Trzeci kwartał był dla Banku Pekao najlepszy w historii pod względem zysku netto, który wyniósł 1,828 mld zł. To głównie zasługa wzrostu wyniku odsetkowego, ożywienia akcji kredytowej i wzrostu portfela kredytów. Bank utrzymał dobre tempo rozwoju w kanałach cyfrowych. Nowa sprzedaż pożyczek gotówkowych była w III kw. wyższa o ponad jedną piątą rok do roku. Wolumen finansowań MŚP wzrósł w tym czasie o 10 proc. Bank zachowuje silną pozycję kapitałową i zgodną ze strategią zdolność do wypłaty dywidendy.
Powtarzalny skonsolidowany zysk netto, skorygowany o wpływ wakacji kredytowych oraz rezerw na ryzyko związane z kredytami denominowanymi we frankach szwajcarskich, urósł w trzecim kwartale rok do roku o 4 proc. do 1,884 mld zł. Również o 4 proc. wzrósł powtarzalny wynik netto narastająco za 9 miesięcy 2024 roku zamykając się kwotą 5,253 mld zł.
– Za nami bardzo udany, rekordowy kwartał. To zasługa dobrej sprzedaży kont i kredytów, skutecznej akwizycji klientów, ale też efektywnego wykorzystania warunków makroekonomicznych. Mamy wszelkie zasoby żeby w kolejnych kwartałach zbierać owoce spodziewanego ożywienia w inwestycjach i skutecznie przygotować się na okres luzowania polityki pieniężnej – mówi Cezary Stypułkowski, wiceprezes Banku Pekao, kierujący pracami zarządu.
Trzeci kwartał był przedostatnim w horyzoncie w tej chwili realizowanej strategii Banku Pekao na lata 2021-2024, a bank znajduje się na najlepszej drodze do realizacji założonych w niej celów.
Cel strategiczny 3,2 miliona aktywnych klientów bankowości mobilnej został już wyraźnie przekroczony. Na koniec września liczba osób aktywnie korzystających z bankowości przez telefon komórkowy sięgnęła 3,4 mln.
Wskaźnik koszty/dochody znalazł się na poziomie 34,7 proc., a więc znacząco lepszym od założonego na koniec 2024 roku celu zejścia poniżej 42 proc. Natomiast ROE wyniosło 21,4 proc. wobec 10 proc. planowanych na koniec 2024 r. w strategii (jednak przy założeniu stopy referencyjnej NBP na poziomie 0,1 proc.).
Blisko założonego celu Bank Pekao jest również w zakresie wskaźnika digitalizacji, czyli odsetka procesów, jakie klient detaliczny może realizować w kanałach cyfrowych. To jedna z kluczowych aspiracji strategicznych banku z żubrem. Na koniec roku ten parametr ma wynieść około 100 proc., tak by umożliwić klientom detalicznym załatwienie prawie każdej sprawy online. Na koniec września miara ta wyniosła 93 proc, ale bank wprowadza właśnie (na razie dla części klientów) możliwość wnioskowania o kredyt hipoteczny w aplikacji mobilnej PeoPay i w serwisie internetowym Pekao24.
W samym trzecim kwartale utrzymane zostały również pozytywne tendencje w sprzedaży pożyczek gotówkowych, która urosła o 22 proc. rok do roku. Konsekwentnie zwiększa się odsetek cyfrowej sprzedaży tego produktu. W okresie lipiec-wrzesień było to 86 proc.
Trzeci kwartał to również wzrost wolumenu kredytów korporacyjnych o 1 proc. r/r, dzięki wzrostowi kredytów przedsiębiorstw (MID + SME) o 6 proc. r/r. Ogółem wzrost portfela kredytów wyniósł 5 proc. r/r, co może być zwiastunem trwalszego ożywienia akcji kredytowej.
Koszty ryzyka pozostały na niskim poziomie 43 pb (w III kw. 2024). Cel strategiczny na koniec okresu strategii w 2024 roku to przedział 50-60 pb.
Bank Pekao ma bardzo dobrą pozycję kapitałową. Na koniec września łączny współczynnik kapitałowy grupy (TCR) wyniósł 16,9 proc., a Tier1 15,6 proc. W obydwu przypadkach znajdowały się one bardzo wyraźnie powyżej regulacyjnych minimów.
Źródło: Bank Pekao.