Awaria Microsoftu to alert do wzmacniania zabezpieczeń w transporcie

5 miesięcy temu

Piątkowa awaria komputerów korzystających z systemu Windows, która spowodowała zakłócenia w funkcjonowaniu wielu branż na całym świecie, była wynikiem automatycznej instalacji aktualizacji systemu antywirusowego.

Awaria komputerów z systemem Windows, która dzisiaj na całym świecie sparaliżowała działalność przedsiębiorców, w tym banków, linii lotniczych, supermarketów, stacji telewizyjnych i szpitali, wynikała z automatycznego zainstalowania aktualizacji antywirusowej. Dobrą praktyką jest instalowanie aktualizacji po ich weryfikacji przez organizację. Zauważył jednak, iż w przypadku aktualizacji systemu antywirusowego często stosuje się wyjątek od tej zasady, co doprowadziło do obecnej sytuacji.

Antywirusy z założenia pochodzą od zaufanych podmiotów, takich jak CrowdStrike, dostawca dla korporacji. CrowdStrike jest pionierem w ochronie urządzeń końcowych dostarczanej poprzez chmurę i uznawany jest za lidera rynku. W związku z globalną awarią Microsoft, Lotnisko Chopina zwróciło się do pasażerów z prośbą o wyrozumiałość. W przeciwdziałaniu podobnym sytuacjom pomoże wdrożenie DORA (Digital Operational Resilience Act) dla branży finansowej oraz NIS2 dla wielu organizacji dotkniętych tym incydentem. Są to złożone i kompleksowe regulacje prawne UE, mające na celu wzmocnienie odporności operacyjnej sektora finansowego i infrastruktury krytycznej na zagrożenia cybernetyczne. Kluczowym elementem tych regulacji jest szacowanie ryzyka i zarządzanie dostawcami. Bezpieczeństwo jest procesem, który wymaga wyciągania wniosków i stosowania modeli oceny incydentów oraz szacowania ryzyka wymaganych przez przepisy.

DORA to unijne rozporządzenie mające na celu wzmocnienie odporności operacyjnej sektora finansowego na zagrożenia cybernetyczne. Rozporządzenie ma obowiązywać od 17 stycznia 2025 roku, dając podmiotom okres przejściowy na przygotowanie się i spełnienie jego wymagań.

Bez inwestycji stwarzamy realne zagrożenie dla siebie

W dzisiejszym zglobalizowanym świecie sektor transportu odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu płynności gospodarki. Od przewozu towarów po transport pasażerski, każdy element tego skomplikowanego systemu musi działać bez zarzutu, aby utrzymać stabilność i wydajność na rynku. Jednakże, jak pokazują ostatnie incydenty, bezpieczeństwo w sektorze transportu stoi na cienkiej granicy, która bez realnych inwestycji i zaawansowanych zabezpieczeń może łatwo zostać przekroczona, stwarzając poważne zagrożenia dla płynności działania całego systemu.

Globalne awarie ujawniają, jak podatny na zakłócenia jest sektor transportu. Awaria wpłynęła na wiele kluczowych operacji, w tym na funkcjonowanie lotnisk, co wyraźnie pokazuje, jak gwałtownie niewielkie zaniedbania mogą prowadzić do szeroko zakrojonych problemów. Bez odpowiednich zabezpieczeń, takie incydenty mogą paraliżować cały sektor, prowadząc do opóźnień, strat finansowych i, co najważniejsze, zagrożeń dla bezpieczeństwa pasażerów i towarów.

Kluczowym krokiem w przeciwdziałaniu takim sytuacjom jest wdrożenie nowoczesnych regulacji prawnych i technologicznych, które wzmocnią odporność operacyjną systemów transportowych. Przykładem takiej inicjatywy jest Digital Operational Resilience Act (DORA) w sektorze finansowym, który stawia na zaawansowane szacowanie ryzyka i zarządzanie dostawcami. Podobne podejście powinno być zastosowane w sektorze transportu, aby zapewnić kompleksową ochronę przed cyberzagrożeniami.

