Marka Branson to jedna z tych, które znikają z rynku, pozostawiając po sobie dorobek, który wciąż ma wartość dla rolników i użytkowników kompaktowych ciągników. Choć nie stała się legendą, jej historia jest wartościowa, ponieważ od 1998 roku budowała swoją pozycję na rynku północnoamerykańskim, a później w Europie. Właśnie teraz, po 27 latach, Branson kończy swoją działalność, a jej ciągniki przechodzą pod markę TYM. Dlatego warto przyjrzeć się jej historii i zobaczyć, co sprawiło, iż przez lata zdobyła uznanie użytkowników.

Jak powstała marka Branson?
Za Bransonem stoi koreańska firma Kukje Machinery, której początki sięgają 1968 roku. Nazwa Kukje nie była łatwa do wypromowania na rynkach zachodnich, więc przed ekspansją na rynek USA stworzono markę Branson, która miała lepiej odpowiadać na potrzeby amerykańskich i europejskich klientów.
Koniec Bransona, ale nie jego ciągników
Mimo wygaszenia marki Branson, jej ciągniki nie znikną. W 2023 roku Kukje Machinery stało się częścią TYM, a zarząd uznał, iż marka Branson nie będzie kontynuowana. Jednak ciągniki Kukje dołączą do oferty TYM, co oznacza ich dalszą obecność na rynku.
Branson pozostaje rozpoznawalny w wybranych krajach
W USA, Niemczech i Australii ciągniki Branson mają silną pozycję, dlatego przez jakiś czas będą przez cały czas dostępne pod tą marką.
Ostatnie dostawy Bransonów w Polsce
Jeśli chodzi o Polskę, ostatnie dostawy Bransonów zostały już zrealizowane. Można jeszcze kupić modele stojące na placach dealerskich, ale nowe zamówienia będą realizowane już jako TYM. Serwis i części zamienne będą przez cały czas dostępne zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Branson 6225C – jakie ma możliwości?
Branson 6225C to kompaktowy ciągnik o masie 2 ton i udźwigu 1,5 t. Jego rozstaw osi wynosi 1806 mm, długość 3511 mm, a szerokość 1539-1683 mm w zależności od ogumienia. Rekordowy kąt skrętu przednich kół zapewnia wyjątkową zwrotność.
Wyposażenie i silnik
Ciągnik ma silnik Kukje (obecnie TYM) o pojemności 2286 cmł, moc 58 KM i moment obrotowy 175 Nm przy 1400 obr/min. W Europie oferowano mechaniczną skrzynię 12×12, ale na innych rynkach można było spotkać wersję z hydrostatem.
Znajdziemy tu także mechanicznie sterowany rozdzielacz, dwie pompy hydrauliczne oraz kabina z klimatyzacją.
Cena końcowych modeli Bransona
Za Branson 6225C trzeba zapłacić około 118 tys. zł, a słabszy model (bez turbiny) kosztuje 113 tys. zł. Dostępne są jedynie w zamkniętej konfiguracji, ale możliwe jest dodanie ładowacza czołowego lub przedniego podnośnika.