Na tegorocznej międzynarodowej konferencji naukowej „Transport XXI wieku” Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów otrzymało nagrodę za najlepsze wdrożenia innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie transportu. Odebrał ją dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).
Nagrodę INNOWATOR TRANSPORTU 2025 w kategorii „jednostka administracji publicznej” za najlepsze wdrożenia innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie transportu przyznała komisja konkursowa, której przewodniczył prof. dr hab. inż. Konrad Lewczuk. Organizatorem konkursu jest Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, którym kieruje prof. dr hab. inż. Marianna Jacyna.
Jesteśmy dumni z tego, iż CEMM powstało i już dziś realnie wpływa na bezpieczeństwo kolei. Bezpieczna kolej to trzy filary: nowoczesne technologie, nowoczesna infrastruktura i wykwalifikowany personel. To wszystko wpływa na zapewnienie bezpieczeństwa – w każdym wymiarze. CEMM to odpowiedź na te wyzwania. To supernowoczesny ośrodek egzaminacyjny, za pomocą którego do pracy na kolei trafiają kompetentni pracownicy. A to przecież gwarancja bezpiecznych zachowań w wypełnianiu obowiązków – powiedział dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK, w czasie konferencji.
Prezes UTK wygłosił również prezentację na temat nowoczesnych technologii, które poprawią bezpieczeństwo kolei. Wśród nich wymienił symulatory pojazdów kolejowych, Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS), Automatyczne Prowadzenie Pociągu (ATO), Cyfrowe Sprzęgi Automatyczne (DAC), a także automatyczny monitoring przejazdów kolejowo-drogowych. Mówił także o wyzwaniach transportu kolejowego historycznie i dziś – w roku obchodów 200 lat kolei na świecie i 100 lat nadzoru nad koleją w Polsce.
Generator Informacji Bezpieczeństwa Kolejowego
Dr inż. Ignacy Góra przedstawił na konferencji założenia Generatora Informacji Bezpieczeństwa Kolejowego (GIBK). To modułowy system teleinformatyczny, który wspomaga zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym. System, nad którym pracuje UTK, będzie realizował 6 kluczowych e-usług wspierających procesy związane z bezpieczeństwem kolejowym:
- rejestracja i analiza zdarzeń kolejowych – wraz ze wsparciem pracy komisji kolejowych i nadzorem nad prowadzonymi przez nie postępowaniami,
- e-kontrole – wsparcie dla działań kontrolnych,
- publikowanie oraz monitorowanie realizacji zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych wraz z mechanizmami alertów bezpieczeństwa,
- sprawozdawczość w zakresie bezpieczeństwa,
- rejestracja i nadzór nad zestawami kołowymi oraz ich cyklem życia,
- wsparcie przeprowadzania analiz ryzyka i oceny znaczenia zmian.
GIBK będzie integrował dane z wielu źródeł i rejestrów. Umożliwi ich wielowymiarową analizę przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi analitycznych wspieranych przez sztuczną inteligencję. System zapewni kompleksową cyfryzację procesów związanych z bezpieczeństwem kolejowym oraz dostarczy narzędzi do proaktywnego identyfikowania potencjalnych zagrożeń.
Według prezesa UTK system pomoże podnieść poziom bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, ponieważ usprawni procesy i zapewni szybki dostęp do wysokiej jakości informacji dla uczestników rynku kolejowego.


Źródło: UTK
Fot. UTK
Zobacz również: