Bez tureckich czereśni markety nie miały „asa w rękawie” do zbijania cen

15 godzin temu

Mniej czereśni z importu w 2025

Po sezonie czereśniowym Turcy dokładniej oszacowali tegoroczne plony. Ten rok mija pod znakiem przymrozków i niskiego plonowania. Zbiory w Turcji miały wpływ nie tylko na tamtejszych producentów i eksporterów, ale także na handel w Europie. Nierzadko słyszymy negatywne opinie o sezonie 2025 wśród sadowników w Polsce. Niemniej z punktu widzenia grup producenckich był to sezon udany.

Mówiliśmy o tym podczas Letnich Pokazów Czereśniowych 2025. Mniejsza dostępność czereśni z Turcji sprawiła, iż handel z marketami był znacznie płynniejszy. Sieci nie miały „asa w rękawie”, za pomocą którego mogły wstrzymać zakupy od polskich dostawców i zbić ceny. Dzięki temu sprzedaż była bardzo płynna i w tym sezonie sprzedano marketom więcej czereśni – potwierdzają to kolejni handlowcy.

Nie oznacza to, iż Turcy nie wyeksportowali żadnych czereśni. Widywaliśmy importowane owoce latem, ale znacznie rzadziej niż w przeszłości. Wysyłki miały charakter utrzymania kontaktów handlowych z polskimi odbiorcami.

Zbiory czereśni w Turcji 2025

Mamy dwie oceny sezonu dla Turcji. Zgodnie z wyliczeniami Amerykanów, plonowanie wyniosło 300 000 ton i było o 60% niższe niż przed rokiem. Według tureckiego urzędu statystycznego wyniosło 322 000 ton. Różnica w szacunkach to ponad 1/3 naszej produkcji, ale nie zapominajmy, iż Turcja to największy producent czereśni na świecie. W latach produkcja przekraczała tam 700 000 ton.

Potwierdzenie niższego eksportu widzimy także w danych. W tym sezonie Turcy wysłali za granicę zaledwie 10 000 ton czereśni, czyli ułamek wyników sprzed lat, gdy eksport osiągał 80 000 ton.

Wyższe były także ceny. Producent otrzymywał średnio około 18,00 zł/kg. Z kolei ceny detaliczne wahały się w zależności od kanału sprzedaży od 27 choćby do ponad 40 zł/kg. Były więc bardzo wysokie jak na dochody przeciętnego Turka. Nie przeszkodziło to w zagospodarowaniu większości produkcji w kraju, co po raz kolejny potwierdza, iż wysokie ceny owoców nie wpływają na spadek konsumpcji.

źródło: Raport USDA: Turkey – Stone Fruit Annual 2025

Idź do oryginalnego materiału