W kirgiskim regionie Dżalalabad oficjalnie zainaugurowano budowę międzynarodowej linii kolejowej, która połączy Chiny z Uzbekistanem przez terytorium Kirgistanu. Rozpoczęcie głównych prac budowlanych zaplanowano na lipiec br.
Nowa linia kolejowa o długości 523 km połączy chińskie miasto Kaszgar z uzbeckim Andżonem, przebiegając przez kirgiskie miejscowości Torugart, Arpa, Kosz-Dobo, Makmal i Dżalalabad. Projekt zakłada wykorzystanie dwóch różnych szerokości torów – na odcinku od Kaszgaru do Makmalu (344 km) zostanie zastosowany chiński rozstaw 1435 mm, natomiast dalej tory będą miały szerokość 1520 mm – charakterystyczną dla sieci kolejowej byłego ZSRR.
Najbardziej wymagający technicznie fragment trasy znajduje się na terytorium Kirgistanu. Na 260-kilometrowym odcinku, którego koszt szacuje się na 4,7 mld dolarów, powstanie 20 stacji kolejowych, 48 mostów o łącznej długości 16 km (w tym most nad rzeką Kok-Art o wysokości 122 m) oraz 27 tuneli o sumarycznej długości 103 km. Najdłuższy z nich – tunel Kazarman będzie miał 13 km długości. Za realizację tego odcinka odpowiedzialne będzie przedsiębiorstwo powołane przez rządy trzech zaangażowanych państw.
Linia zostanie wyposażona w jeden tor i będzie przystosowana do prowadzenia ruchu pociągów z prędkością 120 km/h przy wykorzystaniu trakcji spalinowej, z możliwością późniejszej elektryfikacji. Planowana przepustowość szlaku wyniesie 15 mln ton ładunków w skali roku. Rozważane jest również uruchomienie przewozów pasażerskich.
Podczas ceremonii rozpoczęcia budowy prezydent Kirgistanu Sadyr Żaparow podkreślił, iż nowa linia kolejowa będzie nie tylko korytarzem transportowym, ale także strategicznym mostem łączącym Wschód z Zachodem. Projekt ma wzmocnić więzi międzyregionalne i zwiększyć konkurencyjność regionu jako międzynarodowego hubu transportowo-tranzytowego.
Przywódcy Chin i Uzbekistanu nie kryli zadowolenia z rozpoczęcia inwestycji. Prezydent Xi Jinping zwrócił uwagę na znaczenie nowego korytarza lądowego dla rozwoju handlu między Azją a Europą, natomiast prezydent Szawkat Mirzijojew nazwał rozpoczęcie budowy historycznym wydarzeniem, do którego zaangażowane kraje dążyły przez prawie 30 lat.
Zakończenie budowy i rozpoczęcie komercyjnej eksploatacji linii planowane jest na rok 2030. Nowy szlak kolejowy zapewni znacznie krótsze połączenie między Chinami a Azją Środkową, a także alternatywną trasę z Azji do Europy i na Bliski Wschód, omijającą terytorium Rosji.
Autor: Damian Malesza