Carrefour Polska we współpracy z Enthrust Energy wdrożył testowo w swoim hipermarkecie w warszawskiej Galerii Północnej innowacyjne urządzenie ICO-F, które przyczynia się do poprawy jakości energii elektrycznej, powodując jej mniejsze zużycie. Rozwiązanie, którego geneza wywodzi się z branży produkcyjnej, przyczynia się do podniesienia efektywności energetycznej urządzeń elektrycznych, zamontowanych w sklepie przynosząc wymierne korzyści zarówno środowisku, jak i samej firmie.
Rosnące ceny energii, coraz większe zużycie prądu w obiektach handlowych oraz potrzeba ograniczania wpływu na środowisko sprawiają, iż sieci detaliczne, takie jak Carrefour, aktywnie poszukują rozwiązań pozwalających lepiej zarządzać energią elektryczną w swoich obiektach. W dużych sklepach i galeriach handlowych działają setki urządzeń, od oświetlenia, przez chłodnie, aż po systemy wentylacji, które wymagają stałego, stabilnego zasilania. Nawet niewielka poprawa efektywności energetycznej w takich obiektach może przełożyć się na znaczące oszczędności w jej zużyciu oraz zmniejszenie emisji CO₂. Dlatego Carrefour Polska zdecydował się przetestować nowoczesną technologię, która ma potencjał, by stać się realnym wsparciem w codziennym funkcjonowaniu placówek handlowych, bez potrzeby kosztownych przebudów czy zakłóceń w działaniu obiektu.
Nowoczesne rozwiązanie technologiczne
ICO-F to inteligentne urządzenie, które poprawia jakość prądu w budynku. Stabilizuje ono napięcie, eliminuje przepięcia i inne zakłócenia, które mogą negatywnie wpływać na działanie sprzętów elektrycznych. Dzięki temu energia jest wykorzystywana bardziej efektywnie, co pozwala na oszczędności w zużyciu prądu sięgające choćby do 8 proc. rocznie. Co więcej, urządzenie przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i jest zgodne z międzynarodowymi standardami środowiskowymi. System jest zintegrowany z narzędziem do monitorowania zużycia energii, co umożliwia pełną kontrolę, szczegółowe raportowanie danych z pracy urządzenia oraz uzyskanych efektów, a tym samym ocenę rzeczywistych korzyści.

– Carrefour Polska od lat aktywnie działa na rzecz trwałego zmniejszenia zużycia energii elektrycznej we wszystkich swoich obiektach: sklepach, galeriach handlowych, magazynach czy biurach. Jest to jeden z priorytetów realizowanej w Polsce strategii zrównoważonego rozwoju, a także naszego globalnego planu “Carrefour 2026”. Inwestując w nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak ICO-F, które wdrożyliśmy we współpracy z Enthrust Energy, nie tylko sprawiamy, iż nasze sklepy stają się bardziej zrównoważonym miejscem zakupów, ale także wskazujemy kierunki dalszych zmian w obszarze podnoszenia energooszczędności branży handlowej w Polsce – mówi Sławomir Gomoliński, Dyrektor Działu Aktywów w Carrefour Polska.
– Partnerstwo z Carrefour Polska stanowi przełomowy moment dla Enthrust Energy w Polsce i dowód na to, iż technologia ICO-F skutecznie odpowiada na potrzeby sektora retail – także na rynku krajowym. Dziękujemy za zaufanie i decyzję o wspólnym wdrożeniu. To współpraca, która łączy innowację z realnymi korzyściami środowiskowymi: redukcją emisji CO₂, obniżeniem zużycia energii oraz optymalizacją kosztów. Cieszymy się, iż możemy wspólnie kształtować bardziej zrównoważoną przyszłość – mówi Dominik Roszkowski, Dyrektor Generalny Enthrust Energy Polska.
Faza testowa
Testy prowadzone w Galerii Północnej są pierwszym tego typu projektem w Polsce, choć podobne instalacje działają już za granicą – w ponad 60 lokalizacjach Carrefour m.in. we Francji, Rumunii, czy Belgii. Projekt jest w tej chwili w fazie testowej i potrwa do końca grudnia 2025 roku. W tym czasie partnerzy będą monitorować działanie urządzenia i analizować wyniki. jeżeli efekty będą zgodne z oczekiwaniami, Carrefour planuje wdrożyć technologię również w innych placówkach w całym kraju.
Inicjatywa Carrefour Polska i Enthrust Energy pokazuje, iż choćby tak duże i dynamiczne obiekty handlowe mogą korzystać z rozwiązań, które są przyjazne środowisku, a przy tym realnie obniżają koszty ich funkcjonowania. jeżeli testy zakończą się sukcesem, nowoczesne systemy optymalizacji energii mogą stać się standardem w całej sieci, przynosząc korzyści klientom, firmie i planecie.