Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ogłosił przetarg na dokumentację projektową niezbędną do przebudowy ronda Jagiellonów. Na inwestycji skorzystają nie tylko kierowcy, ale także pasażerowie komunikacji miejskiej. Co się zmieni?
Koncepcja nowych rozwiązań dla ronda Jagiellonów była przedmiotem prowadzonych w Bydgoszczy konsultacji społecznych. W ich trakcie wprowadzonych zostało wiele ważnych zmian proponowanych przez mieszkańców, w tym także związanych z komunikacją miejską. Przebudowa ronda to bowiem jeden z elementów pakietu działań, związanych z poprawą dostępności transportu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami oraz starszych.
Miasto zleca projekt
ZDMiKP w Bydgoszczy zlecił wykonanie dokumentacji projektowej.
– Projektant będzie zobowiązany m.in. do przygotowania projektu budowlanego, projektów wykonawczych, kosztorysów i z uzyskania wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych – informuje ZDMiKP. – Wstępnie zakładamy, iż kompletną dokumentacją Miasto będzie dysponować do końca 2026 roku.
Zgodnie z koncepcją, przy rondzie Jagiellonów pojawi się osiem wind. Kabiny umożliwiać będą swobodny transport rowerów czy wózków z poziomu drogi do podziemnych przejść.
W ramach inwestycji wybudowane zostaną łagodne zjazdy (pochylnie bez schodów) na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: północny-wschód (przy Banku Pocztowym) oraz południowy-zachód (budynki pocztowe). Poprawi to komfort poruszania się na ważnym kierunku i będzie stanowiło alternatywę dla wind w sytuacjach kryzysowych.
Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.
Poprawa bezpieczeństwa pasażerów komunikacji miejskiej
W ramach inwestycji miasto zapewni dodatkowe schody i windy na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania. W przyszłości ułatwi to wprowadzanie zmian w siatce połączeń np. kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa. Wszystkie schody zostaną po konsultacjach wyposażone w tak zwane rynny dla rowerów.
Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji. Na peronach tramwajowych, założono proste rozwiązania z częściowym zadaszeniem w postaci zieleni.
Zielone będzie także otoczenie ronda, jednak nie samo torowisko.
– Projektant podkreślał, iż zielone torowisko w tak ważnym węźle zamiast zabudowy z płyt to pomysł utrudniający przejazd m.in. służbom ratunkowym – informuje miasto.
Wokół placu Teatralnego i na ul. Gdańskiej powstają kolejne przystanki wiedeńskie. Poprawią one dostępność komunikacyjną w całym analizowanym obszarze. Bydgoszcz zdecydowała się również na całkowitą wymianę taboru tramwajowego.
– Na prace projektowe i budowlane planujemy wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 40 mln zł – podsumowują przedstawiciele miasta.