Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał Booking.com do wprowadzenia zmian w sposobie informowania użytkowników o tym, czy podmiot oferujący nocleg jest przedsiębiorcą. Platforma przyzna także rekompensaty uprawnionym klientom.
Niejasne informacje o wynajmujących
Postępowanie UOKiK wykazało, iż Booking.com naruszał zbiorowe interesy konsumentów, nie przekazując w sposób jednoznaczny informacji o statusie wynajmującego. W przypadku ofert od osób nieprowadzących działalności gospodarczej brakowało jasnych komunikatów o tym, iż zakres ochrony prawnej kupującego ulega wówczas zmianie.
Nieprecyzyjny był także podział odpowiedzialności między platformą a dostawcami usług – co miało najważniejsze znaczenie m.in. w procesie składania reklamacji. Część informacji znajdowała się dopiero w dodatkowych linkach lub regulaminach, co utrudniało użytkownikom podjęcie świadomej decyzji o rezerwacji.
– najważniejsze jest, by użytkownik platformy, zanim podejmie decyzję zakupową, wiedział, czy zawiera umowę z przedsiębiorcą, czy z podmiotem nim niebędącym. Potrzebujemy jasnych zasad i czytelnych informacji, szczególnie tam, gdzie decyzje podejmujemy w kilka sekund – powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Zmiany na platformie i rekompensaty dla użytkowników
Booking.com zobowiązał się do wprowadzenia poprawek w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji. Użytkownicy, którzy dokonali rezerwacji od 1 stycznia 2023 r. do dnia wprowadzenia zmian, mogą ubiegać się o rekompensatę, powołując się na decyzję Prezesa UOKiK.
Formy rekompensaty zależą od poziomu w programie lojalnościowym platformy:
-
osoby z poziomu 1 i 2 otrzymają awans o jeden stopień, co może przełożyć się na wyższe zniżki,
-
osoby z poziomu 3 otrzymają 40 zł do wykorzystania na Booking.com.
Spółka poinformuje o zasadach przyznania rekompensaty zarówno obecnych, jak i byłych klientów.
Część szerszych działań UOKiK
Sprawa Booking.com jest jednym z elementów szerszego monitoringu realizowanego przez UOKiK w związku z wdrożeniem dyrektywy Omnibus. Wcześniejsze decyzje zobowiązujące dotyczyły m.in. Zalando i Travelist, a zmiany wprowadziły również takie platformy jak Allegro, Amazon, Pyszne.pl, Wakacje.pl czy Uber Eats.
Działania UOKiK mają zapewnić konsumentom jasność co do tego, kto sprzedaje usługę i jakie prawa im przysługują – co ma szczególne znaczenie w przypadku rezerwacji noclegów dokonywanych przez internet.