Citi Handlowy w strategii bez segmentu detal. planuje ok. 19% ROE do 2027 r.

1 tydzień temu

Warszawa, 27.05.2025 (ISBnews) – Nowe kierunki strategiczne Citi Handlowego na lata 2025-2027 dla Bankowości Instytucjonalnej – “Bank Globalnego Biznesu” przewiduje m.in., iż do 2027 roku zwrot na kapitale (ROE) ma wynieść ok. 19%, zwrot na aktywach (ROA) – ok. 2,6%, a wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) ma spaść poniżej 30%, podał bank. Citi Handlowy zakłada, iż do 2027 roku zysk netto odpowiadający sprzedawanej – na rzecz VeloBanku – działalności detalicznej zostanie odbudowany wyższym zyskiem bankowości instytucjonalnej.

“Realizujemy istotny etap naszej strategii. Chcemy być numerem jeden dla firm z międzynarodowymi potrzebami i aspiracjami. Będziemy bankiem, który finansuje najważniejsze inwestycje kraju, takie jak obronność i transformacja energetyczna. Zapowiadane przez nas wyjście z biznesu detalicznego otwiera drogę do przyspieszenia rozwoju bankowości korporacyjnej, której celem jest wsparcie wzrostu i rozwoju gospodarczego Polski” – powiedziała prezes Elżbieta Czetwertyńska, cytowana w komunikacie.

Według strategii banku uniwersalnego na lata 2025-2027, opublikowanej w grudniu 2024 r., ROE miało sięgnąć powyżej 15%, ROA – powyżej 1,8%, a C/I – poniżej 45%, przypomniano w prezentacji.

“Citi Handlowy zakłada, iż do 2027 roku zysk netto odpowiadający działalności biznesu detalicznego zostanie odbudowany wyższym zyskiem bankowości instytucjonalnej” – czytamy w komunikacie.

Rozwój działalności Citi Handlowego będzie realizowany w oparciu o przewagi konkurencyjne bankowości instytucjonalnej, podkreślono.

“Nasze doświadczenie na polskim rynku w połączeniu z globalną siecią Citi pozwala nam w sposób unikatowy wspierać naszych klientów. Sprzedaż biznesu detalicznego otwiera nam drogę do przyspieszonego wzrostu. Będziemy rosnąć wraz z naszymi klientami bankowości instytucjonalnej” – czytamy w prezentacji.

Siłą banku jest dostęp do globalnej sieci Citi i obecność Citi w 94 krajach na świecie. Citi Handlowy oczekuje, iż stabilny wzrost gospodarczy oraz napływ funduszy europejskich do Polski przełożą się na rosnące zainteresowanie inwestycjami ze strony firm, wskazano także.

“Ważnym obszarem zaangażowania banku będą także inicjatywy wpisujące się w strategiczne priorytety kraju, jakimi są transformacja energetyczna oraz wynikające z sytuacji geopolitycznej rosnące inwestycje na rzecz obronności. Bank wykorzysta przynależność do globalnej sieci Citi m.in. do koordynowania zaawansowanych i pionierskich transakcji na rynku w Polsce. Ważnym elementem strategii banku jest także wsparcie klientów w transformacji ich modeli biznesowych w kierunku zrównoważonego rozwoju. Citi Handlowy przeznaczy 2 mld zł na zieloną transformację klientów, oferując im cały wachlarz rozwiązań oraz doradztwo w tym zakresie” – zadeklarowano w komunikacie.

Bank przypomniał, iż od bieżącego roku wydatki Polski na obronność mają wynosić 5 proc. PKB, co stanowi najwyższy procent wśród członków NATO. Przewiduje, iż wydatki na obronność będą napędzały innowacje technologiczne i rozwój infrastruktury.

“Bank już w tej chwili współpracuje z instytucjami rządowymi oraz odpowiednimi agencjami międzynarodowymi i krajowymi. W kolejnych latach, bank chce zwiększać swoją aktywność w tym obszarze. Citi Handlowy będzie angażował się w projekty na rzecz obronności, m.in. zapewniając długoterminowe finansowanie inwestycji, projektów zbrojeniowych oraz całego łańcucha dostaw w tym sektorze” – czytamy dalej.

