W ramach systematycznej rozbudowy swojego parku maszynowego Budimex wprowadza do eksploatacji zaawansowany technologicznie pociąg sieciowy MTW 100.216 wyprodukowany przez firmę Plasser & Theurer. Inwestycja ta znacząco wzmacnia potencjał spółki w zakresie realizacji prac związanych z utrzymaniem i modernizacją infrastruktury kolejowej.
Nowa jednostka, która rozpocznie pracę w marcu 2025 r., została wyposażona w szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych. Kluczowym elementem jest odchylana platforma robocza PA 120 K współpracująca z żurawiem kolejowym PKR 290 E wyposażonym w kosz roboczy BB 049 B. Zespół napędowy stanowi nowoczesna jednostka o mocy 520 kW, spełniająca aktualne normy emisji spalin, co wpisuje się w proekologiczną politykę firmy.
Do precyzyjnego wykonywania prac przy sieci trakcyjnej służy zestaw specjalistycznych układów pomiarowych, w tym pantograf diagnostyczny oraz wysięgnik do kontroli parametrów przewodów jezdnych. Obsługa maszyny odbywa się przy pomocy zaawansowanego systemu sterowania PlasserDatamatic, a komfort i bezpieczeństwo załogi zapewniają ergonomiczne, zamknięte kabiny. Dodatkowe możliwości daje wbudowany generator o mocy blisko 15 kVA, umożliwiający zasilanie elektronarzędzi podczas prac montażowych.
Inwestycje Budimeksu – 200 mln zł na rozwój parku taborowego
W ciągu ostatnich czterech lat Budimex przeznaczył 200 mln zł na rozwój swojego taboru kolejowego. Kolejnym krokiem będzie wdrożenie do eksploatacji w połowie 2025 r. wahadła do transportu kruszyw, składającego się z lokomotywy i 40 wagonów typu węglarka. Wartość tej inwestycji to 33,5 mln zł.
Obecnie park maszynowy firmy w segmencie kolejowym liczy ponad 83 jednostki specjalistycznego sprzętu, w tym pociągi sieciowe różnych typów, drezyny, platformy robocze oraz pojazdy dwudrogowe takie jak:
- modułowy pociąg sieciowy Copma
- drezyny hydrauliczne DH-350.11
- platformy do rozwijania/zwijania sieci trakcyjnej Z10k
- pojazdy drogowo-szynowe ZDS-5K
- pojazdy drogowo-szynowe ZDS-10K
- pojazdy drogowo-szynowe ZDS-8K
- przyczepy drogowo-szynowe
Na szczególną uwagę zasługuje wszechstronność taboru, pozwalająca na kompleksową realizację prac przy infrastrukturze kolejowej. Budimex dysponuje licznymi pojazdami ze stajni Copma Polska – spółki z całkowicie polskim kapitałem, która dostarcza nowoczesne i kompleksowo wyposażone pojazdy dwudrogowe, pociągi sieciowe oraz specjalistyczne rozwiązania dźwigowe.
Budimex systematycznie inwestuje w rozwój technologiczny, przeznaczając rocznie ponad 100 mln zł na modernizację sprzętu budowlanego, z czego 80 mln zł stanowią wydatki na pojazdy i maszyny. Strategia ta ma na celu utrzymanie pozycji lidera w branży budowlanej poprzez ciągłe podnoszenie potencjału wykonawczego i implementację najnowocześniejszych rozwiązań technicznych.
Autor: Damian Malesza
Fot. Budimex
Sprawdź również: