Brutalny rynek e-sklepów. Tylko co trzeci przetrwał ostatnią dekadę

3 miesięcy temu

Ogromna konkurencja i brak możliwości sprostania wciąż rosnącym oczekiwaniom klientów. To sprawia, iż na zatłoczonym rynku sklepów internetowych przetrwają tylko nieliczni.

O trudnościach przetrwania na rynku e-sklepów świadczą wyniki rynkowego stażu e-sklepów wywiadowni Dun & Bradstreet Poland. Jako pierwsza dotarła do nich „Rzeczpospolita”. W raporcie przeanalizowano sytuację ponad 105 tys. polskich sklepów internetowych. Wnioski, jakie można wysnuć z badania, nie są optymistyczne. A już na pewno nie dla podmiotów, które handel w Internecie chcą dopiero rozpocząć.

Warto przeczytać: Skarbówka zyska informacje o internetowych sprzedawcach. Sejm wprowadza dyrektywę DAC7

Dekadę przetrwają nieliczni

Blisko 8 tys. spośród badanych podmiotów założono w 2014 roku. Do dziś funkcjonuje zaledwie niespełna 3 tysiące z nich. To oznacza, iż okres 10 lat przetrwało kilka ponad ⅓ sklepów internetowych. W ciągu pierwszego roku z rynku znika 5% zarejestrowanych podmiotów, w dwa lata jest to już 15%. Siedem lat wystarczy, by z Internetu zniknęła ponad połowa zarejestrowanych w danym okresie sklepów.

E-sklepy nie spełniają oczekiwań

Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy? To przede wszystkim rozwój technologiczny i związane z nim rosnące oczekiwania klientów. Jak widać, rzeczywistość jest brutalna i większość podmiotów nie jest w stanie ich spełnić.

A konsumenci oczekują przede wszystkim wygody. I to na każdym etapie zakupów. Opcja łatwego wyszukiwania określonych produktów jest kluczowa, zwłaszcza dla sklepów z szerokim asortymentem. Możliwość filtrowania i sortowania według określonych parametrów to w tej chwili niezbędna funkcjonalność. Wygodny i intuicyjny musi być również sam proces płatności za produkty i usługi. Powinien również uwzględniać różnorodne metody szybkich płatności. Małe sklepy internetowe często przegrywają także rywalizację ze swoją wielką konkurencją. Nawet jeżeli są w stanie konkurować cenowo z rywalami takimi jak Allegro, to różnica w kosztach dostawy sprawia, iż klient finalnie wybiera zakupy u rynkowego potentata.

Jak widać, to ciężki czas na przetrwanie na rynku sklepów internetowych. Szansą na bycie konkurencyjnym może być na przykład korzystanie z przedsiębiorstw oferujących gotową infrastrukturę dla e-sklepów. w tej chwili posiadanie dobrego produktu nie jest już jedynym czynnikiem, który warunkuje rynkowy sukces.

Warto przeczytać: Nowy produkt na rynku e-commerce. Dostępny dzięki współpracy Wealthon i IdoSell

Idź do oryginalnego materiału