Polskie Linie Kolejowe SA uznały ofertę spółki PORR na budowę nowej stacji kolejowej w Białej Rawskiej za najkorzystniejszą. Inwestycja obejmuje budowę dwóch peronów oraz dodatkowych torów na Centralnej Magistrali Kolejowej. Realizacja przedsięwzięcia zaplanowana jest na lata 2026-2027.
Wartość oferty złożonej przez PORR wynosi 146,9 mln zł brutto, z czego na zakres podstawowy przypada 129,6 mln zł oraz dwie opcje za 10,3 mln zł i drugą 7,03 mln zł. Zgodnie z harmonogramem, umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w IV kwartale 2025 r., a termin realizacji wszystkich prac wynosi 33 miesiące od momentu zawarcia kontraktu.
Nowe perony i przebudowa układu torowego
Zgodnie z założeniami PLK, na stacji Biała Rawska powstaną 2 perony jednokrawędziowe o długości 400 m przy nowych torach nr 3 i 4. Wykonawca zmodernizuje odcinek od kilometra 38,1 do 41,5, gdzie oprócz budowy torów wraz z siecią trakcyjną zabudowane zostaną rozjazdy oraz zaadaptowany wiadukt drogowy przy drodze wojewódzkiej 725. Infrastruktura zostanie w pełni dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, a komunikację między peronami zapewni przejście podziemne lub kładka nad torami.
Odpowiedź na wykluczenie komunikacyjne
Budowa stacji stanowi element programu Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II. Jak podkreślał w kwietniu Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, rozwiązanie pozwoli zapewnić mieszkańcom Białej Rawskiej sprawne połączenia bez ograniczania przepustowości CMK. Nowa infrastruktura ma przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu w powiecie rawskim.
Prezes PLK Piotr Wyborski wskazywał, iż nowoczesne perony oraz parking przy stacji znacząco zwiększą mobilność mieszkańców regionu. Inwestycja realizowana będzie w formule projektuj i buduj.
Zobacz również: