Chińskie zapotrzebowanie na ropę naftową od lat zaskakuje świat, a teraz oficjalnie możemy potwierdzić — Chiny są największym importerem ropy naftowej na świecie. Ten przeskok w kierunku większego importu rosyjskiej ropy naftowej wprowadza znaczące zmiany na rynku.
Dominacja Chin w imporcie ropy naftowej
Serwis Hellenic Shipping News, powołując się na raport tygodniowy brokera statków Banchero Costa, informuje o pozytywnym okresie dla handlu ropą naftową na początku 2023 roku. Sukces ten osiągnięto pomimo wysokich cen ropy oraz narastającego ryzyka recesji gospodarczej. Globalne załadunki ropy naftowej zanotowały wzrost o 9,4% w okresie styczeń-kwiecień 2023 roku w porównaniu do roku poprzedniego. Wyniosły one łącznie 717,8 mln ton.
W raporcie Banchero Costa zauważono, iż „Chiny są w tej chwili największym importerem ropy naftowej na świecie, z udziałem wynoszącym 22,4%„. To ponownie stawia je tuż przed Unią Europejską, której udział wynosi 22,1%. W okresie styczeń-grudzień 2022 roku, Chiny importowały 439,2 mln ton ropy naftowej drogą morską. To oznaczało spadek o 2,5% w porównaniu do 450,2 mln ton zaimportowanych w 2021 roku.
Czytaj również: Kolej Chiny-Laos: ruszyły międzynarodowe przewozy pasażerskie!
Główne terminale importu ropy naftowej w Chinach to: Ningbo/Zhoushan (65,8 mln ton w 2022 roku), Qingdao (41,4 mln t) oraz Lanshan (42,1). Kolejne to Dalian (38,3), Zhanjiang (29,1) i Dongjiakou (29,8). Ponadto, w Chinach funkcjonują także terminale takie jak Quanzhou (22,5), Huizhou (24,3) oraz Tianjin (23,2).
Główne chińskie źródła importu ropy naftowej
Większość importu ropy naftowej do Chin pochodzi z Bliskiego Wschodu. Arabia Saudyjska jest największym eksporterem do Chin, odpowiadając za 18,0% wolumenu w okresie styczeń-grudzień 2022 roku. W 2022 roku Chiny zaimportowały 79,0 mln ton ropy naftowej z Arabii Saudyjskiej. To oznacza spadek o 4,3% w porównaniu do roku poprzedniego. Co istotne, w tym samym okresie import z Iraku do Chin wzrósł o 2,8% do 51,2 mln ton. Z kolei z Zjednoczonych Emiratów Arabskich import wzrósł o 27,4% do 34,1 mln ton. Wolumeny importowane z Omanu nieznacznie wzrosły o 0,8%, osiągając 35,9 mln ton. Z kolei import z Kuwejtu pozostał na stałym poziomie, wynosząc 29,0 mln ton.
Najbardziej znaczący wzrost zaobserwowano w przypadku Rosji. Wolumen importu ropy naftowej z tego kraju wzrósł o 30,7% do 42,2 mln ton w 2022 roku. Mimo tego wzrostu Rosja odpowiada za mniej niż 10 procent całkowitego morskiego importu ropy naftowej do Chin. W 2022 roku zauważono spadek importu z Afryki Zachodniej o 18,2% do 47,0 mln ton. Z kolei import z Morza Północnego spadł aż o 56,2% do 8,0 mln ton — podsumował broker statków.
Czytaj również: Chiny nową „bezpieczną przystanią” w obliczu napięć bankowych w USA i Europie
W świetle tych danych niezaprzeczalnie Chiny dominują na światowym rynku importu ropy naftowej. Co równie istotne, obserwowane zmiany w trendach importu wskazują na rosnące znaczenie Rosji jako dostawcy, podczas gdy inne regiony doświadczają spadku. Niewątpliwie, przyszłe kierunki rozwoju tego rynku zależeć będą od polityki energetycznej Chin. Nie można jednak zapominać o innych istotnych czynnikach, takich jak globalna sytuacja gospodarcza czy dynamika cen ropy naftowej.
Chiny znoszą testy PCR dla podróżnych przylatujących z zagranicy