Bydgoszcz: zmiany na rondzie Jagiellonów. “NIE” dla zielonego torowiska

4 miesięcy temu
Zdjęcie: Rondo Jagiellonów w Bydgoszczy. Wizualizacja


Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ogłosił przetarg na dokumentację projektową niezbędną do przebudowy ronda Jagiellonów. Na inwestycji skorzystają nie tylko kierowcy, ale także pasażerowie komunikacji miejskiej. Co się zmieni?

Rondo Jagiellonów w Bydgoszczy. Wizualizacja

Koncepcja nowych rozwiązań dla ronda Jagiellonów była przedmiotem prowadzonych w Bydgoszczy konsultacji społecznych. W ich trakcie wprowadzonych zostało wiele ważnych zmian proponowanych przez mieszkańców, w tym także związanych z komunikacją miejską. Przebudowa ronda to bowiem jeden z elementów pakietu działań, związanych z poprawą dostępności transportu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami oraz starszych.

Miasto zleca projekt

ZDMiKP w Bydgoszczy zlecił wykonanie dokumentacji projektowej.

– Projektant będzie zobowiązany m.in. do przygotowania projektu budowlanego, projektów wykonawczych, kosztorysów i z uzyskania wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych – informuje ZDMiKP. – Wstępnie zakładamy, iż kompletną dokumentacją Miasto będzie dysponować do końca 2026 roku.

Zgodnie z koncepcją, przy rondzie Jagiellonów pojawi się osiem wind. Kabiny umożliwiać będą swobodny transport rowerów czy wózków z poziomu drogi do podziemnych przejść.

W ramach inwestycji wybudowane zostaną łagodne zjazdy (pochylnie bez schodów) na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: północny-wschód (przy Banku Pocztowym) oraz południowy-zachód (budynki pocztowe). Poprawi to komfort poruszania się na ważnym kierunku i będzie stanowiło alternatywę dla wind w sytuacjach kryzysowych.

Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.

Poprawa bezpieczeństwa pasażerów komunikacji miejskiej

W ramach inwestycji miasto zapewni dodatkowe schody i windy na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania. W przyszłości ułatwi to wprowadzanie zmian w siatce połączeń np. kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa. Wszystkie schody zostaną po konsultacjach wyposażone w tak zwane rynny dla rowerów.

Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji. Na peronach tramwajowych, założono proste rozwiązania z częściowym zadaszeniem w postaci zieleni.

Zielone będzie także otoczenie ronda, jednak nie samo torowisko.

– Projektant podkreślał, iż zielone torowisko w tak ważnym węźle zamiast zabudowy z płyt to pomysł utrudniający przejazd m.in. służbom ratunkowym – informuje miasto.

Wokół placu Teatralnego i na ul. Gdańskiej powstają kolejne przystanki wiedeńskie. Poprawią one dostępność komunikacyjną w całym analizowanym obszarze. Bydgoszcz zdecydowała się również na całkowitą wymianę taboru tramwajowego.

– Na prace projektowe i budowlane planujemy wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 40 mln zł – podsumowują przedstawiciele miasta.

Idź do oryginalnego materiału