Autostrada A18 ukończona! istotny remont nareszcie dobiegł końca

1 rok temu

Prace związane z modernizacją południowej jezdni drogi krajowej DK18 do standardu autostradowego na całym odcinku, od granicy z Niemcami aż po węzeł Golnice, zostały zakończone. Autostrada A18, o łącznej długości 70 kilometrów, jest już w pełni otwarta.

Autostrada A18 w pełni ukończona

Ostatni fragment trasy, przekształcający się w ponad 20-kilometrowy odcinek autostrady, który prowadzi od węzła Golnice do granicy między województwami dolnośląskim i lubuskim, został otwarty dla ruchu 13 października 2023 roku. Teraz kierowcy mogą już korzystać z całej, dwujezdniowej autostrady A18, która ma łączną długość 70 km.

Można jechać! Kierowcy otrzymali kolejną pełną autostradę. Zakończyliśmy niechlubny rozdział w historii polskiego drogownictwa i przebudowaliśmy południową jezdnię autostrady A18, która powstała w latach 30. ubiegłego wieku. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa i komfort podróżowania — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zakończenie pełnej modernizacji autostrady A18, obejmującej dwa pasy ruchu na południowej jezdni, od granicy między województwami lubuskim i dolnośląskim aż po węzeł Golnice, stanowi najważniejszy moment w realizacji drugiego etapu projektu rozbudowy tej trasy. Celem tego etapu było przekształcenie istniejącej, już zużytej południowej jezdni w autostradowy standard. Pierwszy etap zakładał natomiast modernizację północnej jezdni DK18 na odcinku prowadzącym w kierunku granicy państwa w Olszynie i był realizowany w latach 2004–2007.

GDDKiA

Inwestycja za kwotę 260 mln zł

Prace nad ponad 20-kilometrowym odcinkiem A18 od granicy między województwami lubuskim i dolnośląskim do węzła Golnice zostały zrealizowane przez konsorcjum firm KOBYLARNIA, MIRBUD i BUDPOL. Autostrada A18 została zmodernizowana za kwotę 260 milionów złotych.

W trakcie tego przedsięwzięcia przeprowadzono wymianę zniszczonej nawierzchni południowej jezdni, dostosowując ją do wytrzymałości na obciążenie 11,5 tony na . Ponadto, wybudowano szereg nowych konstrukcji, a wiele istniejących przeszło przebudowę. W obrębie węzła Luboszów dokonano znacznych zmian w południowej części węzła, gdzie powstały pasy włączenia i wyłączenia, połączenia z łącznicami oraz skrzyżowanie z drogą powiatową. Na węźle Golnice przeprowadzono prace związane z oświetleniem, odwodnieniem oraz modernizacją odcinka drogi wojewódzkiej nr 297. W sumie powstało dziewięć nowych obiektów mostowych, w tym pięć przejść nad autostradą dla dużych zwierząt, dwa wiadukty w obrębie autostrady, jeden nad drogą oraz most na autostradzie nad rzeką Kwisa.

GDDKiA/Marek Pilaczyński

Dodatkowo, modernizację przeszła infrastruktura telekomunikacyjna. Wykonano również nowe drogi służące do obsługi i dostępu do zbiorników oraz urządzeń do oczyszczania, wraz z zjazdami i przejazdami awaryjnymi. Przy drodze zamontowano niezbędne urządzenia zapewniające bezpieczeństwo ruchu, środki ochrony środowiska oraz nasadzenia zieleni.

Długość dróg szybkiego ruchu w Polsce przekroczyła kolejną barierę

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału