Chiny: Fakty, Wydarzenia, Opinie (40/2022/2)

1 rok temu

Ekonomia (经济), Biznes (生意)

Im bliżej końca roku tym więcej prognoz i przepowiedni na temat możliwego wzrostu chińskiej gospodarki w nowym, 2023 roku. Szczególnie rezonuje wśród komentatorów wypowiedź pana Liu ShiJin (chin. 刘世锦), zastępcy dyrektora komitetu ekonomicznego Ludowej Politycznej Konferencji Konsultatywnej Chin (中国人民政治协商会议), organu doradczego parlamentu, który skupia przedstawicieli wszystkich partii politycznych i organizacji społecznych działających w ChRL. Liu stwierdził, iż mimo spowolnienia rozwoju gospodarczego w ciągu ostatnich lat, w przyszłym roku Chiny powinny przyjąć wzrost PKB na ambitnym poziomie nie mniejszym niż 5%.

W tym roku, średnia trzech kwartałów to 3%, przy zakładanym na cały rok wzroście PKB o 5,5%. Liu ShiJin wzywa do postawienia na gospodarkę. Nawołuje do jej przyspieszenia, nie jest jedynym ekonomistą, który twierdzi, ze Chiny muszą uciekać do przodu przed ogólnoświatowym spowolnieniem gospodarczym.

Źródło:

Motoryzacja (汽车)

Jak wskazują dane Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (chin. 中国汽车工业协会) oraz Generalnej Administracji Celnej Chin (chin. 中国海关总署) w okresie trzech kwartałów br. (I-III) eksport aut produkowanych w Chinach wzrósł o 55,5% r/r (2,117 mln szt.). Chiny zajęły tym samym pierwsze miejsce na świecie jako eksporter samochodów, wyprzedzając Niemcy. Chiny są zarazem liderem w zakresie eksportu samochodów NEV (new energy vehicles), czyli o napędzie elektrycznym i hybrydowym. Pojazdy tego typu stanowią już prawie 30% całego eksportu samochodów chińskich. Auta NEV wyprodukowane w Chinach to 67,2% światowego rynku aut napędzanych energią elektryczną w całości, lub częściowo. 90% wyeksportowanych samochodów NEV trafiło do Europy i Azji. Głównie do Belgii, Wielkiej Brytanii, Francji, Norwegii, Niemiec, Włoch, a także do Tajlandii, Indii, Bangladeszu, Filipin, Australii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Najwięksi eksporterzy takich pojazdów to:

      • SAIC Cars Group Co., Ltd. (chin. 上海汽车集团股份有限公司),
      • BYD Auto Co., Ltd. (chin. 比亞迪股份有限公司) oraz
      • Tesla ShangHai Co., Ltd. (chin. 特斯拉(上海)有限公司).

Nic dziwnego więc, iż polski samochód elektryczny będzie raczej bardziej chiński niż polski.

Źródło:

W Chinach obowiązują rygorystyczne zasady dotyczące recyklingu pojazdów silnikowych, zawarte w dokumencie pod tytułem „Podejście do zarządzania recyklingiem pojazdów silnikowych” (《机动车回收管理办法》).

Zgodnie z tymi regulacjami:

  • wszelkie mini taksówki i małe samochody mające 8 lat podlegają zezłomowaniu;
  • dla autobusów termin przydatności do użytkowania to 13 lat;
  • dla pojazdów przeznaczonych do przewozu niebezpiecznych towarów to 10 lat.
  • Obligatoryjnemu zezłomowaniu podlegają wszelkie pojazdy, które trzy razy z rzędu nie przeszły badań technicznych (praktycznie oznacza to ok. 10 lat).

Źródło:

Transport (交通运输)

Pod koniec 2023 roku armatorowi przekazany zostanie pierwszy statek wycieczkowy z serii nazwanej „Adora Cruise”. To jednostka w całości zaprojektowana, zbudowana i wyposażona przez firmy chińskie. Wyporność pierwszego wycieczkowca (cruisera) to 135,5 tysięcy ton. Drugiego, którego budowę właśnie rozpoczęto, to 140 tysięcy ton. Trzeci, najmniejszy, będzie miał wyporność 80 tysięcy ton.

Jednostki te stanowić będą pierwszą w Azji flotę wycieczkowców. Ich portami macierzystymi będą Szanghaj 上海, Kanton 广州i DaLian 大连. Statki eksploatować będzie spółka joint venture powołana przez chińskie konsorcjum China Shipbuilding Group Co., Ltd. (chin. 中国船舶集团有限公司) oraz amerykańską spółkę Carnival Cruise Line Corporation, która jest jednym z największych graczy w tej branży, a która nie posiada w tej chwili w ofercie regularnych rejsów do Azji.

Koncept towarzyszący projektowi to umożliwienie pasażerom wycieczkowców poznania kultury chińskiej i azjatyckiej: od stylistyki wnętrz inspirowanych chińską sztuką dekoratorską, poprzez kuchnie regionalne, przedstawienia estradowe i inne rozrywki. W ten sposób chińskie firmy zaczynają zdobywać branżę, w której do tej pory były nieobecne.

Źródło:

Po trzech kwartałach br. chińskie stocznie przez cały czas utrzymują swoją dominującą pozycję na światowych rynkach. Tak pod względem całkowitej wielkości (tonażu) statków nowych (45,8%), wielkości zamówień na nowe jednostki (54,3%), czy tonażu już wybudowanych w ramach realizowanych kontraktów (28,7%).

