Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej z Bydgoszczy podpisał umowę z firmą Mostostal Kielce na przebudowę wiaduktu tramwajowego Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP) przebiegającego nad alejami Jana Pawła II w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Inwestycja warta blisko 20 mln zł potrwa do wiosny 2027 r. W czasie robót tramwaje linii 2, 9 i 11 będą kursować tymczasowym torowiskiem przygotowanym na jednym lub dwóch wiaduktach drogowych. Zadanie zostanie sfinansowane z budżetu miasta.
Zakres prac przewiduje całkowitą rozbiórkę starej konstrukcji i budowę nowego obiektu w systemie ciągłym z czterema przęsłami. Nowy wiadukt otrzyma dylatacje jedynie na początku i końcu konstrukcji oraz filary dopasowane do istniejących wiaduktów drogowych. Torowisko wykonane zostanie w formie płyty betonowej, która awaryjnie umożliwi przejazd samochodów.
Wykonawca zaprojektuje również energooszczędne oświetlenie obsługujące kompleksowo wszystkie 3 wiadukty. Kluczowym wyzwaniem będzie opracowanie szczegółów tymczasowego torowiska na jezdni wraz z trakcją elektryczną, co zapewni nieprzerwaną komunikację tramwajową między Wzgórzem Wolności a Wyżynami.
Finalizacja programu modernizacji przeprawy przez jar Niziny
Przebudowa wiaduktu tramwajowego WOŚP to trzeci etap kompleksowej modernizacji trzech niezależnych obiektów nad jarem Niziny. Południową przeprawę drogową przebudowano w 2017 r. według projektu bydgoskiej firmy Socha, natomiast północną wykonał Mostostal Kielce w 2022 r. – również w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Wszystkie 3 przeprawy powstały w drugiej połowie lat 70. jako część tzw. trasy średnicowej. Projekt opracowało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Bydgoszczy, a budowę zrealizowało Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Konstrukcje wykorzystywały oszczędnościowy system z kablobetonowymi belkami i cienką płytą pomostu, charakterystyczny dla tamtej epoki.
Od stycznia 2022 r. wiadukty w ciągu ul. Wojska Polskiego noszą nazwę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Nowe konstrukcje dostosowano do potrzeb wszystkich uczestników ruchu: pieszych, rowerzystów i kierowców, a po zakończeniu obecnej inwestycji również tramwaje zyskają nowoczesną i bezpieczną infrastrukturę.
Fot. UM Bydgoszcz
Zobacz również: