Była najdłuższą linią tramwajową w Polsce. Teraz chcą ją przywrócić. Prace ruszą w 2026 roku

4 dni temu
Przez Zgierz przejeżdżała kiedyś najdłuższa linia tramwajowa w Polsce. Siedem lat temu przestała jednak kursować, ale pojawiła się nadzieja na jej powrót. Niestety nie odzyska od razu swojego tytułu, ponieważ na razie w planach jest uruchomienie tylko jej części. Podano jednak konkretną datę.
Komunikacja miejska powinna być przede wszystkim praktyczna. Taka też była linia tramwajowa nr 46 w Łodzi, która łączyła Łódź, Zgierz i Ozorków. Przy okazji oczywiście wyróżniała się długością. Utrata tej linii była dotkliwa dla mieszkańców, więc zapowiedzi jej przywrócenia budzą entuzjazm, choć nie u wszystkich. W rezultacie powrót ten nie będzie pełny, przynajmniej na razie.


REKLAMA


Miasto Zgierz chce przywrócić legendarny tramwaj nr 46. Już zdradzono szczegóły
Linia tramwajowa nr 46 została wyłączona z ruchu w 2018 roku ze względu na bardzo zły stan torowiska. Z powodu wysokich kosztów remontu uznano, iż całkowite zawieszenie będzie lepszym rozwiązaniem. Teraz jednak nastąpił przełom w tej sprawie. Miasto Zgierz złożyło wniosek o unijną dotację na remont nieczynnego odcinka linii. Jak informuje portal Transport Publiczny, termin na złożenie minął 31 października, ale został on dotrzymany.
Planowane przedsięwzięcie obejmuje modernizację linii tramwajowej na odcinku od węzła Kurak do skrzyżowania ulic Ozorkowskiej i Podgórnej
- poinformowała w rozmowie z portalem Renata Karolewska z Urzędu Miasta Zgierza. Przewidziano m.in. przebudowę torowiska, sieci trakcyjnej oraz infrastruktury zasilającej, a także modernizację i budowę nowych peronów przystankowych. Oprócz tego przebudowana będzie infrastruktura droga w obrębie torowiska i niektórych skrzyżowań. Prace mają rozpocząć się 1 czerwca 2026 roku, a ich koniec zaplanowano na 30 czerwca 2029 roku. Niestety, tramwaj nie pojedzie do Ozorkowa i kilku wsi leżących wzdłuż dawnej trasy.
Zobacz też: Mieszkańcy boją się masztu 5G. choćby kot stoi po ich stronie. "Unika balkonu"


Najdłuższa linia tramwajowa w Polsce powróci w pełnej krasie? Nie wszystkim na tym zależy
Władze miasta podchodzą z entuzjazmem do planów przywrócenia linii 46. Z drugiej strony nie kryją, iż brak przedłużenia do Ozorkowa nie jest idealnym rozwiązaniem. Wymagałoby to jednak zaangażowania innych samorządów.


Nie możemy mówić o pełnym sukcesie, ponieważ inne samorządy z otoczenia miasta Zgierza, w tym gmina Zgierz, miasto Ozorków i gmina Ozorków, nie podjęły się wyzwania związanego z zapewnieniem finansowania na ten cel
- wyjaśniał prezydent Zgierza Przemysław Staniszewski, cytowany przez TVP3 Łódź. Mieszkańcy również zwracają uwagę na ten minus.
Dobre i to, ale lepiej, jakby do Ozorkowa jeździł
- stwierdził jeden ze zgierzan w rozmowie z łódzką stacją. Przed wyłączeniem z ruchu trasa oznaczona numerem 46 miała 35 km i 244 m, a uwzględniał aż 59 przystanków. Więcej na jej temat pisaliśmy w poprzednim artykule na temat najdłuższej linii tramwajowej w Polsce. Przypomnijmy, iż w tej chwili tytuł ten należy do tramwaju nr 17 w Warszawie.


Źródło: transport-publiczny.pl, lodz.tvp.pl


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.


Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału