Bezpieczniejsze drogi zimą? Rampy do odśnieżania ciężarówek zmieniają zasady gry [SPRAWDŹ LOKALIZACJE]

3 tygodni temu

Wraz z nadejściem zimy, kierowcy muszą usuwać nagromadzony na dachach naczep śnieg i lód, co nie tylko jest trudnym zadaniem, ale też niebezpiecznym dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Naprzeciw temu problemowi wyszło Ministerstwo Infrastruktury, które postanowiło rozwinąć w całej Polsce… system ramp do odśnieżania pojazdów ciężarowych. Pierwsze rampy do odśnieżania ciężarówek już zostały zainstalowane, zapewniając większą wygodę kierowcom i większe bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg.

Rampy do odśnieżania ciężarówek dużym ułatwieniem dla kierowców

Głównym zadaniem ramp do odśnieżania jest umożliwienie bezpiecznego i efektywnego usuwania śniegu oraz lodu z dachów ciężarówek, co zapobiega niebezpiecznym sytuacjom na drodze. W wielu przypadkach, zalegający na dachach pojazdów ciężki śnieg lub lód, spadając, może powodować poważne uszkodzenia innych pojazdów, a choćby prowadzić do wypadków. Rampy do odśnieżania ciężarówek rozwiązują ten problem, dając kierowcom odpowiednie narzędzie do przygotowania pojazdów na zimowe warunki.

W odpowiedzi na potrzeby kierowców Ministerstwo Infrastruktury w ostatnich latach zainstalowało 13 ramp na wybranych Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP), w tym aż osiem urządzeń pojawiło się w ciągu ostatniego roku. Do końca 2025 roku planowane jest zainstalowanie kolejnych 9 ramp, a docelowo, do 2026 roku, liczba tych urządzeń ma przekroczyć 70, co stanowi ogromny krok w stronę systematycznego przygotowania infrastruktury drogowej na zimę.

Czasami warunki atmosferyczne są takie, iż na dachach naczepy zbiera się lód lub śnieg i nie ma warunków do tego, aby skutecznie go usunąć. Te urządzenia służą temu, aby kierowca mógł zadbać o stan pojazdu, tak aby nie stwarzał on zagrożenia na drodze. Te urządzenia są proste, ale doskonale wpisują się w to, żeby można było pojazd ciężarowy we adekwatny sposób przygotować do ruchu – powiedział Główny Inspektor Transportu Drogowego, Artur Czapiewski.

Rampa do odśnieżania na każdym MOPie – przygotowaliśmy systemowe rozwiązanie.

- Zalegający na dachu pojazdu śnieg bywa bardzo niebezpieczny dla innych użytkowników dróg, ponieważ podczas jazdy może się zsunąć z tira na jadący z tyłu samochód. Dziś mamy w kraju 13 ramp, z… pic.twitter.com/PUowqzvroH

— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) October 26, 2024

Dzięki szybkiemu rozwojowi systemu ramp, kierowcy podróżujący głównymi trasami mogą teraz znaleźć te urządzenia na strategicznie rozmieszczonych MOP-ach. Oto wybrane lokalizacje, gdzie w tej chwili znajdują się rampy do odśnieżania na kluczowych trasach szybkiego ruchu:

  • A1: MOP Mszana Południe w woj. śląskim,
  • A1: MOP Woźniki Wschód w woj. śląskim,
  • A1: MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim (tu dostępna jest dmuchawa),
  • A4: MOP Prószków w woj. opolskim,
  • A4: MOP Przysiecz w woj. opolskim,
  • S3: MOP Racula Zachód w woj. lubuskim,
  • S8: MOP Guzew Południe w woj. łódzkim,
  • S19: MOP Obroki Wschód w woj. lubelskim,
  • S19: MOP Obroki Zachów w woj. lubelskim,
  • S61: MOP Chomentowo Wschód woj. podlaskim,
  • S61: MOP Chomentowo Zachód woj. podlaskim.

