Budowa terminala pasażerskiego Lotniska CPK ma ruszyć w 2026 r.

4 godzin temu

Spółka Centralny Port Komunikacyjny odebrała od master architekta projekt budowlany nowego terminala pasażerskiego i dworca kolejowego.

Obecnie przygotowuje dokumentację do złożenia do Wojewody Mazowieckiego wniosków o wydanie pozwoleń na budowę. Uruchomienie pierwszego etapu Lotniska CPK planowane jest przed końcem 2032 r. Odbiór dokumentacji budowlanej był możliwy po wydaniu pozytywnych opinii przez Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej. Odebrany projekt budowlany i dokumentacja do pozwolenia na budowę dotyczy terminala pasażerskiego i dworca kolejowego. Ta dla dworca autobusowego została odebrała na początku czerwca tego roku.

Powierzchnia terminala pasażerskiego Lotniska CPK to ok. 450 tys. mkw.

Za przygotowanie projektu odpowiadał zespół master architekta, złożony z wybranego w przetargu konsorcjum brytyjskich biur projektowych: Foster + Partners i Buro Happold, a także ponad 30 innych firm podwykonawczych z różnych branż, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach nad dokumentacją projektową brało udział ponad czterystu projektantów.

Zaprojektowana powierzchnia terminala pasażerskiego Lotniska CPK to ok. 450 tys. mkw. w I etapie realizacji. Dla porównania, powierzchnia terminala na Lotnisku Chopina w Warszawie to 165 tys. mkw.

W terminalu CPK obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:

  • Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty dla strefy Schengen, oraz część przylotów ze strefy Non-Schengen,
  • Poziom +1: przyloty i odloty dla strefy Non-Schengen, centra transferowe, oraz kontrola paszportowa,
  • Poziom 0: wyjścia autobusowe dla stref Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu oraz hala przylotów.

Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. Projekt przewiduje, iż w I etapie realizacji Lotnisko CPK będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz budynku znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check, która zwiększy liczbę stanowisk do 170.

Hala główna terminala CPK powstanie już od samego początku w większej kubaturze

Projekt terminala pasażerskiego obejmuje dwie fazy: do obsługi 34 mln i 44 mln pasażerów rocznie. Zakładany docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na Lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, to 35-40 proc.

Hala główna terminala CPK powstanie już od samego początku w większej kubaturze uwzględniającej pierwszą przyszłą rozbudowę, jednak z założeniem fazowanego wykończenia i wyposażenia. Możliwe będzie elastyczne zwiększenie przepustowości poprzez odpowiednie wyposażenie terminala m. in. w stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, kontroli bezpieczeństwa, kontroli paszportowej i odbioru bagażu. Część wyposażenia będzie mogła zostać przeniesiona z modernizowanego Lotniska Chopina, co umożliwi obniżenie kosztów zakupu sprzętu.

Inwestor kontynuuje rozbiórki budynków i organizuje przeprowadzki

Projekt CPK zakłada integrację transportu – lotniczego, kolejowego i autobusowego. Inwestor przewiduje, iż choćby połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami i autobusami. Na życzenie spółki CPK projektanci wdrożyli zmiany zwiększające komfort użytkowników dworca autobusowego. W ich wyniku poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych jest bezpośrednio połączona z budynkiem dworca kolejowego, co ułatwi przemieszczanie się pasażerów. Zarówno zadaszenia stanowisk autobusowych, jak też poczekalnia, będą mogły być w przyszłości modułowo rozbudowywane.

Na terenie przygotowywanej budowy inwestor kontynuuje rozbiórki budynków i organizuje przeprowadzki. Prace realizowane są na terenach, które zostały wykupione w Programie Dobrowolnych Nabyć (PDN), w ramach którego spółka CPK zakupiła dotychczas ponad 2,1 tys. działek o łącznej powierzchni ponad 2 tys. hektarów.

Do końca br. spółka CPK zamierza ogłosić przetargi na łączną sumę około 30 mld zł

W maju spółka CPK ogłosiła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego Lotniska CPK. To największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku. W lipcu zostały otwarte oferty w postępowaniu na system obsługi bagażu (Baggage Handling System), który również był prowadzony w trybie dialogu konkurencyjnego. Do końca tego roku spółka CPK zamierza ogłosić przetargi na łączną sumę około 30 mld zł.

Prace na terminalu mają rozpocząć się w 2026 r od budowy fundamentów głębokich (palowania). Zgodnie z harmonogramem w 2029 r. zakończy się budowa tunelu i podziemnej stacji kolejowej. Lotnisko CPK powinno zostać uruchomione do końca 2032 r. – wraz z pierwszym odcinkiem linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. W ramach ostatniego z tych przedsięwzięć trwa projektowanie, wykup nieruchomości oraz pozyskiwanie zezwoleń, a na terenie Łodzi także prace budowlane.

Więcej: https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/projekt-budowlany-terminala-pasazerskiego-lotniska-cpk-gotowy-budowa-ma-ruszyc-w-przyszlym-roku
Co dalej z CPK: https://www.youtube.com/embed/oJ3eW-d5Sgw
Idź do oryginalnego materiału