Firma Parallel Systems, założona przez byłych inżynierów SpaceX, właśnie wprowadziła na rynek swój drugi autonomiczny pojazd towarowy zasilany bateriami. Amerykańska firma zapowiada rewolucję w kolejowym transporcie towarowym i chce wprowadzić swoje autonomiczne pojazdy na te same tory, po których jeżdżą pociągi konwencjonalne.
Byli pracownicy SpaceX opracowali autonomiczny pojazd towarowy
Pojazd już przeszedł wstępne testy awaryjnego hamowania, wydajności, dynamiki, zarządzania cieplnego, systemu GPS, komunikacji i holowania. Jak przekazał Matt Soule, współzałożyciel i CEO firmy Parallel Systems, wyniki wszystkich testów są zgodne z oczekiwaniami projektowymi. Teraz pojazdy czekają testy umiejętności poruszania się po tradycyjnych torach, które zostaną przeprowadzone przez firmę MxV Rail.
Jak informuje portal RailFreight, firma Parallel Systems została założona w 2020 roku przez grupę byłych inżynierów SpaceX, a poprzez swój autonomiczny pojazd towarowy planuje zwiększyć wykorzystanie obecnej sieci kolejowej w Stanach Zjednoczonych, przekształcając część 700 miliardowego przemysłu przewozów drogowych w przewozy kolejowe.
Testowanie pojazdu i systemów wspierających jest kluczowym krokiem w naszym procesie rozwoju produktu, który posłuży do opracowania produktu komercyjnego. Mniej niż 3 procent amerykańskich torów kolejowych jest użytkowanych w danym momencie przez pociągi, co otwiera ogromne możliwości przeniesienia przewozów towarowych z przeciążonej branży drogowej na kolej. Dodatkowo nasze pojazdy mogłyby pomóc w eliminacji choćby 175 ton dwutlenku węgla z atmosfery – powiedział Soule, który wcześniej był kierownikiem ds. awioniki w firmie SpaceX.
To już drugi prototyp
Testowany pojazd jest już drugim z serii stworzonych prototypów. W porównaniu do pierwszego pojazdu opracowanego przez firmę, najbardziej zauważalną zmianą wizualną w przypadku pojazdu drugiej serii jest konstrukcja rozciągająca się przez całą długość wagonu kolejowego, umożliwiająca pomieszczenie standardowego kontenera transportowego. Pojazd posiada funkcje zarówno autonomicznego, jak i zdalnego sterowania. Podczas początkowych testów pilotażowych system autonomiczny będzie zawsze działać pod nadzorem, ale firma planuje jego instalację, uczenie i doskonalenie w miarę rozwoju zdolności autonomicznych.
Jak informuje portal RailFreight, becnie Parallel Systems wyprodukowała trzy pojazdy drugiej serii, a trzy kolejne są w trakcie produkcji. Parallel współpracuje z klientami, aby wprowadzić swoje pojazdy na istniejące sieci kolejowe w Stanach Zjednoczonych i za granicą. Firma planuje jeszcze w tym roku zademonstrować funkcję platooning. Każdy wagon kolejowy firmy Parallel jest zasilany indywidualnie dzięki elektrycznego silnika trakcyjnego i może tworzyć grupy platooningowe składające się z maksymalnie 50 wagonów, co pozwala na zmniejszenie zużycia energii i efektywniejsze wykorzystanie zdolności sieci kolejowej. Platooning jest w pełni zautomatyzowany i opiera się na dwukierunkowym systemie percepcji opartym na kamerach.
Wagony kolejowe nie muszą się łączyć ani rozłączać, po prostu zbliżają się do siebie, a następnie nawiązują kontakt dzięki zderzaków, tworząc platoony. Po nawiązaniu kontaktu każdy pojazd utrzymuje ustalony nacisk na tylny pojazd, regulując siłę ciągu. Mała odległość między pojazdami i nacisk wywierany dzięki zderzaków redukują ogólny opór aerodynamiczny platoonu, poprawiając efektywność energetyczną – informuje firma Parallel Systems.
Dotacja od rządu
Parallel otrzymała od Departamentu Energii około 4,4 miliona dolarów dotacji w ramach inicjatywy Advanced Research Projects Agency-Energy (ARPA-E), co pomaga firmie sfinansować rozwój, produkcję i testy. Wyniki wpłyną na kolejną serię pojazdów, gdy Parallel przejdzie na produkcję komercyjną.
Latem firmy Georgia Central Railway i Heart of Georgia Railroad, spółki zależne od Genesee & Wyoming (G&W), złożyły wniosek do Federalnej Administracji Kolejowej (FRA) o przeprowadzenie pilotażu nowej technologii zeroemisyjnego transportu kolejowego od Parallel Systems na części swoich linii kolejowych. Wierzą, iż ta technologia ma potencjał do zdobycia nowych klientów zajmujących się przewozem kontenerów między Portem Savannah a odległymi miejscowościami w stanie Georgia. Jak informuje portal RailFreight, firma planuje także rozszerzyć swoją działalność na teren Australii, Europy i innych regionów, ale na razie nie określono dokładnego harmonogramu testów pojazdów poza USA
Autonomiczna logistyka w obliczu kryzysu. Niewiadoma przyszłość branży
Znajdziesz nas w Google News