Usuwanie śniegu z naczep jest zadaniem niełatwym, zwłaszcza dla starszych kierowców i może skończyć się urazem. Dlatego wychodzimy z inicjatywą budowy specjalnych ramp ułatwiających odśnieżanie naczep. Rampy są budowane w miejscach obsługi podróżnych (MOP) na sieci dróg szybkiego ruchu. Na dziś mamy 13 takich ramp, z których 8 powstało w ciągu ostatnich 10 miesięcy. Planujemy budowę kolejnych 50, przede wszystkim w południowej i wschodniej części kraju – poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Rampa do odśnieżania na każdym MOPie – systemowe rozwiązanie gotowe pic.twitter.com/mklJii9GdS

— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) October 26, 2024

Plany na przyszłość

Ministerstwo planuje zwiększyć liczbę ramp do odśnieżania w kolejnych latach, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu. W trwających w tej chwili przetargach obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy 17 lokalizacji:

  • A2: MOP Moczydła w woj. mazowieckim,
  • A2: MOP Jędrzejów w woj. mazowieckim,
  • A4: MOP Paszczyna Południe w woj. podkarpackim,
  • A4: MOP Hruszowice w woj. podkarpackim,
  • A4: MOP Chotyniec w woj. podkarpackim,
  • S3: MOP Przybiernów Zachód w woj. zachodniopomorskim,
  • S3: MOP Przybiernów Wschód w woj. zachodniopomorskim,
  • S7: MOP Pepłowo Zachód w woj. mazowieckim,
  • S7: MOP Pepłowo Wschód w woj. mazowieckim,
  • S17: MOP Niwa Babicka w woj. lubelskim,
  • S17: MOP Kołbiel w woj. Mazowieckim,
  • S19: MOP Janów Lubelski Wschód w woj. lubelskim,
  • S19: MOP Janów Lubelski Zachód w woj. lubelskim,
  • S61: MOP Górki Wschód w woj. podlaskim,
  • S61: MOP Górki Zachód w woj. podlaskim,
  • S61: MOP Niekrasy Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
  • S61: MOP Niekrasy Zachód w woj. warmińsko-mazurskim.

Ponadto zgodnie z nowym planem infrastrukturalnym nowe rampy do odśnieżania ciężarówek pojawią się w takich lokalizacjach jak:

  • S7: MOP Liksajny w woj. warmińsko-mazurskim,
  • S7: MOP Majdany Wielkie w woj. warmińsko-mazurskim,
  • A4: MOP Chechło w woj. śląskim,
  • A4: MOP Proboszczowice w woj. śląskim,
  • A1: MOP Gorzelanka Wschód w woj. śląskim,
  • A1: MOP Gorzelanka Zachód w woj. śląskim,
  • S8: MOP Jonas Południe w woj. dolnośląskim,
  • S8: MOP Jonas Północ w woj. dolnośląskim,
  • S19: MOP Kamień Wschód w woj. podkarpackim,
  • S19: MOP Kamień Zachód w woj. podkarpackim,
  • A4: MOP Jankowice Wielkie w woj. opolskim,
  • S8: MOP Ochędzyn w woj. łódzkim,
  • S8: MOP Niwiska w woj. łódzkim,
  • S61: MOP Budzisko Zachód w woj. podlaskim (2 stanowiska),
  • A1: MOP Skoszewy Wschód w woj. łódzkim,
  • A1: MOP Skoszewy Zachód w woj. łódzkim.

