Kierowcy mogą cieszyć się już nowym odcinkiem autostrady A2, który łączy Mińsk Mazowiecki z Siedlcami. Autostrada biegnąca od węzła Groszki do Siedlec Zachód została oddana do użytku aż trzy miesiące przed terminem kontraktowym. Dzięki temu mieszkańcy wschodniego Mazowsza zyskali szybki i komfortowy dostęp do autostradowej sieci komunikacyjnej łączącej Warszawę z Europą.
Autostrada do Siedlec
Nowo oddany odcinek autostrady to element sieci TEN-T współfinansowanej przez Komisję Europejską. Nowa autostrada do Siedlec nie tylko skraca czas podróży, ale również wzmacnia znaczenie Polski w europejskiej sieci transportowej.
To ważna i strategiczna inwestycja, ta droga jest elementem sieci TEN-T współfinansowanej przez Komisję Europejską. Trasa zyska znaczenie ponadnarodowe, dlatego iż będzie to jeden z odcinków sięgających państw Europy Zachodniej i dochodzący do granicy na wschodzie naszego państwa – powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Odcinek Groszki – Siedlce Zachód ma długość 12,9 km, a jego budowa została powierzona firmie Stecol Corporation za kwotę 530 mln zł. Duża część kosztów inwestycji, bo aż około 339 mln zł, została pokryta z funduszy unijnych (POIiŚ i FEnIKS). Trasa powstała w całości na nowym śladzie, co pozwoliło uniknąć kolizji z istniejącą infrastrukturą.
W ramach projektu zrealizowano 600-metrową estakadę w dolinie Kostrzynia, osiem wiaduktów nad autostradą oraz 13 przejść dla zwierząt, które zapewniają bezpieczeństwo migracji fauny. Dodatkowo powstał układ dróg lokalnych, ułatwiający obsługę ruchu w regionie.
Innowacją techniczną jest szeroki pas rozdziału wykonany z utwardzonego kruszywa. Rozwiązanie to nie tylko minimalizuje ryzyko utraty przyczepności w sytuacji awaryjnej, ale również ogranicza koszty utrzymania, w tym te związane z koszeniem trawy.
Nowo oddany odcinek to dopiero początek rozwoju sieci A2
Autostrada od węzła Groszki do Siedlec Zachód nie tylko poprawia komfort podróżowania, ale również przyczynia się do rozwoju lokalnych społeczności. Jednak nowo oddany odcinek to dopiero początek większego projektu rozwoju sieci A2. W budowie są kolejne cztery odcinki prowadzące do Białej Podlaskiej, o łącznej długości ponad 65 km. Zakończenie prac nad tym fragmentem planowane jest na koniec przyszłego roku.
W perspektywie jest także przedłużenie A2 do granicy z Białorusią. Odcinek Kijowiec – Dobryń, o długości około 32 km, czeka na realizację. 11 grudnia GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie projektu technicznego i wykonawczego dla tej części trasy. W planach na przyszły rok znajduje się także przetarg na odcinek Biała Podlaska – Kijowiec.
Ostatni fragment autostrady, od Dobrynia do granicy z Białorusią (6,8 km), pozostaje w zawieszeniu. Decyzja o jego realizacji zależy od stabilizacji sytuacji geopolitycznej na wschodniej granicy Polski. Mimo to, plany rozwoju infrastruktury są kontynuowane, a Polska pozostaje kluczowym graczem w międzynarodowej sieci transportowej.
Obwodnica Zatora w końcu powstanie? GDDKiA zmienia wykonawcę