PKP Polskie Linie Kolejowe oraz władze miasta stołecznego Warszawy zawarły umowy z wykonawcą w celu utworzenia trzech nowych bezpiecznych skrzyżowań w Stolicy. Dzięki umowie powstanie nowy wiadukt nad torami na ulicy Chełmżyńskiej oraz przyspieszony zostanie proces realizacji tunelu drogowego na ulicy Marsa w Warszawie.
Powstanie nowy wiadukt w Warszawie
Nowe bezkolizyjne skrzyżowania w Stolicy powstaną w Rembertowie i Wesołej, przecinając linię z Warszawy do Mińska Mazowieckiego. Obiekty mają zwiększyć bezpieczeństwo zarówno na torach kolejowych, jak i na drogach. Nowe tunele i wiadukt poprawią komunikację w Warszawie, eliminując konieczność czekania na przejazd przed zamkniętymi rogatkami.
PKP Polskie Linie Kolejowe oraz miasto stołeczne Warszawa zawarły umowę z firmą Intop Warszawa na konstrukcję wiaduktu drogowego nad torami przy ul. Chełmżyńskiej. Wartość umowy wynosi 68,5 miliona złotych netto, z czego PKP Polskie Linie Kolejowe zapewnią finansowanie 50% tej kwoty. Pozostała część inwestycji będzie dofinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat oraz Środowisko (FEnIKS).
Priorytetem PLK SA jest bezpieczeństwo. Poprzez budowę bezkolizyjnych skrzyżowań bezpieczniej jest zarówno w ruchu kolejowym jak i drogowym. Realizacja inwestycji w Rembertowie i Wesołej sprawi, iż codziennie podróże pociągami, komunikacją miejską czy samochodem będą sprawniejsze. W zeszłym roku na linii do Mińska Mazowieckiego PLK SA udostępniły tunel drogowy w Sulejówku – mówi Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Budowa wiaduktu drogowego wzdłuż ul. Chełmżyńskiej przyczyni się do poprawy komunikacji w tej dzielnicy. Planowany obiekt będzie obejmował jednopasmową jezdnię w każdym kierunku, chodniki po obu stronach oraz dodatkowo ścieżkę rowerową z jednej strony. Dodatkowo, konstrukcja będzie wyposażona w pochylnie, schody i windy, aby ułatwić dostęp dla osób z ograniczoną mobilnością. Wiadukt będzie częścią nowej drogi, która będzie przebiegać między skrzyżowaniem ulic Chełmżyńskiej i Stelmachów. Planowana długość wiaduktu nad torami wynosi około 140 metrów. Ten nowy obiekt zastąpi w tej chwili funkcjonujący przejazd kolejowo-drogowy na ul. Chełmżyńskiej. Szacowany czas realizacji tej inwestycji wynosi 16-18 miesięcy.
Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań to istotny element inwestycji, który usprawnia ruch pociągów, podnosi poziom bezpieczeństwa na kolei i w ruchu drogowym. Nowe obiekty umożliwiają lepszą komunikację w obrębie miast i przyczyniają się do ograniczenia korków. Aglomeracja warszawska to przykład miejsca, gdzie sukcesywnie ubywa przejazdów, a przybywa wiaduktów kolejowych i tuneli pod torami, dzięki czemu wraz ze wzrostem bezpieczeństwa wzrasta także komfort życia mieszkańców – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Dwa nowe tunele
Z kolei na ulicy Marsa powstaną tunel drogowy oraz przejście podziemne dla pieszych, zastępując obecny przejazd kolejowo-drogowy. Również na ten obiekt PKP Polskie Linie Kolejowe oraz miasto Warszawa podpisały umowę realizacyjną, ustalającą szczegóły dotyczące współpracy i finansowania tego przedsięwzięcia. Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta będzie prowadził postępowanie przetargowe oraz realizację inwestycji we współpracy z PKP PLK. Finansowanie będzie podzielone po połowie pomiędzy miasto i PKP Polskie Linie Kolejowe. PKP Polskie Linie Kolejowe już wcześniej przygotowały studium wykonalności oraz uzyskały decyzję środowiskową dla planowanej inwestycji na ul. Marsa w Rembertowie.
Miasto stołeczne Warszawa otrzymało zezwolenie na realizację projektu drogowego. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przez miasto przetargu w celu wybrania wykonawcy prac. Rozpoczęcie postępowania przetargowego zaplanowano na trzeci kwartał tego roku, a przewidywany czas realizacji inwestycji wynosi 30 miesięcy. W tunelu drogowym o długości 140 metrów powstanie dwupasmowa jezdnia dla pojazdów. W celu ułatwienia ruchu pieszych podczas budowy tunelu, planowane jest wybudowanie podziemnego przejścia z windami po stronie wschodniej. Dodatkowo, pobliski układ drogowy zostanie poddany przebudowie i będzie połączony z przyszłym tunelem.
W marcu, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz miasto Warszawa podpisały analogiczną umowę realizacyjną, ustalającą warunki współpracy i finansowania inwestycji w dzielnicy Wesoła. W najbliższych dniach miasto ogłosi przetarg na wybór wykonawcy tego projektu. W tym przypadku zaplanowano budowę tunelu pod torami na ulicy 1 Praskiego Pułku WP. Szacowany czas realizacji tej inwestycji wynosi 24 miesiące. Projekty inwestycyjne w Rembertowie i Wesołej są częścią większego przedsięwzięcia realizowanego przez PKP PLK pod nazwą „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap IIb – część wiaduktowa”. Całkowita wartość projektu budowy trzech bezkolizyjnych skrzyżowań w Warszawie wynosi 380 milionów złotych.
Powstał nowy tunel w Warszawie! Połączy Wolę z Ochotą
Znajdziesz nas w Google News