Nadchodzą ciężarówki bez kierowców! Nowe, specjalnie zaprojektowane autonomiczne ciężarówki Volvo Trucks VNL Autonomous są już gotowe do produkcji. Wprowadzenie pierwszych pojazdów na rynek nastąpi jeszcze przed końcem tego roku.
Autonomiczne ciężarówki od Volvo gotowe do produkcji
Autonomiczne ciężarówki Volvo zostały opracowane we współpracy z Aurora Innovation, start-upem specjalizującym się w autonomicznych pojazdach, założonym przez byłych menedżerów Ubera, Tesli i Google. Ciężarówka bazuje na specjalnie zaprojektowanej wersji ósmej klasy długodystansowych ciężarówek Volvo Trucks VNL, ale jest wyposażona w sprzęt i oprogramowanie do autonomicznej jazdy firmy Aurora.
Technologia automatyzacji, znana jako Aurora Driver, to autonomiczny system poziomu 4, który do nawigacji korzysta z zaawansowanej kombinacji oprogramowania AI, komputerów, kamer, radaru obrazującego, czujników i LiDAR-u. Firma Aurora przekazała, iż jej system Driver przetestowano już na drogach publicznych oraz przeprowadzono dodatkowe testy w wirtualnym środowisku, w ramach którego pojazdy miały przebyć „miliardy mil”.
Say hello to the Volvo VNL Autonomous, powered by the Aurora Driver @VolvoGroupNA pic.twitter.com/Erli4rpjxU
— Aurora (@aurora_inno) May 24, 2024
Czy te dane wystarczą, by uspokoić amerykańskie społeczeństwo? Badanie z zeszłego roku wykazało, iż 68 procent Amerykanów obawia się technologii autonomicznych pojazdów, a jedynie dziewięć procent jej ufa. Shahrukh Kazmi, dyrektor ds. produktu w Volvo Autonomous Solutions, podkreśla jednak, iż priorytetem przy opracowywaniu pojazdów było zapewnienie bezpieczeństwa.
Nasze podejście inżynieryjne koncentruje się na bezpieczeństwie, włączając systemy wysokiej redundancji, zaprojektowane do łagodzenia potencjalnych sytuacji awaryjnych. Zbudowaliśmy autonomiczne ciężarówki Volvo VNL Autonomous od podstaw, integrując te systemy tak, aby każdy krytyczny element bezpieczeństwa był celowo zdublowany, co znacząco podnosi zarówno bezpieczeństwo, jak i niezawodność – wyjaśnił Kazmi.
Autonomiczne ciężarówki nie cieszą się popularnością
Aurora zacznie wykorzystywać Volvo VNL Autonomous do przewozu ładunków w ciągu najbliższych kilku miesięcy, z „kierowcami bezpieczeństwa” gotowymi przejąć kontrolę nad pojazdem w razie potrzeby. Jednak do końca roku firma planuje mieć na drogach choćby 20 w pełni autonomicznych ciężarówek, które w przyszłym roku będą przewozić ładunki w pełni autonomicznie. Według TechCrunch, flota ta będzie kursować między Houston a Dallas bez obecności człowieka w kabinie.
Pomimo iż Aurora nie zgłosiła żadnych wypadków, w pierwszym kwartale firma zanotowała stratę w wysokości 165 milionów dolarów. Autonomiczne ciężarówki na drogach publicznych są więc kluczowym krokiem dla firmy, by osiągnąć rentowność, zwłaszcza iż wiele firm technologicznych zajmujących się pojazdami autonomicznymi zakończyło działalność lub zmieniło kierunek działania, odchodząc od branży transportowej.
Tymczasem Volvo Autonomous Solutions wyraża nadzieję, iż technologia bezzałogowa zwiększy przepustowość sektora transportowego oraz przyniesie szereg korzyści społecznych. Firma chce, aby kierowcy mogli skupić się na trasach zapewniających lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
Olbrzymie zamówienie na ciężarówki Volvo! Kupią aż sto elektryków
Znajdziesz nas w Google News