Baltic Hub planuje osiągnąć pełną operacyjność terminala T3 do końca 2025

1 dzień temu

Baltic Hub oficjalnie zainaugurował dziś działalność nowego terminala T3 w Gdańsku, poinformował prezes Jan Van Mossevelde. Terminal T3, zlokalizowany na 36-hektarowej powierzchni, ma osiągnąć pełną operacyjność do końca 2025 r.

„Dziś świętujemy inaugurację T3 – jednej z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego. To wydarzenie nie tylko napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski, ale również umacnia pozycję naszego kraju jako strategicznego uczestnika globalnego handlu. Pozostajemy zaangażowani w rozwój, innowacje i inwestycje, które ugruntują pozycję Polski jako potęgi logistycznej, współpracując ze wszystkimi partnerami przy budowie jednego z wiodących kompleksów terminali kontenerowych w Europie” – powiedział Van Mossevelde podczas uroczystości.

Dzięki uruchomieniu T3 roczna zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrośnie z 3 do 4,5 mln TEU, co uplasuje gdański port wśród największych terminali kontenerowych w Europie. Kluczowa infrastruktura obejmuje nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra, umożliwiające obsługę największych kontenerowców na świecie.

„Jako PFR z dumą współuczestniczymy w tym projekcie, który pokazuje, iż w partnerstwie z globalnymi inwestorami potrafimy tworzyć infrastrukturę o znaczeniu światowym – tutaj, w Polsce. Nowoczesny port kontenerowy wzmacnia odporność łańcuchów dostaw i otwiera Polsce oraz całemu regionowi Europy Środkowo-Wschodniej dostęp do globalnych rynków na niespotykaną dotąd skalę. Ale Baltic Hub jest nie tylko bramą handlu. niedługo będzie także elementem infrastruktury energetycznej, a więc ważnym elementem bezpieczeństwa gospodarczego naszego kraju” – dodał prezes Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) Piotr Matczuk, obecny na uroczystości.

W skład wyposażenia terminala wchodzi 20 zautomatyzowanych suwnic RMG (Rail Mounted Gantry) oraz siedem półautomatycznych suwnic nabrzeżowych STS (Ship-to-Shore), należących do najwyższych tego typu konstrukcji w Europie, zdolnych do obsługi statków o pojemności 24 000 TEU i więcej. Terminal rozpoczął już pierwsze operacje przeładunkowe w ramach fazy rozruchu, która ma zakończyć się do października 2025 roku.

Wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i DEME Dredging.

W 2024 roku polskie porty obsłużyły rekordowe 3,3 mln TEU, co stanowi wzrost o 10% r/r. Baltic Hub odpowiadał za ponad 2,2 mln TEU tego wyniku.

Terminal jest własnością PSA International (40%), PFR (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund (30%).

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału