Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk, zatwierdził plan inwestycyjny, za pomocą którego autostrada A4 między Katowicami a obszarem graniczącym z województwem opolskim zostanie poszerzona.
Autostrada A4 przejdzie modernizację
Obecnie na odcinku autostrady między węzłem Katowice Murckowska a węzłem Gliwice Sośnica główna jezdnia ma zmienne parametry, obejmujące 2 pasy w każdym kierunku (czasem 2 pasy w jednym kierunku i 4 w drugim), a od węzła Gliwice Sośnica w kierunku Opola istnieje tylko 2 pasy. Ze względu na znaczne obciążenie ruchem, które wynosi średnio od ponad 60 tys. do ponad 100 tys. pojazdów na dobę, autostrada A4 o obecnym układzie jezdni nie spełnia potrzeb użytkowników i nie zapewnia płynności ruchu. Ponadto, ze względu na długotrwałą eksploatację oraz zbliżenie się do warunków zmęczeniowej trwałości autostrady A4, konieczne będzie niedługo przeprowadzenie prac remontowych na nawierzchni. Z tego powodu istnieje uzasadniona potrzeba rozszerzenia autostrady o dodatkowe pasy ruchu.
Rozbudowa autostrady A4 jest celem rządu i dlatego została przewidziana w obecnym programie drogowym. Musimy być gotowi na wyzwania współczesności i przyszłości, dlatego Polska musi realizować ambitne projekty transportowe: zarówno drogowe, jak i kolejowe i lotnicze – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Przebudowane zostanie 11 węzłów drogowych
Wraz z rozszerzeniem autostrady o dodatkowe pasy, planowane jest przebudowanie 11 węzłów drogowych oraz modernizacja 6 Miejsc Obsługi Podróżnych (Łany, Kleszczów, Ostropa, Bojków, Gliwice Sośnica, Zabrze Południe, Ruda Śląska, Chorzów, Katowice Mikołowska, Katowice Francuska, Katowice Murckowska), a także modernizacja ponad 150 różnych obiektów inżynieryjnych, w tym aż 119 wiaduktów. W ramach tych prac, przewiduje się również demontaż istniejącej infrastruktury, związanej z ręcznym systemem poboru opłat.
Ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego planowane jest na początek przyszłego roku. Przewiduje się zakończenie etapu przygotowawczego do 2028 roku, a realizację samej inwestycji planuje się w ramach systemu Projektuj i Buduj na okres 2031-2033. Wcześniej już podjęto działania w kierunku rozbudowy autostrady A4 od Krakowa do Katowic.
Modernizacja węzłów Byczyna, Balice I i Murckowska
W przypadku węzła Byczyna i węzła Balice I, projekt zakłada rozszerzenie autostrady poprzez dodanie trzeciego lub czwartego pasa na odcinku o długości 34,5 km. W ramach prac przygotowawczych planowanych na lata 2024-2029, przewiduje się opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej przebudowy lub rozbudowy trzech węzłów drogowych: Balin, Chrzanów i Rudno. Ponadto, zakłada się modernizację 42 obiektów inżynierskich oraz rozszerzenie Miejsc Obsługi Podróżnych w Aleksandrowicach/Morawicy i Rudnie/Grojcu. Warto zaznaczyć, iż prace projektowe w zakresie rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa już są w toku, obejmując odcinek od węzła Balice I do ul. Kąpielowej w okolicach węzła Kraków Południe.
Z kolei w przypadku węzłów Murckowska i Byczyna prace przygotowawcze związane z poszerzeniem odcinka o długości 25,2 km zostały zaplanowane na okres od 2024 do 2028 roku. Projekt obejmuje rozszerzenie autostrady poprzez dodanie trzeciego lub czwartego pasa ruchu oraz modernizację lub rozbudowę czterech węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń i Byczyna. Ponadto, przewiduje się przebudowę 36 istniejących obiektów inżynierskich oraz budowę ośmiu nowych. W ramach tej inwestycji planowana jest również budowa Miejsca Obsługi Podróżnych w Giszowcu/Janowie.
Planowana rozbudowa autostrady jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z możliwością kontynuacji do 2033 roku. Program określa cele polityki transportowej związane z rozbudową sieci drogowej TEN-T oraz połączeń komplementarnych w Polsce. Całkowity budżet inwestycji, po uwzględnieniu aktualizacji programu we wrześniu tego roku, wynosi 299,5 mld złotych. Obejmuje on nowe projekty o wartości około 192 mld złotych, kontynuowane zadania o wartości 104,5 mld złotych i rezerwę w wysokości 3 mld złotych. Jest to największy program drogowy w historii Polski, a jego finansowanie opiera się głównie na środkach z Krajowego Funduszu Drogowego, w tym również funduszy z programów operacyjnych Unii Europejskiej.
Inwestycja na trasie Kraków-Katowice. Autostrada A4 zostanie poszerzona