Studenac Group S.A., jedna z najszybciej rosnących sieci sklepów spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej, wywodząca się z Chorwacji, opublikowała dziś prospekt i 20 listopada 2024 r. rozpocznie pierwszą publiczną ofertę akcji Spółki.
Oferta obejmuje emisję nie więcej niż 24.066.667 nowych akcji oraz sprzedaż nie więcej niż 31.103.927 istniejących akcji, tj. łącznie nie więcej niż 55.170.594 akcji, stanowiących do 35,0% kapitału zakładowego Spółki po przeprowadzeniu oferty (przy założeniu wyemitowania przez Spółkę maksymalnej liczby nowych akcji). Oferta będzie skierowana do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce i Chorwacji, do kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz do wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych w niektórych innych jurysdykcjach, zgodnie z Prospektem.
Na potrzeby procesu budowania księgi popytu przedział cenowy akcji oferowanych inwestorom instytucjonalnym został ustalony na poziomie od 13,60 do 14,40 zł oraz od 3,14 do 3,32 euro za akcję. Zlecenia kupna od polskich i chorwackich inwestorów indywidualnych będą przyjmowane po cenie maksymalnej ustalonej odpowiednio na 14,40 zł i 3,32 euro za akcję. Oczekuje się, iż ostateczna liczba i ostateczna cena akcji oferowanych poszczególnym kategoriom inwestorów zostaną opublikowane 27 listopada 2024 r. lub następnego dnia.
istotny krok do IPO
– Rozpoczęcie pierwszej publicznej oferty akcji jest ważnym krokiem w drodze Studenac na giełdy w Warszawie i Zagrzebiu. Studenac jest jedną z najszybciej rosnących sieci sklepów spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej, ze sprawdzonym modelem biznesowym, potwierdzonym mocnymi wynikami finansowymi i ponadprzeciętnym wzrostem przychodów, działającą na perspektywicznych rynkach oraz oferującą zarówno dalszy dynamiczny wzrost skali, jak i atrakcyjne poziomy rentowności – mówi Michał Seńczuk, Prezes Studenac.
– Od 2018 roku Studenac ponad trzykrotnie zwiększył liczbę sklepów, do ponad 1400 lokalizacji łącznie w Chorwacji i Słowenii na koniec września 2024 roku, a naszym celem jest rozbudowanie naszej sieci do 3400 sklepów do końca 2028 roku. Studenac zamierza kontynuować rozwój organiczny poprzez otwieranie nowych sklepów oraz realizować sprawdzoną strategię konsolidacji rynku poprzez przejmowanie innych graczy w Chorwacji i Słowenii. Wpływy z emisji nowych akcji zamierzamy przeznaczyć na sfinansowanie tego dynamicznego rozwoju i wzmocnienie profilu finansowego Spółki.Celem Zarządu jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży Grupy o około 30% (w ujęciu pro forma1) w 2024 roku w porównaniu z 2023 rokiem, przy skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu (CAGR) na poziomie 25-30% w średnim terminie – dodał prezes.
Potencjał do dalszego wzrostu
– Od momentu przejęcia Studenac w 2018 roku konsekwentnie utwierdzamy się w przekonaniu, iż jest to firma o wyjątkowym potencjale wzrostu. Zbudowany na solidnych fundamentach, Studenac przeszedł znaczącą transformację pod kierownictwem nowego zespołu zarządzającego złożonego z chorwackich i międzynarodowych ekspertów i liderów z silnym doświadczeniem w branży handlu detalicznego. Od tego czasu Studenac stał się największą siecią sklepów spożywczych w Chorwacji pod względem liczby placówek i najszybciej rosnącą pod względem przychodów na przestrzeni ostatnich pięciu lat, a w tym roku Spółka zrobiła pierwszy krok w swojej międzynarodowej ekspansji, wchodząc do sąsiedniej Słowenii. Warto zauważyć, iż wszystkie zyski Spółki w ciągu ostatnich pięciu lat zostały ponownie zainwestowane w jej dalszy rozwój. Po przeprowadzeniu oferty zamierzamy pozostać wiodącym akcjonariuszem Studenac, ponieważ wierzymy w znaczący potencjał dalszego rozwoju Spółki i zamierzamy być tego beneficjentem – mówi Michał Kędzia, członek Rady Nadzorczej Studenac oraz Partner w Enterprise Investors.
[1] Uwzględniając wyniki działalności sklepów nabytych w danym okresie (a w przypadku danych pro forma za okres pierwszych ośmiu miesięcy 2024 roku, także po tym okresie), tak jakby te sklepy zostały nabyte 1 stycznia danego roku. Uwaga: to samo wyjaśnienie ma zastosowanie w każdym przypadku, gdy w niniejszym komunikacie prasowym mowa jest o wynikach pro forma.