Autostrada zamiast drogi krajowej? Nowy odcinek A18 już gotowy!

1 rok temu

Jest zielone światło dla kierowców chcących korzystać z rozszerzonego odcinka drogi krajowej DK18, który został przekształcony w autostradę. Nowy odcinek autostrady A18 rozpoczyna się 150 metrów za węzłem Olszyna i kończy się około 2 kilometry za węzłem Żary Zachód. Długość nowego odcinka wynosi 11 kilometrów i został on wykonany z wykorzystaniem technologii asfaltowej.

Nowy odcinek autostrady A18 oddany do użytku

Kierowcy będą stopniowo korzystać z pełnego przekroju obu jezdni w miarę postępu prac nad usuwaniem tymczasowej organizacji ruchu. Cała procedura zostanie zrealizowana w okresie dwóch tygodni. Wprowadzenie nowych zmian w ruchu pozwoli również na zakończenie prac na początkowym fragmencie trasy, który liczy prawie 600 metrów i rozciąga się od mostu granicznego do węzła Olszyna. Prace budowlane na pozostałych odcinkach mają zostać zakończone jeszcze w tym roku.

Prace nad przebudową południowej jezdni DK18 na odcinku 70 km, pomiędzy Olszyną a Golnicami, w kierunku Wrocławia, stanowią drugi etap działań mających na celu przystosowanie tej drogi do standardów autostrady. Pierwszym etapem było wyposażenie w parametry autostradowe północnej jezdni DK18, prowadzącej w kierunku granicy państwa w Olszynie, co miało miejsce w latach 2004-2007. W 2011 roku wydano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczącej przyszłej A18, obejmującej modernizację południowej jezdni. Jednak dopiero w sierpniu 2018 roku decyzja Ministra Infrastruktury umożliwiła uzyskanie finansowania oraz rozpoczęcie działań w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030.

GDDKiA

Pierwotnie, drogę krajową nr 18, a w tej chwili jej południową nitkę, zbudowali Niemcy w latach 30. XX wieku jako fragment autostrady BerlinWrocław. Nowy odcinek autostrady A18 realizowany jest w ramach formuły „Projektuj i buduj”. Umowa na projekt i przebudowę została formalnie podpisana 24 kwietnia 2020 roku. Całkowita długość tego odcinka wynosi 11 kilometrów, a wartość umowy na przeprowadzenie prac opiewa na kwotę 138,5 mln złotych.

GDDKiA

Przebudowa drogi w autostradę

Głównym celem wykonawców było całkowite dopasowanie istniejącego układu drogowego do standardów autostrady. Prace koncentrowały się głównie na wymianie zużytej nawierzchni na południowej jezdni oraz na zapewnieniu odpowiedniej nośności drogi, aby mogła sprostać obciążeniu wynoszącemu 11,5 tony na oś. W ramach tych działań, pozbyto się starej nawierzchni południowej jezdni, a materiał został wykorzystany do stworzenia podbudowy pod nową nawierzchnię. Ponadto, szerokość jezdni została powiększona z 9,5 do 11 metrów, aby dostosować drogę do wymagań autostrady. W zakresie przeprowadzonych działań, zmodernizowany został również węzeł drogowy Żary Zachód, który znajduje się na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 12. W celu ochrony zwierząt, powstało dla nich jedno przejście górne, a wzdłuż autostrady wybudowano cztery wiadukty.

GDDKiA
GDDKiA

Aktualnie, realizowane są prace budowlane na trzech pozostałych odcinkach o łącznej długości prawie 38 km:

  • Odcinek pomiędzy Iłową a granicą województw lubuskiego i dolnośląskiego o długości 16,2 km.
  • Odcinek między granicą województw lubuskiego i dolnośląskiego a miejscowością Golnice o długości 21,5 km.

Plan zakłada, iż wszystkie te odcinki zostaną ukończone jeszcze w tym roku.

Wstrzymano budowę autostrady D11 do polskiej granicy. Powód zaskakuje

Idź do oryginalnego materiału