Carrefour Polska i EDP podpisały długoterminowy kontrakt PPA (Power Purchase Agreement) dotyczący zakupu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Czysta energia pochodząca z instalacji słonecznych i wiatrowych EDP pokryje aż 30 proc. zapotrzebowania energetycznego Carrefour w Polsce. Kontrakt jest elementem realizacji globalnego planu “Carrefour 2026”, w ramach którego sieć zobowiązała się radykalnie zmniejszyć zużycie energii elektrycznej we wszystkich swoich sklepach oraz zmaksymalizować wykorzystanie energii odnawialnej.
Carrefour Polska – jedna z największych sieci omnikanłowych w naszym kraju oraz EDP, globalny lider w rozwoju energii odnawialnej i dostarczaniu klientom długoterminowych, zrównoważonych źródeł energii, podpisały umowę zakupu energii PPA w Polsce. Na mocy tej umowy czysta energia elektryczna, pochodzącą z dwóch projektów odnawialnych zarządzanych przez EDP Renewables, będzie zasilać nieruchomości należące do Carrefour Polska.
Współpraca EDP z Carrefour
EDP rozpoczęło współpracę z Carrefour Polska w 2024 roku, zawierając umowę na budowę 13 instalacji fotowoltaicznych o mocy 650 kWp na dachach supermarketów zlokalizowanych w pięciu województwach. Podpisany właśnie kontrakt PPA zapewni sieci dodatkowo 50 GWh czystej energii elektrycznej rocznie, co pozwoli uniknąć emisji ponad 54 000 ton CO₂.
– Jednym z głównych zobowiązań klimatycznych Carrefour jest trwałe zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w sklepach, a także znaczące zwiększenie wykorzystania czystej energii odnawialnej. Od 2019 roku nasza sieć zmniejszyła zużycie energii elektrycznej w Polsce o ponad 37 proc. i jest jednym z liderów w tym obszarze w Grupie. Aktywnie inwestujemy także w projekty, które pozwolą nam zwiększyć wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Podpisanie umowy PPA z EDP to dla nas znaczący krok w tym kierunku – mówi Agata Kopytyńska, Członkini Zarządu i Nieruchomości, Ekspansji i Aktywów Carrefour Polska. – kooperacja z EDP zapewni nam rocznie 50 GWh czystej energii, która pozwoli pokryć nam blisko 1/3 zapotrzebowania energetycznego Carrefour Polska. Co ważne, przyczyni się ona również do znaczącego obniżenia naszego wpływu na środowisko, dzięki uniknięciu emisji 54 000 ton CO₂. To doskonały przykład projektu, który harmonijnie łączy cele biznesowe i zrównoważonego rozwoju – dodaje Agata Kopytyńska.
– Jesteśmy dumni z partnerstwa z Carrefour w zakresie wspierania ich drogi do zrównoważonego rozwoju. Umowa ta demonstruje również zdolność EDP do oferowania zintegrowanych rozwiązań w zakresie energii odnawialnej, dostosowanych do potrzeb dużych korporacji. Dzięki naszemu doświadczeniu w technologiach wiatrowych i słonecznych, możemy projektować i obsługiwać projekty, które łączą komplementarne profile wytwarzania, zapewniając niezawodne, wysokiej jakości dostawy czystej energii. Korporacyjne umowy PPA to najważniejsze narzędzie przyspieszania transformacji energetycznej, pomagające firmom zabezpieczyć stabilny, długoterminowy dostęp do dekarbonizacji gospodarki – podkreśla Ireneusz Kulka, Country Lead w Polsce w EDP.
Zgodnie z długofalowym celem Grupy Carrefour, sieć zamierza radykalnie zmniejszyć zużycie energii elektrycznej we wszystkich swoich sklepach na świecie. Firma zobowiązała się do redukcji jej zużycia o 20 porc. do 2026 r., a także do wykorzystania nieruchomości do produkcji energii fotowoltaicznej i budowy 4,5 mln m2 paneli słonecznych do 2026 roku. Na polskim rynku sieć zrealizowała cel dot. redukcji energii z dużym wyprzedzeniem osiągając w listopadzie 2025 roku wynik na poziomie 37,03% zmniejszenia zużycia energii w porównaniu do roku 2019.
Sieć Carrefour
Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.
Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada ponad 14 000 sklepów w ponad 40 krajach. W 2022 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 90,8 miliarda euro.

1 godzina temu