Bank zapowiedział, iż będzie też wspierał transformację energetyczną, która jest najważniejszym elementem budowy bezpieczeństwa energetycznego Polski. Szacowane niezbędne nakłady na ten cel to 900 mld zł. Citi Handlowy będzie dostarczać różne formy finansowania dla realizacji projektów energetycznych, usługi zarządzania ryzykiem finansowym i wymianę walutową.

“W swojej strategii bank stawia też na współpracę z firmami nowej gospodarki. Według szacunków banku, spółki z nowej ekonomii będą rosły 22% rocznie przez najbliższe trzy lata. Klientom z tego sektora bank zaoferuje m.in. rozwiązania z obszaru płatności natychmiastowych i procesowania wysoko wolumenowych transakcji oraz bezpieczeństwo oferowanych rozwiązań” – napisano też w informacji.

Bank zapowiedział, iż będzie umacniał swoją wiodącą pozycję w obszarze wymiany walutowej. Celem Citi Handlowy jest także utrzymanie pozycji lidera w działalności powierniczej.

“Bank już dzisiaj ma silną pozycję w obszarze finansowania łańcuchów dostaw. Potencjał ten wykorzysta, by zaoferować klientom jeszcze lepsze rozwiązania, które pomogą im prowadzić stabilny biznes w trudnych warunkach geopolitycznych. Bank poprzez nowe rozwiązania oraz globalną sieć Citi będzie pomagał swoim klientom wykorzystać dla ich rozwoju takie trendy jak nearshoring, friendshoring czy też powstawanie nowych korytarzy handlowych w Europie i na świecie” – czytamy dalej.

Citi Handlowy zamierza też przez cały czas być aktywny na rynku bankowości inwestycyjnej, w tym realizując transakcje na rynku kapitałowym i dłużnym.

“Bank umożliwia swoim klientom dostęp do zagranicznych rynków poprzez globalną sieć Citi oraz oferuje szeroki wachlarz strukturyzacji transakcji na rynku kapitałowym, zarówno pod względem produktowym, jak i geograficznym. Stanowi to istotną przewagę konkurencyjną banku na rynku w Polsce” – podkreślono w materiale.

Bank zaznaczył też, iż jego klienci korporacyjni mają dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych Citi.

“W kolejnych kwartałach bank rozpocznie nową erę wymiany walut wraz z wprowadzeniem platformy do zarządzania transakcjami walutowymi Citi Velocity 3.0. Rozwiązanie to umożliwi klientom m.in. zintegrowanie aplikacji do wymiany walut z systemami finansowo-księgowymi oraz zapewni dostęp do ponad 80 rynków. Velocity 3.0 to także dostęp do globalnej ekspertyzy i komentarzy analityków rynkowych ze świata” – zapowiedziano także w komunikacie.

Citi Handlowy podał dziś, iż podpisał z VeloBankiem, Promontoria Holding 418 B.V. (jedyny akcjonariusz VeloBanku) oraz Citibank Europe Plc umowę dotyczącą podziału przez wyodrębnienie działalności detalicznej banku na rzecz VeloBanku. Szacowana wartość transakcji dla akcjonariuszy wynosi około 1,1 mld zł.

Łącznie transakcją objętych jest ok. 6 mld zł kredytów, 22,1 mld zł depozytów oraz 8,9 mld zł aktywów pod zarządzaniem (na podstawie danych bilansowych na koniec I kwartału 2025 r.).

Jak zapowiedziano, połączenie bankowości detalicznej z VeloBankiem wraz z migracją klientów nastąpi po otrzymaniu wymaganych zgód, w tym regulacyjnych, i osiągnięciu tzw. gotowości operacyjnej, czego można się spodziewać w połowie 2026 roku.

Citi Handlowy powstał z połączenia Banku Handlowego w Warszawie – najstarszego komercyjnego banku w Polsce i Citibank (Poland) S.A. W ofercie grupy kapitałowej oprócz klasycznych usług bankowych znajdują się usługi i produkty rynku kapitałowego oferowane przez dom maklerski oraz produkty leasingowe. Bank jest notowany na rynku głównym GPW od 1997 r. Aktywa razem banku wyniosły 72,48 mld zł na koniec 2024 r.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału