższy poniedziałek, 22 września. Tego dnia pracownicy sklepów oraz dyrekcja centrów zrezygnują z dojazdu do pracy samochodem, wybierając komunikację miejską, rower lub hulajnogę.
Inicjatywę wspiera łącznie aż 112 najemców. W samych Nowych Czyżynach w Krakowie udział zadeklarowali pracownicy 46 sklepów, w tym m.in. Leroy Merlin, Mydlarnia u Franciszka, Silcare, Vision Express, Apart, Big Star, Pepco, Triumph czy Greenpoint. W Nowych Bielawach w Toruniu do akcji przyłączy się załoga 39 lokali, m.in. Douglas, Kodano, Play, Komfort, NEONET, Briju czy Ziaja, a w Nowej Górnej – 27, m.in. Pepco, W.Kruk, Maxi Zoo, KiK, Sinsay, Yves Rocher i Carrefour. W akcji wezmą udział także pracownicy administracji oraz kadra zarządzająca centrami.
Międzynarodowa akcja
Europejski Dzień Bez Samochodu to międzynarodowa kampania proekologiczna, której celem jest zachęcanie mieszkańców – szczególnie dużych miast – do rezygnacji choćby na jeden dzień z auta na rzecz zrównoważonych form transportu, np. autobusu, kolei czy roweru. Inicjatywa zachęca także do przemieszczania się pieszo i aktywności ruchowej.
Akcja, którą wspierają zarówno prywatne firmy, jak i instytucje publiczne, a choćby całe miasta, ma pokazać, iż życie w mieście bez samochodu jest możliwe. Co więcej, ma uświadomić, iż przestrzeń miejska może być wolna od szkodliwych dla środowiska i zdrowia spalin, uciążliwego hałasu oraz nadmiernego ruchu, szczególnie w godzinach porannych, kiedy większość osób jedzie do pracy.

– Każda inicjatywa, która pozwala nam realnie wspierać cele środowiskowe i jednocześnie promować alternatywne środki transportu wobec samochodu, ma dla nas ogromną wartość. W tym roku nie tylko identyfikujemy się z ideą, która od lat jest nam bliska, ale również aktywnie angażujemy się w obchody tego dnia – po raz pierwszy na tak szeroką skalę – podkreśla Justyna Sobczyńska, Head of Property w Greenman Poland.
– Szacujemy, iż już w najbliższy poniedziałek uda nam się zmotywować do wyboru roweru, hulajnogi czy komunikacji miejskiej choćby kilkaset osób. Jest to możliwe dzięki dużemu zaangażowaniu najemców, którzy włączyli się w całe przedsięwzięcie. Liczymy na to, iż tego typu inicjatywa nie tylko jednorazowo zmieni codzienne wybory, ale także przyczyni się do przemyślenia roli samochodu w życiu codziennym, a tym samym zmiany nawyków komunikacyjnych – dodaje.
Program edukacji ekologicznej
Europejski Dzień Bez Samochodu został ustanowiony w 2000 roku przez Komisję Europejską. W Polsce obchodzony jest od 2004 roku. Akcję wspierają zarówno miasta, jak i koleje. Dzień Bez Samochodu co roku jest zwieńczeniem Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.
W centrach Greenman Poland inicjatywa ta wpisała się w program edukacji ekologicznej „EcoSmart”, skierowany do klientów i najemców, a także w zrealizowane w obiektach inwestycje. W centrach od lat dostępne są specjalne parkingi dla rowerów, które mają zachęcać zarówno klientów, jak pracowników do poruszania się jednośladem na co dzień. Każdy z obiektów doskonale jest także skomunikowany siecią miejskich autobusów.