Resort jest również w trakcie oceny możliwości wybudowania ramp w kolejnych 20 lokalizacjach:

  • A1: MOP Starcza Wschód w woj. śląskim,
  • A1: MOP Starcza Zachód w woj. śląskim,
  • A2: MOP Ciosny Południe w woj. łódzkim,
  • A2: MOP Bolimów w woj. łódzkim,
  • A2: MOP Mogiły w woj. łódzkim,
  • S3: MOP Lisiny Wschód w woj. lubuskim,
  • S3: MOP Lisiny Zachód w woj. lubuskim,
  • S3: MOP Stożne Zachód w woj. lubuskim,
  • S3: MOP Stożne Wschód w woj. lubuskim,
  • S7: MOP Grabin Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
  • S7: MOP Grabin Zachód w woj. warmińsko-mazurskie,
  • S8: MOP Syców Południe w woj. dolnośląskim,
  • S8: MOP Syców Północ w woj. dolnośląskim,
  • S8: MOP Paprotnia Północ w woj. łódzkim,
  • S8: MOP Sięganów Południe w woj. łódzkim,
  • S8: MOP Cibory Północ w woj. podlaskim,
  • S8: MOP Guzew Północ w woj. łódzkim,
  • S19: MOP Bukowa I w woj. podkarpackim,
  • S19: MOP Bukowa II w woj. podkarpackim,
  • S19: MOP Nienadówka w woj. podkarpackim.

Czytaj też: Najdłuższa autostrada w Polsce. Która autostrada jest najdłuższa? [RANKING]

W przypadku pozostałych MOP-ów o funkcji komercyjnej infrastruktura zostanie zbudowana, po zgłoszeniu takiej potrzeby ze strony GDDKiA. Rampy do odśnieżania ciężarówek mogą więc powstać dodatkowo w lokalizacjach:

  • A2: MOP Ostrów Kania Północ w woj. mazowieckim,
  • A2: MOP Ostrów Kania Południe w woj. mazowieckim,
  • S6: MOP Kamień Północ w woj. pomorskim,
  • S6: MOP Kamień Południe w woj. pomorskim,
  • S17: MOP Pilawa w woj. Mazowieckim.

Współpraca z branżą logistyczną

Od 2024 roku w każdym nowym przetargu na dzierżawę MOP-u komercyjnego wpisano wymóg stworzenia infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych. Jest to przełomowa decyzja, która zapewnia, iż wszystkie nowo powstające obiekty będą uwzględniały potrzeby kierowców związane z bezpieczeństwem zimowym. w tej chwili rampy do odśnieżania w Europie są dostępne w ograniczonym zakresie, m.in. w Niemczech oraz w regionach górskich Austrii i Szwajcarii. Polska stanie się więc jednym z niewielu państw oferujących tak szeroką sieć ramp.

W Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, większość ramp stanowią urządzenia manualne, charakteryzujące się prostą konstrukcją i wysoką niezawodnością. Dzięki temu są one łatwe w obsłudze i mniej narażone na awarie, co ma najważniejsze znaczenie podczas intensywnych opadów śniegu i dużego ruchu pojazdów ciężarowych.

Rampy do odśnieżania ciężarówek to nie tylko wygoda dla kierowców, ale przede wszystkim znaczące wsparcie dla bezpieczeństwa na drogach. Zimą warunki drogowe mogą stać się bardzo trudne, a śnieg i lód, które gromadzą się na naczepach pojazdów ciężarowych, mogą w każdej chwili spaść na inne pojazdy. Dlatego dostępność ramp do odśnieżania jest tak istotna, a ich rozwój to odpowiedź na potrzeby zarówno kierowców, jak i innych uczestników ruchu.

Ministerstwo Infrastruktury liczy również na współpracę z sektorem logistycznym i centrami przeładunkowymi, które mogą rozważyć instalację podobnych urządzeń na terenie swoich obiektów. Wprowadzenie ramp w przestrzeniach logistycznych zmniejszy ryzyko związane z przemieszczaniem się zaśnieżonych pojazdów i dodatkowo zwiększy poziom bezpieczeństwa na drogach. Ministerstwo Infrastruktury wyraża nadzieję, iż dzięki tym działaniom Polska stanie się wzorem w zakresie zimowej infrastruktury drogowej dla innych państw w regionie.

Szykują zakazy ruchu na Wszystkich Świętych! W te dni kierowcy nie wyjadą

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału