Ceny zniczy znacząco wzrosły. Co stoi za podwyżką?

wbijamszpile.pl 2 miesięcy temu

Ceny zniczy w polskich sklepach wzrosły średnio o 9,2 proc. w stosunku do ubiegłego roku – wynika z najnowszej analizy UCE Research. Badanie, przeprowadzone we współpracy z Hiper-Com Poland i Grupą BLIX, uwzględnia dane z ponad 10,2 tys. sklepów w całym kraju, w tym z hipermarketów, dyskontów, supermarketów, placówek convenience oraz sieci cash&carry. Na rynku widać jednak duże różnice cenowe, w zależności od rodzaju sklepu.

Raport wskazuje, iż na podwyżki cen zniczy największy wpływ miały sieci cash&carry, gdzie ceny wzrosły aż o 41,2 proc., oraz supermarkety, gdzie podwyżka wyniosła 27,2 proc. Skromny wzrost o 2,2 proc. odnotowano w sklepach convenience, które zwykle przyciągają klientów ceniących sobie wygodę zakupów w małych placówkach blisko miejsca zamieszkania.

Według ekspertów, sezonowy charakter popytu przed dniem Wszystkich Świętych dodatkowo podbija ceny. Wysokie zapotrzebowanie w krótkim okresie sprzyja większym podwyżkom cen, zwłaszcza w placówkach o ograniczonej liczbie produktów w ofercie.

Segment zniczy jest szczególnie wrażliwy na wzrosty cen z powodu sezonowości oraz rosnących kosztów produkcji i transportu – zauważa Julita Pryzmont, analityk z Hiper-Com Poland.

Spadki cen w dyskontach i hipermarketach

Raport przynosi jednak również pozytywne informacje dla konsumentów – w dyskontach ceny zniczy obniżyły się o 12,5 proc., a w hipermarketach aż o 56,9 proc. Wynika to prawdopodobnie z większej konkurencyjności w segmencie dyskontów, które starają się przyciągnąć klientów promocyjnymi ofertami. Podobny efekt widać w liczbie promocji – w hipermarketach wzrosła ona o 12 proc. rok do roku, a w dyskontach o 1,2 proc.

Czytaj więcej: Wszystkich Świętych. Jak dojechać na cmentarze w Gdyni?

Obniżki cen w dużych sieciach to efekt konkurencyjnych działań, które mają przyciągnąć klientów. W efekcie, chociaż średnie ceny zniczy wzrosły, w niektórych segmentach można je nabyć taniej niż rok wcześniej.

Ekonomia świec: wpływ kosztów surowców i inflacji

Podwyżki cen zniczy to nie tylko efekt wzmożonego, sezonowego popytu, ale także kosztów produkcji i wyższych cen surowców, takich jak parafina i szkło. Rosnąca inflacja w poprzednich miesiącach również przyczyniła się do tych zmian – producenci, podnosząc ceny, starają się zrekompensować wcześniejsze straty finansowe. Wysokie koszty produkcji i transportu to elementy, które wpływają na ceny wyjściowe w sklepach, zwłaszcza tych mniej obleganych przez konsumentów, takich jak placówki cash&carry czy supermarkety.

mn

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!
Idź do oryginalnego materiału