Aż 92,2% wszystkich statków budowanych w Chinach powstaje w stoczniach zlokalizowanych w prowincji JiangSu 江苏, Szanghaju 上海, prowincji LiaoNing 辽宁, ZheJiang 浙江 i ShanDong 山东.

A są kraje, gdzie budowanie statków nie opłacało się i stocznie zlikwidowano.

Źródło:

Technologie (技术)

Powszechnie wiadomo, iż innowacje są kluczem do rozwoju gospodarki. World Intellectual Property Organization opublikowała Globalny Indeks Innowacyjności 2022.

Ukazuje się on co roku i tym razem obejmuje 132 państwa. Przy określaniu postępu innowacyjności danego kraju uwzględniano 81 wskaźników, które dotyczą różnych obszarów, m.in. otoczenia instytucjonalnego, czy sektora edukacji. Z przeprowadzonych analiz wynika, iż pomimo globalnej trudnej sytuacji gospodarczej wciąż odnotowywany jest stały wzrost zgłoszeń patentowych czy wydatków przeznaczanych na działalność badawczo-rozwojową (R&D). Chiny w tej klasyfikacji zajęły 11 miejsce (o jedno wyżej niż rok temu). Polska na 38 miejscu w świecie i na 24 w Europie.

Źródło:

Finanse – Banki – Kapitał (财政 – 银行 – 资本)

Ludowy Bank Chin (chin. 中国人民银行) w listopadzie utrzymuje stopy procentowe (LPR – Loan Prime Rate) na niezmienionym od trzech miesięcy poziomie:

  • Roczne: 3,65%;
  • 5 letnie: 4,3%.

Bank centralny Chin zapowiedział również, iż od 5 grudnia br. obniża stopę obowiązkowych rezerw bankowych (RRR – Reserve Requirement Ratio) o 25 punktów bazowych. Ocenia się, iż spowoduje to zasilenie chińskiego rynku finansowego dodatkową kwotą 500 mld RMB (ok. 314,71 PLN). Podobna decyzje Ludowy Bank Chin podjął w kwietniu br.

Źródła:

Społeczeństwo (社会)

Według ankiety przeprowadzonej przez Fidelity International (amerykańska firma specjalizująca się w funduszach emerytalnych, działająca również na rynku chińskim) oraz Ant Fortune (chin. 蚂蚁财富), spółka zależna Alibaba (chin. 阿里巴巴) rośnie liczba pracowników chińskich firm decydujących się na oszczędzanie dodatkowych środków do wykorzystania po przejściu na emeryturę. Średnia wieku pracownika uruchamiającego swój indywidualny program emerytalny w bieżącym roku wynosi 35 lat. Wedle zebranych danych osoby te odkładają na fundusz emerytalny… 27% swego miesięcznego wynagrodzenia. w tej chwili głównym źródłem dochodów emerytów są wciąż środki z państwowego funduszu emerytalnego i oszczędności bankowe (tak odpowiedziało ponad 60% ankietowanych).

Rząd promuje ideę oszczędzania w ramach indywidulanych, prywatnych funduszy emerytalnych. W kwietniu br. zezwolono osobom fizycznym na inwestowanie w tego typu fundusze do 12 000 RMB (ok. 7 555) rocznie.

Jak oceniają eksperci, kwota wypłacana z państwowego funduszu emerytalnego stanowi tylko ok. 50% wynagrodzenia emerytowanego pracownika w Chinach. Według Banku Światowego ta wielkość powinna wynosić 70% dla zachowania stabilnego poziomu życia emeryta.

Źródło:

Najnowsze dane opublikowane przez Państwowy Urzędu Statystyczny (国家统计局) potwierdzają obserwowaną od dawna tendencję. Mimo odejścia od polityki „jedna rodzina jedno dziecko” (nastąpiło to przed sześciu laty), możliwości posiadania drugiego a od 2021 roku choćby trzeciego dziecka, sytuacja demograficzna w Chinach nie ulega poprawie. Nie pomagają liczne finansowe zachęty, ulgi podatkowe, wydłużanie urlopów opiekuńczych, łatwiejszy dostęp do żłobków, czy przedszkoli, dopłaty do kupna mieszkania dla rodzin wielodzietnych.

W ubiegłym roku urodziło się tylko 10,6 mln dzieci. Najmniej od 1961 roku, który był rokiem Wielkiego Głodu. Ludność Chin w roku 2021 powiększyła się o 480 tysięcy osób – najmniej od dekady. Wiele wskazuje na to, iż populacja Chin zacznie się zmniejszać szybciej niż to przewidywali eksperci. Ten proces prawdopodobnie rozpoczął się w bieżącym roku, a zakładano, iż nastąpi to na przełomie lat 2026 i 2027.

Aż 13 prowincji chińskich odnotowało w 2021 roku negatywny przyrost ludności. Niektóre z nich, szczególnie na północy i północnym wschodzie, taką tendencję odnotowują już od kilku lat.

Natomiast od czterech lat rekordzistą w ilości urodzeń jest południowa prowincja GuangDong (广东).

Spada liczba zawieranych małżeństw. W drugim kwartale br. zawarto o 20% mniej małżeństw niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Źródło:

Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny

e-mail: [email protected]

Redakcja: Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© Chiny: Fakty, Wydarzenia, Opinie – www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału