Badanie PayPo: Ponad połowa Polaków będzie w tym roku obchodzić Walentynki. 3/4 wyda na prezent do 200 zł

4 dni temu

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PayPo, polskiego lidera usług typu BNPL („buy now, pay later”), aż 74% Polaków określa siebie mianem romantyków, a 63% planuje spędzić Walentynki z ukochaną osobą. Średnio na prezenty walentynkowe przeznaczymy do 200 zł, choć nie zabraknie zarówno skromniejszych i droższych upominków. Jak będziemy obchodzić tegoroczne święto zakochanych? Jakie prezenty wybierzemy i gdzie zrobimy zakupy?

Z najnowszego badania PayPo wynika, iż blisko 2/3 Polaków (63%) zamierza świętować Walentynki w towarzystwie ukochanej osoby. To wyraźna większość, jednak warto zwrócić uwagę na drugą grupę – 27% ankietowanych nie planuje celebrowania 14 lutego, a 11% wciąż nie podjęło decyzji, jak spędzi ten dzień. Interesujące jest również to, jak Polacy postrzegają siebie w kontekście romantyzmu. Aż 74% respondentów uważa się za osoby romantyczne, natomiast co dziesiąty deklaruje, iż romantykiem nie jest. 15% nie potrafi jednoznacznie określić swojego podejścia do tej kwestii.

Polacy stawiają na prezenty

Z przeprowadzonego przez PayPo badania wynika, iż Polacy wciąż stawiają na standardowe formy obchodzenia Walentynek. Aż 61% respondentów deklaruje, iż planuje kupić ukochanej osobie prezent. To wciąż najpopularniejszy sposób wyrażenia miłości, który nie traci na atrakcyjności. 38% Polaków zdecyduje się na wyjście na romantyczną kolację do restauracji, co pozostaje jedną z najbardziej tradycyjnych form świętowania tego dnia.

Jednak Walentynki to nie tylko klasyczne kolacje – popularnością cieszą się także wspólne wyjścia do kina, teatru lub na koncert. Takie formy spędzania czasu razem wybiera 19% badanych. Co ciekawe, jedna na dziesięć osób planuje bardziej wyjątkowy sposób obchodzenia święta zakochanych w postaci kilkudniowego romantycznego wyjazdu dla dwojga. Aż 38% z nas wybierze spokojniejszą opcję, planując spędzenie tego dnia w domowym zaciszu.

Ile wydamy na walentynkowe zakupy?

Polacy chętnie otwierają portfele na Walentynki, chociaż widać w tym rozwagę. Najczęściej planowany budżet na prezent mieści się w przedziale 101–200 zł – taką kwotę deklaruje 33% badanych. Nieco mniej, bo 27%, zamierza wydać 51–100 zł, a większy wydatek (201–500 zł) przewiduje 16% respondentów. Na prezent powyżej 501 zł zdecyduje się 6% Polaków, natomiast skromniejszy upominek, do 50 zł, wybierze 15% ankietowanych.

Co najczęściej kupujemy? Tu bez niespodzianek – prym wiodą kwiaty (32%), czekoladki (30%) i kosmetyki (29%). Popularne są także biżuteria (17%) oraz vouchery i karty podarunkowe (13%). Lubimy upominki z osobistym akcentem – 10% Polaków decyduje się na prezenty wykonane własnoręcznie, a 9% wybiera ubrania lub torebki.

Czy wartość prezentu ma znaczenie? Zdaniem 59% respondentów liczy się przede wszystkim gest i pamięć, a nie cena podarunku. Z kolei 39% uważa, iż kosztowny prezent jest wyrazem zaangażowania i uczuć. Bez względu na wydaną kwotę, dawanie prezentów sprawia euforia – zdecydowana większość Polaków (aż 94%) deklaruje, iż lubi obdarowywać bliskich, podczas gdy tylko 4% uważa to za obowiązek.

Gdzie robimy walentynkowe zakupy?

Polacy są niemal równo podzieleni, jeżeli chodzi o miejsce zakupu walentynkowych prezentów – 44% wybierze sklepy internetowe, a 56% postawi na zakupy stacjonarne. Mimo rosnącej popularności e-commerce, wielu wciąż preferuje tradycyjne sklepy, by osobiście obejrzeć, dotknąć i wybrać idealny upominek.

Bez względu na to, czy robimy zakupy online czy stacjonarnie, to zawsze warto do nich podchodzić z głową i rozsądnie planować swoje wydatki. Z pomocą przychodzą tutaj płatności odroczone, które od niedawna są także dostępne w sklepach stacjonarnych za pośrednictwem karty PayPo. Konsumenci zyskują z nią elastyczność i nowy standard zakupów, mogąc wziąć je do domu, a zapłacić wygodnie później, korzystając tym samym z dostępnych promocji lub wyprzedaży, czy decydując się na produkt lepszej jakości. Karta PayPo gwałtownie zyskała na popularności – w ciągu ponad 3 miesięcy od oficjalnego udostępnienia jej dla wszystkich zainteresowanych, wygenerowało ją 90 tys. osób.

Badanie PayPo zostało zrealizowane na platformie Omnisurv by IQS w dniach 31.01-03.02.2025 r. na ogólnopolskiej grupie 500 osób w wieku 18-64 lat.

Źródło: PayPo.

Idź do oryginalnego materiału