Belarus wraca na polski rynek, ale z cłem. Mamy cennik, czy przez cały czas będzie konkurencyjny?

1 dzień temu

Czy są szanse, żeby ciągniki Belarus wróciły na polski rynek? To możliwe, ale na pewno, ze względu na 35-procentowe cło, nie kupimy ich po dotychczasowych cenach. Opierając się na cenniku dealerskim sprawdzamy ile może kosztować nowy ciągnik z Mińska.

Sprawa mniej lub bardziej nielegalnych rejestracji ciągników MTZ Belarus od wielu miesięcy bulwersuje nie tylko rolników, ale też niektórych opozycyjnych polityków. Apelują do rządu o ułaskawienia dla ciągników i ich właścicieli rolników, jakby to oni – rolnicy byli tymi winnymi zaniedbań w przepisach powstałych po 2016 roku.

Cóż, pokrzyczeć zawsze można, a szczególnie, gdy ktoś chce słuchać i temat jest na topie. Jednak choćby najlepsze poselskie interpelacje nie zastąpią faktu, iż w Polsce brakuje tanich i prostych ciągników. Tanich, bo w pełni mechanicznych i za w miarę rozsądną cenę, a Belarusy takie były.

Były i póki co nie wrócą ze względu na sankcje gospodarcze nałożone na Białoruś, ale pojawiło się światełko w tunelu. Okazuje się, iż ciągniki z Mińska mogą wrócić na polski rynek, ale oficjalnie i pod warunkami akceptowanymi przez prawo Unii Europejskiej.

Belarus może wrócić, ale czy będzie konkurencyjny cenowo?

Wydaje się, iż sprawa powrotu białoruskich ciągników na polski rynek może iść dwutorowo i dotyczyć zarówno starych modeli, jak i tych najnowszych.

Po pierwsze, dla ciągników serii .6 spełniających normy emisji spalin i wyposażonych układy AdBlue i silniki Caterpillar sprawa może być otwarta. Z takimi ciągnikami mogliśmy się zapoznać kilka lat temu w czasie targów w Polsce.

Po drugie, dotychczas znane i najchętniej wybierane modele serii 820 i 950 mogłby być objęte cłem importowym w wysokości 35%.
Czy jednak takie obciążenia celno skarbowe nie spowodują, iż najpopularniejsze modele białoruskich ciągników przestaną być atrakcyjne cenowo? Przeanalizujmy to na przykładzie najpopularniejszego modelu tej marki w Polsce – ciągnika Belarus 820.

Wg cennika podstawowy model ciągnika Belarus 820 kosztuje 15 200 euro netto, fot Szymon Templarski

Ile może kosztować Belarus 820?

Cena ciągnika dla dealera – 15 200 euro netto

Cło importowe – 35%

Marża dealera – 20% (średnio)

Liczymy:

15 200 euro = 63 539,50 zł netto, to cena dla dealera

+ cło = 85 777 zł

+ marża dealera (średnio) = 102 933 zł netto

Wychodzi na to, iż podstawowy model Belarus 820 może kosztować niecałe 103 000 zł netto dla klienta – rolnika, czyli 126 607 zł brutto.

Czy za taką cenę i ciągnik MTZ Belarus 820 znalazłby klientów w Polsce? Niewątpliwie tak, choć szanse na to iż marka ta wróci do naszego kraju są niewielkie. Tym bardziej, iż choć podany tu cennik i wyliczenia są prawdziwe, to tekst jest już żartem prima aprilisowym autora.

Idź do oryginalnego materiału