Realizacja tych celów wymaga jednak nie tylko wprowadzenia nowych regulacji, ale także znaczących inwestycji w nowoczesne technologie i infrastrukturę. Bez realnych nakładów finansowych na zaawansowane systemy monitoringu, szyfrowania danych oraz na szkolenia personelu, wszelkie regulacje pozostaną jedynie teoretycznymi narzędziami, które nie przełożą się na rzeczywistą ochronę.

Współpraca międzynarodowa w zakresie bezpieczeństwa transportu jest niezbędna. Cyberzagrożenia nie znają granic, a ataki mogą pochodzić z dowolnego miejsca na świecie. Dlatego też, międzynarodowe porozumienia i wymiana informacji między państwami oraz firmami transportowymi mogą znacząco zwiększyć skuteczność działań ochronnych. Istotne jest, aby sektor transportu nie postrzegał bezpieczeństwa jako jednorazowego zadania, ale jako ciągły proces. Sytuacja na rynku cyberzagrożeń zmienia się dynamicznie, a techniki ataków stają się coraz bardziej zaawansowane. Tylko poprzez stałe aktualizacje systemów, regularne audyty bezpieczeństwa oraz ścisłe monitorowanie pojawiających się zagrożeń można zapewnić długotrwałą ochronę.

Bez realnych inwestycji w zabezpieczenia, sektor transportu naraża się na ogromne ryzyko. Nadszedł czas, aby podjąć zdecydowane działania, które wzmocnią odporność operacyjną i zapewnią płynność działania tego krytycznego dla gospodarki sektora. W przeciwnym razie, granica bezpieczeństwa, już teraz wyjątkowo cienka, może zostać przekroczona z katastrofalnymi skutkami.

Transport i usługi to klucz sprawnie funkcjonującego państwa

Transport odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu współczesnego społeczeństwa. Bez niego nie byłoby możliwe sprawne dostarczanie towarów, podróżowanie na duże odległości, ani efektywne prowadzenie działalności gospodarczej. Każdy sektor, od rolnictwa po technologię, jest uzależniony od niezawodnych i efektywnych systemów transportowych. Bez transportu nie moglibyśmy cieszyć się świeżymi produktami w naszych supermarketach, ani korzystać z szerokiej gamy produktów i usług dostępnych na rynku. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii, transport staje się coraz bardziej zintegrowany z cyberprzestrzenią. Systemy zarządzania ruchem, nawigacja GPS, a także logistyka opierają się na zaawansowanych rozwiązaniach cyfrowych. Ta cyfryzacja, mimo iż przynosi wiele korzyści, niesie ze sobą również poważne zagrożenia. Każdy element infrastruktury transportowej, który jest połączony z internetem, jest potencjalnym celem dla cyberprzestępców.

Pilna potrzeba wzmocnienia zabezpieczeń w cyberprzestrzeni jest nie do przecenienia. Ataki cybernetyczne mogą sparaliżować systemy transportowe, prowadzić do opóźnień, a choćby zagrażać bezpieczeństwu ludzi. W 2017 roku świat był świadkiem ataku ransomware WannaCry, który sparaliżował szpitale, przedsiębiorstwa i instytucje na całym globie, w tym niektóre systemy transportowe. To wyraźny sygnał, iż musimy działać proaktywnie, aby zabezpieczyć nasze systemy przed podobnymi zagrożeniami w przyszłości. Inwestycje w cyberbezpieczeństwo muszą stać się priorytetem. Oznacza to nie tylko modernizację istniejących systemów, ale także stałe monitorowanie i aktualizację zabezpieczeń. Konieczne jest również szkolenie personelu w zakresie najlepszych praktyk w cyberbezpieczeństwie oraz rozwijanie świadomości na temat potencjalnych zagrożeń. kooperacja międzynarodowa i wymiana informacji między sektorami również odgrywają kluczową rolę w walce z cyberprzestępczością.

Wzmocnienie zabezpieczeń w cyberprzestrzeni to nie tylko kwestia ochrony danych i systemów, ale także utrzymania stabilności i zaufania do naszych systemów transportowych. Bezpieczeństwo cyfrowe jest fundamentem, na którym opiera się nowoczesny transport. Dlatego konieczne jest podjęcie zdecydowanych kroków w celu ochrony tej kluczowej infrastruktury.

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału