CDP poprawia wyniki marketingowe w e-commerce

1 rok temu

9 na 10 firm inwestujących w CDP osiąga lepsze wyniki niż założone cele marketingowe, a do tego ma korzystniejszą pozycję do radzenia sobie z niepewną sytuacją rynkową – możemy zaobserwować w raporcie przygotowanym na początku 2023 roku przez Tealium, amerykańską firmę zajmującą się zarządzaniem danymi klientów oraz ich łączeniem w Internecie, na urządzeniach mobilnych, offline i z IoT.

Aż 74 proc. firm korzystających z CPD odnotowało zwrot z inwestycji już w ciągu pierwszego roku. Jakie jeszcze korzyści niesie za sobą korzystanie z platformy skupiającej wiedzę o użytkownikach?

CDP – co to takiego?

Sposób, w jaki firmy wchodzą w interakcję z konsumentami, stale ewoluuje. Mają na to wpływ globalne i lokalne regulacje dotyczące prywatności, zmieniające się oczekiwania odbiorców, coraz większa potrzeba personalizacji, a także zmiany gospodarcze.

Dziś największe firmy wykorzystują mix zero, first, second i third party data do tworzenia szczegółowych profili swoich użytkowników. Dane te są następnie wykorzystywane do spersonalizowanych interakcji i optymalizowania doświadczeń zainteresowanych.

CDP czyli oprogramowanie, które zbiera i łączy pochodzące z wielu źródeł dane o klientach w jedną spójną bazę dostępną dla różnych systemów.

Najważniejsze funkcje CDP

Według badania przeprowadzonego przez Tealium- firmy, które korzystają z CDP najbardziej doceniają możliwość lepszej ochrony prywatności danych użytkowników (54 proc. ankietowanych) oraz zwiększenie możliwości i wydajności w ramach inwestycji technologicznych (47 proc.). Dzięki platformie można także zgromadzić oraz aktywować informacje w czasie rzeczywistym (44 proc. wskazań), co pozwala lepiej reagować na potrzeby konsumentów i przekłada się na efektywne kampanie marketingowe.

Kolejnym istotnym powodem, dla którego warto korzystać z CDP, jest identyfikacja i targetowanie odbiorców dzięki spersonalizowanej ścieżce (44 proc.) oraz stworzenie jednego profilu, z którego korzystać mogą różne działy w zależności od swoich potrzeb (44 proc.). CDP wpływa również na poprawę wydajności wewnętrznych procesów i zasobów firmy (43 proc.).

Korzyści płynące z CDP

Na szczycie listy benefitów wskazanych przez użytkowników platformy znalazła się lepsza jakość danych i poprawa obsługi klienta. Dzięki CDP treści kierowane są do adekwatnych odbiorców, co 90 proc. badanych wskazało jako najbardziej istotną korzyść. Również 9 na 10 firm docenia zgodność z przepisami dotyczącymi prywatności. Personalizacja na dużą skalę, wzrost efektywności podczas całej ścieżki konsumenta, zdobywanie cennych informacji o klientach oraz zwiększanie ich lojalności wobec firmy to także istotne profity dla użytkowników. Aż 74 proc. przedsiębiorstw dzięki CDP odnotowało zwrot z inwestycji (ROI) i podniesienie wartości w ciągu pierwszego roku. Podmioty posiadające CDP są przekonane, iż może ono pomóc ich organizacjom w przestrzeganiu aktualnego prawa dotyczącego prywatności (95 proc.) oraz czują się lepiej przygotowane do dostosowania się do przyszłych przepisów (93 proc.).

-Wyniki badania przeprowadzonego przez Tealium jasno wskazują, iż przedsiębiorstwa, które inwestują w CDP, mają znacznie wyższy poziom obsługi klienta niż firmy niekorzystające z takiej platformy oraz odnotowały lepsze wyniki w działaniach marketingowych, a im dłużej trwa inwestycja, tym większy odnoszą sukces. Organizacje korzystające z CDP są bardziej zadowolone z tworzenia odpowiednich doświadczeń użytkowników dzięki zebranych danych niż te, które nie stosują takiego rozwiązania – komentuje Łucja Gdala, VP/ Director, Marketing Cloud.

Co decyduje o sukcesie platformy CDP?

Podmioty wybierając dostawców CDP kierują się różnymi czynnikami. Z przeprowadzonego przez Tealium badania wynika, iż spośród dziesięciu czynników, siedem z nich zostało wskazanych przez co najmniej 25 proc. firm. Dla nowych odbiorców najważniejsza jest łatwość użytkowania, a następnie obsługa i wsparcie klienta. Przedsiębiorstwa, które korzystają z usług CDP, powyżej czterech lat uznały, iż znaczenie ma dla nich również wieloletnia historia udanych wdrożeń. Kładą również nacisk na doświadczenia dostawcy z uznanymi korporacjami, zgodność z najnowszą polityką ochrony prywatności i wymaganiami regulacyjnymi oraz spełnianie potrzeb firmy w czasie rzeczywistym.

Prognozy na drugą połowę 2023

Pomimo niestabilności rynkowej oczekuje się wzrost budżetów marketingowych. W 2022 r. większość z nich wzrosła o ponad 50 proc.. Użytkownicy CDP o dłuższym stażu odnotowali największy wzrost wydatków marketingowych, co sugeruje, iż posiadają oni lepszą zdolność do ich przewidywania, dzięki czemu mogą skupić się na rozwoju przedsiębiorstw. Natomiast organizacje niekorzystające z CDP uznały oszczędności za najwyższy priorytet w 2023 r., koncentrując się na utrzymaniu klientów.

Największą obawę stanowią zakłócenia w łańcuchu dostaw, które wskazuje ponad połowa użytkowników CDP. Innymi czynnikami, które będą miały znaczący wpływ na branżę e-commerce są zmiany w przepisach, niepewna sytuacja gospodarcza, dążenie do zrównoważonego rozwoju oraz technologia bezdotykowa.

Idź do oryginalnego materiału