Ciężarówka wodorowa Mercedes-Benz GenH2 pobiła rekord, pokonując ponad 1000 kilometrów na jednym tankowaniu. Trzy lata temu Daimler Truck ogłosił w Berlinie zobowiązanie do inwestycji w technologię wodorową na dużą skalę.
Ciężarówka wodorowa GenH2 pobiła rekord
Prototypowa ciężarówka wodorowa Mercedes-Benz GenH2 przejechała dystans 1047 km między Woerth am Rhein a Berlinem. Daimler Truck osiągnął kolejny kamień milowy w ramach strategii dwutorowej z wykorzystaniem pojazdów zasilanych wodorem i baterią.
Optymalne zastosowanie ciężarówek z ogniwami paliwowymi leży w elastycznych i wymagających zadaniach długodystansowych. Wodór w transporcie ciężarowym to nie tylko puste słowa. Udowodniliśmy to, pokonując 1 000 kilometrów na jednym tankowaniu – wskazuje Andreas Gorbach, członek zarządu Daimler Truck AG.
Daimler Truck udowodnił, iż technologia ogniw paliwowych z wykorzystaniem wodoru może być odpowiednim rozwiązaniem dla dekarbonizacji transportu długodystansowego. Napędzany układem ogniw paliwowych i wyposażony w system zbiorników na ciekły wodór, przejazd wyruszył po południu z Customer Center Mercedes-Benz Truck w Woerth am Rhein, a zakończył swoją podróż następnego dnia rano w stolicy Niemiec, Berlinie. Ciężarówka ukończyła trasę przy pełnym obciążeniu i przy łącznej masie pojazdu wynoszącej 40 ton, w realnych warunkach, nie emitując żadnego CO2 przez całą trasę. Rekordowy przejazd z uszczelnionymi zbiornikami i kontrolowanym przebiegiem został niezależnie potwierdzony zaświadczeniem inspekcji od TÜV Rheinland.
Dziś to wielki dzień! Ciężarówka zasilana wodorem wyrusza w kierunku Berlina. Jesteśmy dumni, iż tak daleko idąca innowacja wywodzi się z Nadrenii-Palatynatu i została opracowana i przetestowana w zakładzie w Woerth. To świadectwo innowacyjnego ducha regionu i na pewno zmieni branżę transportową. To kamień milowy w procesie transformacji i dekarbonizacji sektora transportu. Podróż ciężarówki GenH2 z Nadrenii-Palatynatu do Berlina czyni to zadanie namacalnym – powiedziała przed rozpoczęciem podróży ciężarówki Petra Dick-Walther, Sekretarz Stanu ds. Gospodarki w Nadrenii-Palatynacie.
Rozwój technologii wodorowej
Przed rozpoczęciem przejazdu, ciężarówka Mercedes-Benz GenH2 została zatankowana płynnym wodorem na stacji tankowania Daimler Truck w centrum rozwoju i testów firmy w Woerth. Wodór dostarczony przez Air Liquide pochodzi z odnawialnych źródeł, ponieważ został wyprodukowany z biometylenu. Podczas procesu tankowania, płynny wodór o temperaturze minus 253 stopni Celsiusza napełnił dwa zbiorniki o pojemności 40 kg, umieszczone po obu stronach podwozia ciężarówki. Dzięki izolacji zbiorników w pojeździe, wodór można było przechowywać przez wystarczająco długi czas bez aktywnego chłodzenia. Oba zbiorniki zostały zabezpieczone przed rozpoczęciem #HydrogenRecordRun przez TÜV Rheinland.
Daimler Truck preferuje płynny wodór w rozwijaniu napędów opartych na wodorze. W tej postaci nośnik energii ma znacznie wyższą gęstość energetyczną w stosunku do objętości w porównaniu do wodoru gazowego. W rezultacie można przenosić więcej wodoru, co znacząco zwiększa zasięg i umożliwia porównywalną wydajność pojazdu w porównaniu do konwencjonalnej ciężarówki spalinowej.
Trzy lata temu Daimler Truck ogłosił w Berlinie zobowiązanie do inwestycji w technologię wodorową na dużą skalę. CEO Martin Daum po raz pierwszy zaprezentował publiczności koncepcję ciężarówki Mercedes-Benz GenH2, aby podkreślić strategię technologiczną firmy. Od 2021 roku pierwsze prototypy ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 przechodzą rygorystyczne testy i ostatnio udowodniły swoje zdolności na przełęczy Brenner, jednym z najbardziej ruchliwych i trudnych szlaków tranzytowych w Europie. Pierwsze ciężarówki z ogniwami paliwowymi będą testowane w rękach klientów w nadchodzących latach, a celem pozostaje wprowadzenie na rynek seryjnej wersji ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 w drugiej połowie dziesięciolecia.
Daimler Truck testuje ciężarówkę na ogniwa paliwowe z ciekłym wodorem
Znajdziesz nas w Google News