Dwa wielosystemowe Dragony 2 wyprodukowane w nowosądeckiej fabryce zostały oficjalnie odebrane przez francuskiego giganta świadczącego usługi z zakresu leasingu taboru kolejowego. Niedługo później Akiem przekazał pojazdy w najem słowackiemu operatorowi – Budamar Logistics. To pierwsze owoce umowy ramowej podpisanej podczas ubiegłorocznej edycji berlińskich targów InnoTrans.
Przekazanie lokomotyw Dragon 2 MS (E6MST) to istotny moment dla zaangażowanych stron. Dla Akiem to kolejny krok w kierunku sukcesywnego rozszerzania działalności na rynku środkowoeuropejskim. Firma nawiązała współpracę z przodującym słowackim operatorem kolejowym, który realizuje przewozy towarowe na Starym Kontynencie. Ceremonia odbioru lokomotyw odbyła się w ubiegłym tygodniu w Nowym Sączu – w fabryce Newagu. Pojazdy będą wykorzystywane do realizacji ciężkich przewozów towarowych na terenie trzech krajów: Polski, Czech oraz Słowacji.
Jesteśmy dumni, iż możemy przyczynić się do zaspokojenia rosnącego popytu na niezawodne i zrównoważone rozwiązania w zakresie transportu kolejowego. To partnerstwo wzmacnia pozycję Akiem jako kluczowego gracza w domenie leasingu lokomotyw w Europie. Podkreśla nasze zaangażowanie w dostarczanie dostosowanych rozwiązań trakcyjnych, aby sprostać szczególnym potrzebom europejskich operatorów kolejowych w Regionie Centralnym, w tym wymagań dotyczących bezpieczeństwa i ETCS – zaznacza Anna Puchałowicz, dyrektor Regionu Centralnego w Akiem.



Nowoczesna technologia z Polski
Dragony 2 MS to jedne z najnowocześniejszych lokomotyw elektrycznych dostępnych w tej chwili na europejskim rynku. Wyprodukowane w Polsce pojazdy w układzie osi CoCo charakteryzują się możliwością pracy w różnych systemach zasilania, co umożliwia ich eksploatację w krajach, w których występuje infrastruktura kolejowa o odmiennej charakterystyce. Uniwersalność ta sprawia, iż są chętnie wybieranym rozwiązaniem przez operatorów działających transgranicznie. Istotnym elementem umowy jest zapewnienie pełnego utrzymania lokomotyw w standardzie ECM (ang. Entity in Charge of Maintenance) bezpośrednio przez producenta.
Perspektywy dla polskiego przemysłu kolejowego
Wprowadzenie do międzynarodowej eksploatacji polskich lokomotyw Dragon 2 MS to nie tylko sukces biznesowy zaangażowanych firm, ale również dowód na rosnące znaczenie polskiego przemysłu kolejowego na europejskim rynku. kooperacja na linii Newag – Akiem – Budamar może otworzyć drogę do kolejnych kontraktów wykorzystujących zaawansowane technologicznie pojazdy szynowe z Polski na rynkach zagranicznych.
Autor: Damian Malesza
Fot. peter_vlcek_vlke / instagram.com
Sprawdź również: